Det låter ändå som om de juridiska tankarna är sunda. Varför man vill göra på ett visst vis är inte lätt att veta alla gånger, men jag ser inget fel i upplägget. Egendomen står din mor fritt att förfoga och om förskottet inte ens uppgår till halva arvet finns ju heller inget hot mot din laglott.
Sen kan det förstås vara så att även du skulle ha glädje av att få ut ditt arv i förtid, men det är tyvärr inget man kan kräva som framtida arvtagare, även om man iofs kan ta upp det till diskussion.