J
Jag tror jag läste nånstans att om den som har nyttjanderätt på ett servitut "missköter" detta så kan det dras in, och om dessutom tanten (har för mig det stod så i tråden längre bak) äger angränsande tomt så har hon ju möjlighet att anlägga en väg på sin egen tomt. Då får hon väl ge sig själv servitut, ifall att hennes två fastigheter säljs till olika personer. Kanske är det inte så enkelt, men borde vara värt att ställa frågan.

Troberg skrev:
Nope, alla som inte vill bli dömda för brott behöver en advokat när de talar med polisen.
Måste komma ihåg detta när jag snart ska förnya mitt pass... :rolleyes:

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Inte så orimligt som du kanske tänker. När jag var för att hämta mitt pass, så stövlade det inte två fullt utrustade poliser och grep killen som var före i kön.

hempularen skrev:
Inte så orimligt som du kanske tänker. När jag var för att hämta mitt pass, så stövlade det inte två fullt utrustade poliser och grep killen som var före i kön.
Ooops, verkar oroande. Kanske ska skippa passet... :eek: Gissar i och för sig att den killen du såg hade gripits även med advokat.

JohanLun skrev:
Jag tror jag läste nånstans att om den som har nyttjanderätt på ett servitut "missköter" detta så kan det dras in, och om dessutom tanten (har för mig det stod så i tråden längre bak) äger angränsande tomt så har hon ju möjlighet att anlägga en väg på sin egen tomt. Då får hon väl ge sig själv servitut, ifall att hennes två fastigheter säljs till olika personer. Kanske är det inte så enkelt, men borde vara värt att ställa frågan.
Ja, det kan hävas om det finns synnerliga skäl till det. Dessutom kan det hävas om förutsättningarna ändras, t.ex. att en allmän väg som gränsar till fastigheten byggs och att det då blir möjligt att byggga en avfart direkt dit. Även det faktum att två intilliggande tomter ägs av samma ägare kan vara tillräckligt för att häva ett servitut och skapa ett nytt officialservitut som rör de tomter som ägaren har.

Man bör först undersöka förutsättningarna för att bygga en ny avfart till fastigheten, alternativt ett servitut för parkeringsplats på kommunal mark utanför tomterna. Sen får man vända sig till lantmäterier för diskussion innan man kanske går vidare.

Alfredo skrev:
Ooops, verkar oroande. Kanske ska skippa passet... :eek: Gissar i och för sig att den killen du såg hade gripits även med advokat.
Misstänker att han hade sin advokat med. Han som greps såg "förvånad" ut. Han hade en kompis med som inte var ett dugg förvånad, och som självsäkert sade att han ville följa med och lyssna.

Alfredo skrev:
Måste komma ihåg detta när jag snart ska förnya mitt pass... :rolleyes:
Jag tror du fattar vad jag menade.

Så fort det finns något slags brottsrubricering med, och polisen tittar misstänksamt på dig, ring advokaten. Helst en elak attackadvokat.

Strajpa upp någon gammal kombibil med texten "Harrys porr och hembränt" och backa upp så långt du kan på egen mark och ställ upp bakluckan....

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D
Kan du inte börja spränga lite på din mark?
Har du tur så kommer väl kärringen utspringades och med benskörhet så kanske hon råkar trilla ned i något av hålen, som råkar bli fylld med betong.
Nä skämt och sido så tycker jag att ditt enda lagliga alterantiv i det här läget som privatperson är "brottsprovokation". Dvs när hon stjäl, förstör din egendom eller trakasserar din familj, filmar du allt och så ser du till att polisen tillkallas när brott begås av kärringen. I videon nämner du naturligtvis att kärringen är beväpnad och ska avlägsna sig från din familj etc.

• Gilla
Mattias00
  • Laddar…
Tyvärr låter det av dina beskrivningar som att tanten är psykopat.
Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att jobba på samma avdelning som en psykopat, även denna av honkön, och jag känner igen många av de beteenden och situationer du beskriver.
Psykopati kan inte botas och det är i stort sett omöjligt att vinna över en psykopat så mitt råd är att flytta, det är den enda lösningen som ligger inom lagens råmärken.
De lösningar som fungerar är liknande hålet med betongen ovan.
Psykopaten vi hade på jobbet fick sina arbetsuppgifter flyttade i och med en omorganisation och den avdelning hon är på nu är kaos, folk slutar, är sjukskrivna osv och inget fungerar. Själv ångar hon på som vanligt, alla andra är dumma och sjuka i huvudet...

• Gilla
Mattias00
  • Laddar…
2 år senare, hur har det gått? *TV berättarröst* Finns TS kvar på formuet, har han flyttat eller har tanten trillat av pinnen? Vem vet, fortsättning följer... (förhoppningsvis)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.