1 328 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Detaljplan, luddig bestämmelse
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Gäller en fastställd detaljplan där det införts en bestämmelse som lyder " Oisolerade lider-garageutrymmen om 40 m2 får uppföras." Jag vet att det i DP får föreskrivas vissa krav men jag har inte funnit nån solklar källhänvisning till att detta krav kan ställas. Kanske kommunen inte vill ha bostäder i garaget?
Detta gäller Åland?S seniorkonsult skrev:Gäller en fastställd detaljplan där det införts en bestämmelse som lyder " Oisolerade lider-garageutrymmen om 40 m2 får uppföras." Jag vet att det i DP får föreskrivas vissa krav men jag har inte funnit nån solklar källhänvisning till att detta krav kan ställas. Kanske kommunen inte vill ha bostäder i garaget?
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Lider betyder väl typ uthus. Så formuleringen måste betyda att man får bygga en oisolerad komplementsbyggnad på 40m2
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Om det bara gäller förvaring av sådana "mindre föremål" kanske det går att, för säkerhets skull efter att lidret/garaget är färdigbyggt och granskat, bygga ett invändigt och isolerat förråd?S seniorkonsult skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Just så, hela tiden min ide’ men jag tycker hela upplägget är märkligt. Förmodligen för att förhindra perm boende.M Modig skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Går det inte att få igenom ett isolerat garage? Det hade funkat i Sverige. Isolering som mindre avvikelse 
Klicka här för att svara