Sålde ett hus byggd 2016, köparna hade en egen besiktingsman, efter köpet har det kommit en hel del klagomål från dom på att det är fuktigt på panelen runt ventilationsdonan under badrummet på nedreplan , dom tog bort all panel och sa till mig att det är från avloppsrören och säger att jag ska betala för avloppsrören sitter inte bra och att en bjälklag är skadad (inte vatten skadad)och deras försäkring vill inte betala det, jag pratade med deras försäkringsman och han sa att det inte droppade vatten men det kan ha kommit från avloppsrören,och nu har dom har anlitat en jurist och nu kräver dom av mig på 300.000kr, jag har besiktigad huset i slutet av 2017 inga fel hittades deras besiktningsman hittade inga fel och nu har dom anlitat en annan besiktningsman som säger det är inte fackmanamässigt gjort , besiktingsmannen i samband med köpet nämns ingenstans av deras jurist. Vad tycker ni man ska göra? Innan dom flyttade in i huset så har dom varit hos mig och tittat på huset 10-15 gånger och jag hade ingen anledning att dölja nått, motorn till porten i garaget gick sönder innan dom flyttade inn och jag betalade den 4000:- och jag var ärlig och sa till honom att den gått sönder och jag står för kostnaden, jag vet bara en sak att dom tycker att jag är dum och betalar varje gång dom ringer mig.0
 
Redigerat:
Besiktningarna har egentligen inget med ett dolt fel att göra då besiktningar inte kan hitta dolda fel. Går det hitta dom är det nämligen inte ett dolt fel. Man kan säga att ett dolt fel kan endast hittas genom att göra förstörande undersökningar där man river eller öppnar upp något.

Om det dom hävdar klassas som ett dolt fel behöver vi mer information. Har dom skrivit ett formellt krav?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det här låter farligt!
Gå med i Villaägarnas Riksförbund och anlita deras kostnadsfria juridiska rådgivning!
 
Om huset är byggt såpass nyligen som 2016 bör det ju inte ramla i ditt knä tillslut ändå?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om huset är byggt såpass nyligen som 2016 bör det ju inte ramla i ditt knä tillslut ändå?
Det kan finnas garantier och ansvar kvar sen huset byggdes men endast om firman som gjorde det finns kvar. Dessutom blir det ditt arbete att driva det mot dom. Är det du som låtit bygga huset eller har du köpt huset av någon?
 
Som jag tolkar det så hävdar de alltså att det läcker vatten från ett avloppsrör. Går röret i taket nära ventilationsdonen?

OM det verkligen är så att rören har läckt, och på något sätt är felmonterade, så kan det tänkas att de har rätt. Att detta är ett dolt fel som ligger på ditt ansvar. Men jag har väldigt svårt att se att felet skulle kosta 300 000 att åtgärda.

Du behöver få reda på exakt vad det är de hävdar, i inlägget är det väldigt svepande formulerat. Och du bör konsultera en jurist. En bra början kan vara villaägarförbundets gratisrådgivning.
 
H hempularen skrev:
Som jag tolkar det så hävdar de alltså att det läcker vatten från ett avloppsrör. Går röret i taket nära ventilationsdonen?

OM det verkligen är så att rören har läckt, och på något sätt är felmonterade, så kan det tänkas att de har rätt. Att detta är ett dolt fel som ligger på ditt ansvar. Men jag har väldigt svårt att se att felet skulle kosta 300 000 att åtgärda.

Du behöver få reda på exakt vad det är de hävdar, i inlägget är det väldigt svepande formulerat. Och du bör konsultera en jurist. En bra början kan vara villaägarförbundets gratisrådgivning.

Dom upptäckte fukt runt ventilationen 1 månad efter att dom bott i huset,
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det här låter farligt!
Gå med i Villaägarnas Riksförbund och anlita deras kostnadsfria juridiska rådgivning!

Tack för tipset men jag är inte det minsta orolig dom var alltid välkomna att titta på huset innan dom skrev på kontraktet,dom fick ta med sig besiktningsman om dom ville, ska bli roligt att se dom
 
*Om* det är ett dolt fel är det som sagt ointressant hur mycket de besiktigat huset och vilka möjligheter du gett dem - i så fall är det ditt ansvar. Vill du ha hjälp med att bedöma ifall det kan anses vara dolt fel eller om 300k är ett rimligt anspråk så behöver du ge mer information.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
harry73
Jag misstänker att du inte vet vad en dolt fel är. Faktum att de hade besiktnkngsman och gjorde en omfattande besiktning, gör att det blir enklare för dom att bevisa att felet inte kunde upptäckas vid en besiktning.
Det du behöver göra nu är att ta kontakt med entreprenören och berätta att din köpare hävdar dolt fel samt att det handlar om byggfel. Och att du vill ta det som garantiärende.
Men detta kan bli väldigt komplicerat. Har du otur får köparen rätt i rätten, samtidigt kann entreprenören hävda att det inte faller under garantin och få rätt i domstolen.
Då får dh betala.
Fixa jurist och bli inte medlen i villaägarnas, du behöver betydligt mer än en halvtimmes rådgivning.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag misstänker att du inte vet vad en dolt fel är. Faktum att de hade besiktnkngsman och gjorde en omfattande besiktning, gör att det blir enklare för dom att bevisa att felet inte kunde upptäckas vid en besiktning.
Det du behöver göra nu är att ta kontakt med entreprenören och berätta att din köpare hävdar dolt fel samt att det handlar om byggfel. Och att du vill ta det som garantiärende.
Men detta kan bli väldigt komplicerat. Har du otur får köparen rätt i rätten, samtidigt kann entreprenören hävda att det inte faller under garantin och få rätt i domstolen.
Då får dh betala.
Fixa jurist och bli inte medlen i villaägarnas, du behöver betydligt mer än en halvtimmes rådgivning.

Tack för tipset uppskatta
 
harry73 harry73 skrev:
Jag misstänker att du inte vet vad en dolt fel är. Faktum att de hade besiktnkngsman och gjorde en omfattande besiktning, gör att det blir enklare för dom att bevisa att felet inte kunde upptäckas vid en besiktning.
Det du behöver göra nu är att ta kontakt med entreprenören och berätta att din köpare hävdar dolt fel samt att det handlar om byggfel. Och att du vill ta det som garantiärende.
Men detta kan bli väldigt komplicerat. Har du otur får köparen rätt i rätten, samtidigt kann entreprenören hävda att det inte faller under garantin och få rätt i domstolen.
Då får dh betala.
Fixa jurist och bli inte medlen i villaägarnas, du behöver betydligt mer än en halvtimmes rådgivning.
Som det ser ut från deras jurist så handlar det mycket om spekulationer
 
H hempularen skrev:
Men jag har väldigt svårt att se att felet skulle kosta 300 000 att åtgärda.
Om det är ett dolt fel är det ju "ointressant" hur mycket det kostar att åtgärda, frågan är ju hur priset på huset skulle påverkats om felet vore känt vid köpetillfället.

(Vilket ju är ytterligare en maskburk att öppna när man väl definierat om felet är dolt eller ej...
Men i det här fallet låter det onekligen skönt nog som att felet bör gå att "skicka vidare" till byggaren)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.