19 930 läst ·
67 svar
20k läst
67 svar
Ersättning förstörd häck och staket
Det finns försäkringar där självrisken är 10-50% av prisbasbelopp.C cpalm skrev:Säker kan man aldrig vara
Men jag är inte riktigt med på vad du menar. Läser paragraf 19 och så vitt jag kan se så innebär det att om t.ex. TS försäkringsbolag ersätter skadan så tar de i och med det över TS rätt till ersättning från trafikförsäkringen. Dvs. precis det jag avsåg i #53 - TS kan anmäla skadan till sitt eget försäkringsbolag, sen får de kräva motsvarande belopp från Mathems trafikförsäkring.
Men jag misstänker att du tänker på något annat(?)
Oouch, det var riktigt saftigt. Läser man Folksams villkor så verkar självrisken på trafiken vara 1 000 kr för lätt lastbil. Men jag vet inte om det gäller om man endast har trafikförsäkring.
Självrisken för en privatägd lätt lastbil går inte att jämföra med självrisk för en företagsägd transportbil. Även på den firman jag jobbat på pratades det om självrisker på över 10k.C cpalm skrev:Säker kan man aldrig vara
Men jag är inte riktigt med på vad du menar. Läser paragraf 19 och så vitt jag kan se så innebär det att om t.ex. TS försäkringsbolag ersätter skadan så tar de i och med det över TS rätt till ersättning från trafikförsäkringen. Dvs. precis det jag avsåg i #53 - TS kan anmäla skadan till sitt eget försäkringsbolag, sen får de kräva motsvarande belopp från Mathems trafikförsäkring.
Men jag misstänker att du tänker på något annat(?)
Oouch, det var riktigt saftigt. Läser man Folksams villkor så verkar självrisken på trafiken vara 1 000 kr för lätt lastbil. Men jag vet inte om det gäller om man endast har trafikförsäkring.
TS borde anmält skadan till sitt f-bolag och angett regnr mm så bör väl försäkringsbolagen sköta det sinsemellan.
Läste bara på Folksams hemsida: https://www.folksam.se/forsakringar/latt-lastbilsforsakringA Akronym skrev:
Självrisken på just trafikförsäkringen verkar vara samma för privat eller företag utifrån vad som framgår där.
Men ni har säkert rätt, blev bara lite överraskad över att den skulle vara så hög.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det beror nog lite på vilket företag det handlar om. Har du en fordonsflotta med några tusen bilar, så gäller andra villkor.C cpalm skrev:
Som exempel så är statliga bilar alltid helt oförsäkrade. Men det är nog inte tillåtet för ngn- annan.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det är mest en lagteknisk konstruktion. Staten är direkt betalningsskyldig för skador som deras bilar orsakar på samma sätt som ett försäkringsbolag/TFF är för andra bilar. I gengäld så har de ingen försäkringsplikt.H hempularen skrev:
I praktiken är statens bilar tvångsförsäkrade på samma sätt som andra bilar, bara att det görs hos den egna myndigheten Kammarkollegiet istället.
Klicka här för att svara
