13 065 läst ·
27 svar
13k läst
27 svar
Nedskräpning på vår mark, vad gäller?
Tyvärr tycker jag det känns som en ökande trend att skräpa ner på offentlig mark och utgå ifrån att någon annan tar hand om det. De som ställde skräpet där förstod kanske inte att det var din privata mark? Jag skulle slänga allt snabbt och sätta upp stora skyltar!MmeMim skrev:
Vi har en liten vändplan på vår mark. Dela parkerar folk där för att plocka bär eller träna då samhällets motionsspår passerar där. Det brukar sällan vara ngt större problem. Ngn enstaka soppåse lämnad ibland. Nu har dock någon tippat en rejäl omgång hushållssopor och ett par mindre möbler och en 90cm säng.
Vad gäller? Vad kan vi göra? Vi vill ju inte att fler börjar tippa men vill inte fylla stället med skyltar om sådant som är common sense...
finns det ngn chans att polisen gör något i ett sådant ärende?
Städa upp och slänga håller jag med om men jag tvivlar på att skyltar gör någon nytta. Alla vet nog att det inte är OK att dumpa hushållssopor och möbler på godtycklig plats. De som skiter i det skiter nog också i skyltarna. Jag är rädd att eventuella skyltar snarast kan verka provocerande på de idioter det handlar om och därmed motverka sitt syfte.MissMuffet skrev:
Nedskräpningen är markägarens ansvar ändå. Skiten måste bort, hittar man inte den skyldige ligger det på markägaren.
Jag fattar inte varför det skulle vara skillnad på allmän och privat mark. Man slänger väl inte skräp så oavsett.
Jag fattar inte varför det skulle vara skillnad på allmän och privat mark. Man slänger väl inte skräp så oavsett.
Som flera andra uttryckt, se om du hittar personinformation, samla i så fall ihop skräpet och åk till personen i fråga och lämna tillbaka det. Troligtvis djupt saknat av ägarenMmeMim skrev:
Vi har en liten vändplan på vår mark. Dela parkerar folk där för att plocka bär eller träna då samhällets motionsspår passerar där. Det brukar sällan vara ngt större problem. Ngn enstaka soppåse lämnad ibland. Nu har dock någon tippat en rejäl omgång hushållssopor och ett par mindre möbler och en 90cm säng.
Vad gäller? Vad kan vi göra? Vi vill ju inte att fler börjar tippa men vill inte fylla stället med skyltar om sådant som är common sense...
finns det ngn chans att polisen gör något i ett sådant ärende?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Om ingen annan tar ansvar hamnar det tillslut på markägaren. Markägaren får agera både "brottsoffer" och "gärningsman" i detta fall. (Med gärningsman menar jag att markägaren får rätta till det den egentligt skydige borde göra)
Det där är ju så trist.
Ena dagen ser man folk sitta och gnälla över att kommunen inte håller städat, vad gör de egentligen, dricker kaffe hela dagarna, de borde ha folk ute och kolla läget, se vad som är trasigt eller behöver åtgärdas, inte ska väl folk behöva felanmäla till kommunen? Nästa dag klagas det när kommunen har budgetproblem på att de gör onödiga saker, som städning och underhåll, de borde bara ägna sig åt kärnverksamheten. Och kollar man så är det samma personer som skriver det?
Ena dagen ser man folk sitta och gnälla över att kommunen inte håller städat, vad gör de egentligen, dricker kaffe hela dagarna, de borde ha folk ute och kolla läget, se vad som är trasigt eller behöver åtgärdas, inte ska väl folk behöva felanmäla till kommunen? Nästa dag klagas det när kommunen har budgetproblem på att de gör onödiga saker, som städning och underhåll, de borde bara ägna sig åt kärnverksamheten. Och kollar man så är det samma personer som skriver det?
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Vi råkade ut för detta som verksamhetsutövare på mark vi arrenderar. Polisanmälan gjordes, samt anmälan till kommunen. Kommunen fraktade också bort avfallet. Markägaren gjorde ingenting. Så, anmäl till kommunen och se vad dom säger.
Vet en liknande händelse (dock inte drabbad själv), då klantig person tippade en massa skräp i ett skogsområde. Polisanmälan gjordes och polisen kollade adresslappar som satt kvar på kartongerna. Adressen gick till en speciell arbetsplats i närheten (ej många anställda), där nedskräparen jobbade. Denna person hade nyss flyttat, och hade rensat ut och kastat en massa skräp. Polisen knackade på arbetsplatsen, och nedskräparen fick erkänna och skämmas. Alltihop gick snabbt och utan särskilt mycket arbete från polisens sida.
Klicka här för att svara