2 285 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Annullera beställning som inte levereras?
Vi beställde ett Elfa hyllsystem från Bygghemma den 23 mars, fortfarande i dag 10 maj vet ingen var leveransen befinner sig.
Bygghemma’s kundtjänst orkar inte bry sig det minsta och påstår att ordern gått till Elfa.
Elfa påstår att ordern skeppats till DSV (skeppnings företaget).
DSV påstår att de inte fått någonting!
Vårat hem är ett bombnedslag och alla kläder ligger sedan slutet av mars (då orden borde ha levererats) i hundra plastpåsar utspridda i tre rum!
Enl Bygghemma skulle leveransen skeppas inom 3-7 dagar.
Hur länge är det rimligt att vänta innan jag annullerar ordern?
Om jag tröttnar att vänta på leveransen och köper mitt hyllsystem på Bauhaus och Bygghemma plötsligt levererar, vad händer då, är jag skyldig att ta emot leveransen och betala för den eller kan jag returnera leveransen utan kostnad?
Bygghemma’s kundtjänst orkar inte bry sig det minsta och påstår att ordern gått till Elfa.
Elfa påstår att ordern skeppats till DSV (skeppnings företaget).
DSV påstår att de inte fått någonting!
Vårat hem är ett bombnedslag och alla kläder ligger sedan slutet av mars (då orden borde ha levererats) i hundra plastpåsar utspridda i tre rum!
Enl Bygghemma skulle leveransen skeppas inom 3-7 dagar.
Hur länge är det rimligt att vänta innan jag annullerar ordern?
Om jag tröttnar att vänta på leveransen och köper mitt hyllsystem på Bauhaus och Bygghemma plötsligt levererar, vad händer då, är jag skyldig att ta emot leveransen och betala för den eller kan jag returnera leveransen utan kostnad?
Tack för tipset!
Kikade lite hastigt på konsumentköplagen på riksdagens hemsida:
”Rätt att häva köpet
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen.....”
Så då blir det en tolkningsfråga om våra hundra plastpåsar fyllda med kläder efter 6 veckor är av ”väsentlig betydelse” eller inte!
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932
Kikade lite hastigt på konsumentköplagen på riksdagens hemsida:
”Rätt att häva köpet
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen.....”
Så då blir det en tolkningsfråga om våra hundra plastpåsar fyllda med kläder efter 6 veckor är av ”väsentlig betydelse” eller inte!
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
1 vecka leveranstid och det har nu gått drygt 6 veckor?
Det tycker jag är tillräckligt för att häva köpet på grund av utebliven leverans.
Häv köpet och åk till den lokala bygghandeln..
Det tycker jag är tillräckligt för att häva köpet på grund av utebliven leverans.
Häv köpet och åk till den lokala bygghandeln..
Bygghemma är grymma när allt fungerar som det ska.
Har man problem med leverans eller felaktiga varor verkar man få lägga ner enormt mycket mer tid än de pengar man sparade på att välja bygghemma. Kundtjänsten är obefintlig och fraktproblem verkar vara omfattande (Nu kanske vän av ordning säger att det är DSVs fel. Men om Bygghemma fortsätter använda sig av den transportören efter år av problem ser jag att ansvaret ligger hos bygghemma.
Rolig anekdot. Min vän som bor i Väsby fick sin gräsklippare levererad till Visby av Bygghemma/DSV.
En gräsklippare som sen tappade kniven, batteriet var trasigt, osv.... Och bygghemma är mer eller mindre oförmögna att förstå problemet.
Har man problem med leverans eller felaktiga varor verkar man få lägga ner enormt mycket mer tid än de pengar man sparade på att välja bygghemma. Kundtjänsten är obefintlig och fraktproblem verkar vara omfattande (Nu kanske vän av ordning säger att det är DSVs fel. Men om Bygghemma fortsätter använda sig av den transportören efter år av problem ser jag att ansvaret ligger hos bygghemma.
Rolig anekdot. Min vän som bor i Väsby fick sin gräsklippare levererad till Visby av Bygghemma/DSV.
En gräsklippare som sen tappade kniven, batteriet var trasigt, osv.... Och bygghemma är mer eller mindre oförmögna att förstå problemet.
Klicka här för att svara