551 läst ·
11 svar
551 läst
11 svar
Villa funderingar
Hej.
Går i hustankar och hittat ett vi gillar men taket känns väldigt tvivelaktigt. Bifogar besiktingsprotokollet. Vad tror ni det skulle gå på att fixa? Bästa och sämsta. Första huset vi ev kommer köpa så enl protokollet är det något annat vi skall fundera på och vad skulle det kosta. Är helt gröna på detta. Alltid bott i hyresrätt innan.
http://s000.tinyupload.com/?file_id=21682159759970269139
Går i hustankar och hittat ett vi gillar men taket känns väldigt tvivelaktigt. Bifogar besiktingsprotokollet. Vad tror ni det skulle gå på att fixa? Bästa och sämsta. Första huset vi ev kommer köpa så enl protokollet är det något annat vi skall fundera på och vad skulle det kosta. Är helt gröna på detta. Alltid bott i hyresrätt innan.
http://s000.tinyupload.com/?file_id=21682159759970269139
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Filen går bra att läsa med Acrobat Reader nu 
Det riktigt dåliga är ju som du säger taket. Och allt där uppe har kanske uppnått sin gräns.
42 år är en aktningsvärd ålder för betongpannor, och undertaket, masoniten har ju gjort sitt.
Så bort med pannor och board, och in med råspont, papp, strö- och bärläkt och pannor.
Kanske samtidigt byta hängrännor.
Vad kan det kosta? Vet inte, men gissar på 200.000 kr.
Annars är det ju mest kosmetiskt, och inga fuktskador.
Förutom fönstren förstås, de börjar ju tappa stolen efter 41 år.
Köpa eller inte köpa? Jag vill inte ge råd, det är mycket en smaksak.
Men med så mycket renovering och uppsnyggning att göra
kanske ett mindre hus hade varit bättre att börja med?
Hur många är ni i familjen?
Och välkommen till Bygga Hus-forumet, Tommy!
Kanske du skulle titta lite på Ramnemarks projekt,
https://www.byggahus.se/forum/threads/villa-ramnemark-projektet-som-bara-vaexer.257786/
Det är väl något liknande, och inte så långt borta.
Det riktigt dåliga är ju som du säger taket. Och allt där uppe har kanske uppnått sin gräns.
42 år är en aktningsvärd ålder för betongpannor, och undertaket, masoniten har ju gjort sitt.
Så bort med pannor och board, och in med råspont, papp, strö- och bärläkt och pannor.
Kanske samtidigt byta hängrännor.
Vad kan det kosta? Vet inte, men gissar på 200.000 kr.
Annars är det ju mest kosmetiskt, och inga fuktskador.
Förutom fönstren förstås, de börjar ju tappa stolen efter 41 år.
Köpa eller inte köpa? Jag vill inte ge råd, det är mycket en smaksak.
Men med så mycket renovering och uppsnyggning att göra
kanske ett mindre hus hade varit bättre att börja med?
Hur många är ni i familjen?
Och välkommen till Bygga Hus-forumet, Tommy!
Kanske du skulle titta lite på Ramnemarks projekt,
https://www.byggahus.se/forum/threads/villa-ramnemark-projektet-som-bara-vaexer.257786/
Det är väl något liknande, och inte så långt borta.
Vi gillar läget och utrymmet tanken är barn och att satsa stort på en gång är önskvärt. Huset är fint i övrigt. Men det vi kommer behöva göra är nya fönster och nytt tak. Utgångspriset är 1.900.000 :- vid första anblick vid visning kände vi att mer än 1.600.000 :- vill vi nog inte ge och nu när man gick igenom protokollet känner jag att minus 400.000 är på sin plats. 1.200.000 är nog vad jag är beredd att ge. Eller tänker jag helt galet. Huset har varit ute ett tag och inte blivit sålt. Så godtar inte säljaren det får det nog va. Just nu är vi 2 st men 3 är inte långt borta.
Spekulerar just nu. Då det är aktuellt att lägga om taket så kanske man skulle sätta upp solpaneler på taket när man ändå håller på? Ha det som värme då det är direktverkande el och luftvärmepump i villan. Kanske minskar uppvärmningskostnad lite eller ev helt. Kanske även kan förse hushållet med el helt stundtals? Fantiserar jag eller är det praktiskt möjligt och inte bara teoretiskt?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Solpaneler är väl lite i "spekulationsfasen" nu. Det är en hög investering, och det finns lite blandade uppgifter om avkastningen. Avkastningen är också i hög grad beroende av politiska beslut, vilket ökar osäkerheten. De mer optimistiska påståendena hävdar en payofftid på typ 5 år, andra lite mindre optimistiska pratar om payofftid på 15 - 20 år. Och de riktigt pessimistiska hävdar att man inte kan får tillbaka investeringen under panelernas livslängd. Som sagt, är man villig att spekulera, så kan man troligen få högre möjlig avkastning på börsen.
