Anna_H Anna_H skrev:
Har inte koll på bostadsrätter numera, men i samfällighet gäller att 100% av medlemmarna måste svara ja till aktiviteter som ligger utanför samfällighetens egentliga syfte, eller för förändring av detta. Uteblivet svar räknas som nej. Sådant måste därmed kommuniceras via brev med skriftlig svarstalong (eller motsvarande) för att vara giltigt.

När jag funderar på hur det såg ut där jag bodde när jag hade bostadsrätt, så hade jag sagt nej till en sådan förändring. Även om gräsmattan och fruktträdet inte nyttjas så är det ändå den utsikt många har tänker jag.
Lite OT, men mig veterligen stämmer inte det du skriver. En samfällighet får aldrig syssla med saker som ligger utanför dess verksamhetsområde. Finns det tydlig praxis på.

Men du kanske tänker rent praktiskt? Är alla i samfälligheten överens om att ha en fest efter avslutad städdag tex där pengar tas från kassan är det såklart inga problem. Alla är ju överens så ingen klagar. Men det innebär ju inte att det är tillåtet i strikt juridisk mening.

OnT, majoritetsbeslut i en Brf är vad jag vet alltid baserat på närvarande röstberättigade. Det är bl.a. därför det är viktigt att ha en formell kallelse som tydligt tar upp de frågor som ska beslutas om. Även därför man inte kan fatta beslut om avgörande saker under en punkt ”Övrigt”. Alla ska kunna läsa kallelsen och bestämma om man vill närvara eller ”lägger ner sin röst” genom att inte närvara.

• Gilla
TobbeAP och 1 till
  • Laddar…
Fast formuleringen i bostadsrättslagen skiljer mellan beslut om ändrade andelstal, och andra beslut. I fallet ändrade andelstal är formuleringen sådan att antingen skall samtliga berörda medlemmar acceptera förändringen, eller så skall 2/3 av alla berörda rösta för beslutet plus godkännande i rätten. I det fallet innebär formuleringen att frånvaro från stämman är en nejröst.

För andra beslut som också kräver kvalificerad majoritet och godkännande i rätten, så är det kvalificerad majoritet bland de närvarande på stämman.

Jag har uppfattat att man väldigt ofta struntar i de här reglerna, så länge ingen överklagar stämmobeslutet, så kan man bryta mot de flesta röstningsregler.

De allra flesta vindsutbyggnaderna i Stockholm är gjorda utan giltigt stämmobeslut.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.