P
Jag gör samma bedömning som du.

P
Är detta något konstiga upplägg en slump?

Det finns i botten tre olika avtal. Avtal mellan försäkringsgivare och försäkringstagare. Avtal mellan försäkringsgivare och entreprenör. Avtal mellan konsument (försäkringstagare) och entreprenör. De tre olika avtalen regleras av olika lagstiftning (försäkringsavtalslagen, avtalslagen, konsumenttjänstelagen)

Genom att röra ihop avtalen blir det en enda sörja av allt ihop? Vem tjänar på det? Misstänker att det finns 48 svarte Petter i konsumentens kortlek men enbart 1 i försäkringsbolagets?

• Gilla
JllMMY
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi hade "extra allt" hos TH. Fick en skada som innebar att vi fick demolera en vägg för att få ut ackulumatortanken. Försäkringsbolaget, TH, ville bara ha underlag från oss. Vi skickade en USB-sticka ned bilder och underlag. Fick full ersättning minus självrisken.

P PärLarsson skrev:
Mer info i ärendet.
Idag pratade jag med min handläggare på if som direkt sa att några ändringar i villkoren har inte gjorts, sedan sa han att orsaken till det högre priset beror på att den försäkring jag har är en bas försäkring med högsta åldersavdrag på 100000kr och inte 15000kr som troligen EBAB räknat på, han ska ringa EBAB och sedan återkoppla till mig.

I min värld kan de inte kräva mig på annat än nedan.

Nedan fick jag från EBAB dvs byggfirman den 28/10 2018.

27912.18kr är den totala kostnaden att betala för dig/er i skadan/reparationen.

I den summan ingår självrisken som redan är betald. Samt det arbete för att anpassa det nya avloppet, 2515kr samt yt och tätskickt som inte omfattades av försäkringen på totalt 7997,18 kr ( arbete och material )

Rotavdrag kan man endast göra på arbetskostnad. I det ej ersättningsbara är arbetskostnaden 5279.74kr

Totala arbetskostnad man kan göra rotavdrag på är 7794,74kr. 2338kr är rotavdraget.

Totalsumman kan alltså minskas med 2338kr

Kvar blir: 25574kr ( I denna summa är allt med, självrisk,ejersättningsbart, tilläggsarbete, åldersavdrag)
Har nu fått besked från Byggfirman EBAB att jag kan riva fakturan och att de kommer fakturera mig enligt det underlag jag fick 28/10 dvs lite under 25000kr, enligt EBAB tar IF mellanskillnaden, jäkligt gött.
Tack till er alla som hjälpt mig att förstå hur jag skulle hantera detta ärende.

• Gilla
Fadai och 11 till
  • Laddar…
En rövare som inte gick hem alltså?

P Paxman skrev:
En rövare som inte gick hem alltså?
Räven försökte överraska röven helt enkelt.

Skulle säga att entreprenören chansade på brott mot konsumenttjänstlagen och konstaterade att den inte gick att casha in på utan gick till sin andra backup och fick cash av andra parten som är den som har avtal med kunden. Entreprenören får betalt kunden stannar hos försäkringsbolaget och alla är glada. Uffne heijne och sjluschlamischlöö

P
Jag misstänker att det är försäkringsbolaget som är syndaren. Det var ju trots allt de som plockade upp räkningen? Försäkringsbolagen är inte rädda för dig som konsument. Dina chanser att vinna en juridisk tvist mot försäkringsbolaget i domstol är väldigt små. Går fallet så långt att de riskerar att förlora försöker de nå en förlikning. Givetvis sekretessbeläggs förlikningsavtalet. Det enda de är riktigt rädda för är att granskas offentligt, t.ex. på Byggahus? Jag tror att de fått nys om tråden och ändrat uppfattning?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.