Såvitt jag förstår så finns det inte heller någon uppenbar fördel att sätta solpaneler samtidigt med en takreparation, det blir inte enklare eller billigare att göra det samtidigt. Däremot så skall man nog inte sätta solpaneler på ett tak som behöver bytas ut inom 5 år.
Jag tror att du kan konvertera huset till vattenburen värme och bergvärmepump och få en investering med mindre osäkerhet.
Såvitt jag förstår så finns det inte heller någon uppenbar fördel att sätta solpaneler samtidigt med en takreparation, det blir inte enklare eller billigare att göra det samtidigt. Däremot så skall man nog inte sätta solpaneler på ett tak som behöver bytas ut inom 5 år.
Jag tror att du kan konvertera huset till vattenburen värme och bergvärmepump och få en investering med mindre osäkerhet.
Klassisk sjuttiotalslåda. Har den joddlarbalkong också?
Taket bör väl göras om men å andra sidan var det inga betydande skador på vinden så det måste kanske inte göras nu nu nu. Hängrännorna åtgärdas lämpligen i samband med detta.
Jag glömde kolla, är det dränerat? Den stora nackdelen är väl att det är platta på mark, ev gammal sådan med isoleringen ovan plattan. Det är en känd riskkonstruktion som jag skulle undvika om det inte fanns andra stora fördelar med huset.
Ang värmen så skulle jag köra vidare med LLVP, kanske installera en till på den våningen som inte har en nu, för att få tid att bo in sig och fundera på om det är värt att installera BVP och vattenburen värme. En fördel med denna hustyp är att det finns kattvinder att drar rören i så att det blir snyggt.
Solpaneler skulle jag inte installera direkt. Det beror helt på er ekonomi. Om den redan är ansträngd av att köpa detta hus skulle jag definitivt avstå och lägga pengarna på taket + LLVP. Om det finns pengar över är det förstås något att överväga men det skulle komma långt ner på min priolista. Om det är vitala saker som måste göras om (badrum+kök+ett sovrum) så skulle jag försöka göra det innan två blir tre. Det är inte optimalt att renovera sådant med ett blöjbarn (egen erfarenhet, skulle inte göra igen).
Taket bör väl göras om men å andra sidan var det inga betydande skador på vinden så det måste kanske inte göras nu nu nu. Hängrännorna åtgärdas lämpligen i samband med detta.
Jag glömde kolla, är det dränerat? Den stora nackdelen är väl att det är platta på mark, ev gammal sådan med isoleringen ovan plattan. Det är en känd riskkonstruktion som jag skulle undvika om det inte fanns andra stora fördelar med huset.
Ang värmen så skulle jag köra vidare med LLVP, kanske installera en till på den våningen som inte har en nu, för att få tid att bo in sig och fundera på om det är värt att installera BVP och vattenburen värme. En fördel med denna hustyp är att det finns kattvinder att drar rören i så att det blir snyggt.
Solpaneler skulle jag inte installera direkt. Det beror helt på er ekonomi. Om den redan är ansträngd av att köpa detta hus skulle jag definitivt avstå och lägga pengarna på taket + LLVP. Om det finns pengar över är det förstås något att överväga men det skulle komma långt ner på min priolista. Om det är vitala saker som måste göras om (badrum+kök+ett sovrum) så skulle jag försöka göra det innan två blir tre. Det är inte optimalt att renovera sådant med ett blöjbarn (egen erfarenhet, skulle inte göra igen).
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag sökte på adressen, för att se om protokollet fanns på mäklarsidan (det fanns det inte), men det ser ut som huset såldes tidigt i somras, en gång. Vet inte om det backades så att det är samma säljare nu, eller om köparna ångrat sig och säljer direkt igen.
Från vad jag vet så las huset ut i sommras/höstas först för 2.200.000:- bytte sen mäklare och gick ner till 1.950.000:-H hempularen skrev:
Mäklarens hemsida: https://www.husmanhagberg.se/objekt/?objectid=OBJ13890_1652050610
Nej protokollet fick vi av mäklaren. Men som det ser ut nu kommer vi ev hoppa huset. Men kommer lägga ett skambud dock.
Övriga kommentarer tackar jag för vägledning. Det uppskattades.
Skall bara va att klicka på länken sedan följer du denna sidans uppmaning att du lämnar forumet och sedan trycker du på länken så laddas den hem. Viste inte det gick att ladda upp direkt på sidan. Letade lite men var lite otålig och valde en hostig site.useless skrev:
Klicka här för att svara
