Är det möjligt att hävda hemfridszon utanför sin egen fastighetsgräns? I detta fall har jag huset ett par meter från gränsen. Min fastighet angränsar till en åker och vår terrass (som sträcker sig till tomtgränsen) ligger helt öppen. Det är populärt bland hundägare att promenera längs med åkern och det finns ett hål i ett buskage ca 1,5 meter från vår terrass och fast.hetsgräns som hundägare gärna använder sig av för att ta sig från åkern till gatan bredvid. Det känns ju oerhört nära och jag undrar om vi kan hävda hemfridszon?

Du får köpa en fastighet i en skog med rejäl tomt så slipper du se andra människor. :rofl:

Det korta och tråkiga svaret är nej.

I och med att det är en åker utanför säger ju allemansrätten att man inte får förstöra grödan, alltså måste man gå i kanten.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Kan det kanske råka växa upp något i luckan i buskaget?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara värt att tänka på att bygglovsbefriad altan ska placeras 4,5 m från gräns enligt Boverket. Texten nedan är från Boverket.

”altanen ska placeras minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering”

Det jag vill säga är att det kanske är dumt att förhindra för mycket om du inte har bygglov på din altan. Tänker på risken att den kan anmälas.

Eller så är det ett bygglovsbefriat trädäck som även i folkmun ofta kallas för altan.

• Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Eller så är det ett bygglovsbefriat trädäck som även i folkmun ofta kallas för altan.
Förutsatt att det ligger bredvid grannar som har medgett placeringen.

Nej, under 0,5m kan det räknas som mark och då behövs inget godkännande för att belägga marken med t.ex. gräs, plankor eller stenar

• Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Nej. Ni kan inte först bygga en altan och sedan begära att folk inte får passera för nära.

Det enda som hundägarna inte får göra är väl att tälta, då allemansrätten struntar i tomtgränser när den säger hur nära någons hus man får slå upp ett tält.

Fast något säger mig att TS redan vet svaret på sin fråga.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det kanske råka växa upp något i luckan i buskaget?
Div rosbuskar eller nypon brukar vara otrevligt taggiga att forcera. Prova strö ut nypon frön och se vad som händer:-) Planterar du en nyponbuske en bit bort kan du kanske hävda naturlig spridning ... Vi har massor av nyponris i häcken till grannen. Grannen har en nyponbuske ca 10-15m ifrån häcken mitt på deras tomt så det som finns i häcken har spritt sig från den busken

S Sona2012 skrev:
Div rosbuskar eller nypon brukar vara otrevligt taggiga att forcera. Prova strö ut nypon frön och se vad som händer:) Planterar du en nyponbuske en bit bort kan du kanske hävda naturlig spridning ... Vi har massor av nyponris i häcken till grannen. Grannen har en nyponbuske ca 10-15m ifrån häcken mitt på deras tomt så det som finns i häcken har spritt sig från den busken
Lär väl ta 10 år för dessa att växa upp? Och hundägarna lär ju trampa ner eventuella plantor.

Bästa är väl att sätta upp ett naturligt hinder där för att se vad som händer. Skulle nån höra av sig till kommunen finns ju inga som helst bevis på att det var du som planterade det där trädet/stenbumlingen eller vad det nu blir för sort? Kanske dyker det av en ren händelse upp ett annat hål kanske 20 meter bort?

/S

Skall ni sätt upp hinder på någon ananns mark? Känns verkligen konstigt.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Skall ni sätt upp hinder på någon ananns mark? Känns verkligen konstigt.
Absolut! Jag förutsatte att buskaget fanns på TS mark och att hålet täpps till på den sidan, ej ut mot åkern.
Har man inte tid att vänta på att avskräckande växter hinner växa så är det relativt billigt med hönsnät

Jag fattar inte, går alltså hundägarna på er tomt?

Annars, naturligtvis kan ni inte hävda hemfridsbrott på någon annans mark. Hur tänkte du nu?

Flytta ut på bondvischan är mitt förslag om du har bekymmer med att se människor promenera med sina hundar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.