6 379 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Ersättning för förhöjd elräkning?
Sida 1 av 2
Min vp löser ut motorskyddet för köldbärarpumpen. Det gör att jag måste köra på patron. Det är garanti på pumpen och jag väntar på servicetekniker. Det har snart gått en vecka och det är ju inte helt gratis men el. Går det att kräva ersättning av tillverkaren för dom drastiskt ökade kostnaderna? Risken finns ju nu att den inte kommer bli lagad förrän efter nyår.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tjaa. Intressant tanke.
Tittar du i konsumentköplagen § 30 och kommentarerna, så ser det ut som du kan ha rätt att få ersättning för extra elförbrukning.:
https://lagen.nu/1990:932#R18
Tittar du i konsumentköplagen § 30 och kommentarerna, så ser det ut som du kan ha rätt att få ersättning för extra elförbrukning.:
https://lagen.nu/1990:932#R18
Jag känner ju att jag uppfyllt min del av avtalet. Jag meddelade samma dag som problem uppstog och nu väntar jag på tekniker från leverantör. Det är snart en vecka sen. Att dom inte kan leverera inom rimlig tid ska ju inte skada mig som konsument kan jag tycka.H hempularen skrev:
Lite information om skälig tid för avhjälpande https://lawline.se/answers/avhjalpande-inom-skalig-tid
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
OM det är så att skrivningen i konsumentköplagen är relevant (vet ej), så är de ersättningsskyldiga för dina extra kostnader från första timmen som värmepumpen inte levererar billig värme. Spelar ingen roll om de är långsamma med reparationen.
Jag har personligen oväntat bra erfarenhet av VP reparation (Thermia). Vår började läcka ur varmvattenberedardelen i somras. De ville fixa (Byta vamvattendberedaren) redan dagen efter, men det fungerade inte för mig, så det fick bli en dag senare.
Jag har personligen oväntat bra erfarenhet av VP reparation (Thermia). Vår började läcka ur varmvattenberedardelen i somras. De ville fixa (Byta vamvattendberedaren) redan dagen efter, men det fungerade inte för mig, så det fick bli en dag senare.
Det här är en nibe som det gäller. Har väntat sen i onsdags nu och installatören har varit här en sväng men hade inte behörighet att göra något själv.H hempularen skrev:OM det är så att skrivningen i konsumentköplagen är relevant (vet ej), så är de ersättningsskyldiga för dina extra kostnader från första timmen som värmepumpen inte levererar billig värme. Spelar ingen roll om de är långsamma med reparationen.
Jag har personligen oväntat bra erfarenhet av VP reparation (Thermia). Vår började läcka ur varmvattenberedardelen i somras. De ville fixa (Byta vamvattendberedaren) redan dagen efter, men det fungerade inte för mig, så det fick bli en dag senare.
Hur gammal är värmepumpen? Vad står det i garantivillkoren? IVT t ex skriver så här:
6. Allmänna undantag.
IVT-garantin gäller inte:
...
• Indirekta kostnader till följd av felet som t.ex., men inte begränsat till,
höjda elkostnader, utredningskostnader, ombudskostnader eller
rättegångskostnader eftersom IVT-garantin inte berättigar till
6. Allmänna undantag.
IVT-garantin gäller inte:
...
• Indirekta kostnader till följd av felet som t.ex., men inte begränsat till,
höjda elkostnader, utredningskostnader, ombudskostnader eller
rättegångskostnader eftersom IVT-garantin inte berättigar till
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast det där är en lite intressant skrivning i IVT reglerna.
Konsumentköplagen har en lång rad formuleringar som gäller fel i varan, och reklamationsrätt. Det skall då gälla ursprungligt fel. I så fall får man tveklöst inte avtala bort någon del.
Men om vi antar att det i det här fallet gäller en avtalad garanti, alltså mer omfattande än lagens regler om reklamation. Då står det i lagen § 21:
"Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar."
Det betyder ju att OM det finns en avtalad garanti, så skall garantifel hanteras likadant som ursprungliga fel. Därmed kan man inte avtala bort ersättning för indirekta kostnader.
Lagen säger att du har rätt till ersättning för indirekta kostnader om det är fel på varan. Och lagen säger att om du har ett fel som täcks av garantin på varan, så är det ett fel på varan.
Och man får inte avtala om sämre villkor än konsumentköplagen.
Konsumentköplagen har en lång rad formuleringar som gäller fel i varan, och reklamationsrätt. Det skall då gälla ursprungligt fel. I så fall får man tveklöst inte avtala bort någon del.
Men om vi antar att det i det här fallet gäller en avtalad garanti, alltså mer omfattande än lagens regler om reklamation. Då står det i lagen § 21:
"Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar."
Det betyder ju att OM det finns en avtalad garanti, så skall garantifel hanteras likadant som ursprungliga fel. Därmed kan man inte avtala bort ersättning för indirekta kostnader.
Lagen säger att du har rätt till ersättning för indirekta kostnader om det är fel på varan. Och lagen säger att om du har ett fel som täcks av garantin på varan, så är det ett fel på varan.
Och man får inte avtala om sämre villkor än konsumentköplagen.
Om värmepumpen får gå 1-2 veckor på enbart eltillskott, kommer knappt att märkas på den totala årsförbrukningen.
Värmepumpen förbrukar ju faktiskt elenergi när den går i kompressordrift också. Dock inte lika mycket, men ändå.
Värmepumpen förbrukar ju faktiskt elenergi när den går i kompressordrift också. Dock inte lika mycket, men ändå.
Jag har kollat nu och det är mellan 250-300kr om dagen på 6kw.L lordi skrev:
