Dubbla priset på fakturan

16k läst  37 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej vi hade en vattenskada på toaletten och försäkringsbolaget IF hänvisade oss till byggbolaget EBAB som muntligen gav oss ett pris om 20-25 tusen beroende på vilka tillägg vi ville göra.
    Efter ca 6 månader och mycket krångel var de klara i september och den 28/10 fick jag en spec på vad allt skulle kosta, slutsumma ca 25000kr vilket kändes dyrt men ok.
    Nu i början av december kom fakturan och denna var på 50000kr alltså dubbelt upp vilket jag inte accepterade utan bestred fakturan och ställde frågan till EBAB hur det kunde bli så.
    Svaret jag fick var att IF ändrat villkoren i vårt ärende.

Nu undrar jag om detta kan vara rätt att göra så, vi har fått ett muntligt ca pris innan byggstart och ett slutligt pris specat den 28/10. Detta har vi fått från EBAB, vad ska jag göra ?

2. M
    Medlem · Nivå 5
    Vad säger IF om de ändrade villkoren?

3. P
    Medlem Nivå 1
    Fick svaret sent i fredags så jag har inte kunnat kontakta IF, gör det i morgon måndag.

4. JanneJanne123
    Husägare Nivå 6
    Vad har if kommunicerat initialt att de ska betala ut?

5. M
    Medlem · Nivå 5
    Uppfattar som det priset du fick var efter ersättning från IF. Betalar IF plötsligt mindre kan det bli svårt att hävda att du fick fel pris från början.

• Laddar…
  6. P
    Medlem Nivå 1
    Initialt sa IF att självrisk om 2400kr skall betalas samt åldersavdrag och tillägg som försäkringen inte täcker men allt detta görs upp med EBAB som är det byggbolag de jobbar med i Örebro. Både IF och EBAB sa att all kommunikation skulle gå via EBAB och deras skadehandläggare.

7. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har inte fått någon ersättning från IF utan IF betalar EBAB och EBAB fakturerar mig

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har som tur är inte så mycket personlig erfarenhet av skadereglering av vattenskada. Men det låter som en mycket märklig rutin IF har. I de skadefall jag har haft (med IF) så kommer det ett beslut ifrån IF om hur de reglerar skadan. Och det beslutet måste ju gå till den försäkrade. Inte till en byggfirma som ligger emellan.

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Men det låter lite som att IF delegerat skaderegleringen till EDAB, i så fall ligger det ju på EDAB att informera dig om vilka beslut som tas i ärendet, försäkringsmässigt.

Därmed så gäller det pris EDAB givit till dig från början, sker några ändringar av förutsättningarna, så måste de meddela dig direkt, inte först när jobbet är klart.

10. V
    Medlem Nivå 8
    Om jag förstår det rätt har EDAB offererat dig 25 tkr för "kvalitetshöjande" åtgärder, dvs kostander som inte IF täcker. då de skriftligt har offererat detta pris, som budget e.d. då borde de högst få överskrida priset med 15% À la Konsumenttjänstelagen.
    28750 kr borde vara maxpriset de får fakturera.
    Om IF ändrade något är ju det mellan EDAB och IF. Annars skulle ju IF informerat dig om ev förändring som påverkade ditt försäkringsärende. Att EDAB säger så tyder på att de drar en fuling.

11. K
    Medlem · Nivå 8
    Med de tidsfördröjningar som finns här (slutfört september, prisbesked oktober, faktura december) låter det ju som det uppstått problem när EDAB försökt få betalt av IF. Du måste ju få lite mer klara besked vad det är för "ändrade villkor" och vad IF helt plötsligt inte vill betala.

• Laddar…
  12. JanneJanne123
    Husägare Nivå 6
    Och givetvis kan inte If (det är ett egennamn och ingen förkortning) ändra villkoren under innevarande avtalsperiod.

13. E
    Medlem Nivå 1
    Vägen till en lösning måste vara ett samtal med If och ett samtal med byggbolaget. Ställ enkla frågor. När du har svaren kan du gå vidare och fråga här på forumet. Just nu är det gissningstävling.

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 6
    Ifall de specat ett exakt pris efter att arbetet utförts kan de knappast smälla på ytterligare 15% på fakturan. De 15 procenten är ju till för de gånger arbetet tar längre tid än beräknat och har man redan gjort jobbet behövs ingen felmarginal.

• Laddar…
  15. U
    Hobbysnickare Nivå 3

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: