Cheesen
C cpalm skrev:
Säker kan man aldrig vara ;)
Men jag är inte riktigt med på vad du menar. Läser paragraf 19 och så vitt jag kan se så innebär det att om t.ex. TS försäkringsbolag ersätter skadan så tar de i och med det över TS rätt till ersättning från trafikförsäkringen. Dvs. precis det jag avsåg i #53 - TS kan anmäla skadan till sitt eget försäkringsbolag, sen får de kräva motsvarande belopp från Mathems trafikförsäkring.
Men jag misstänker att du tänker på något annat(?)


Oouch, det var riktigt saftigt. Läser man Folksams villkor så verkar självrisken på trafiken vara 1 000 kr för lätt lastbil. Men jag vet inte om det gäller om man endast har trafikförsäkring.
Det finns försäkringar där självrisken är 10-50% av prisbasbelopp.
 
Jag hade lätt tagit 40.000:- i ersättning, och så lagt ner några timmar på att fixa till det där själv. Sen kan jag ta semester resten av månaden.
 
C cpalm skrev:
Säker kan man aldrig vara ;)
Men jag är inte riktigt med på vad du menar. Läser paragraf 19 och så vitt jag kan se så innebär det att om t.ex. TS försäkringsbolag ersätter skadan så tar de i och med det över TS rätt till ersättning från trafikförsäkringen. Dvs. precis det jag avsåg i #53 - TS kan anmäla skadan till sitt eget försäkringsbolag, sen får de kräva motsvarande belopp från Mathems trafikförsäkring.
Men jag misstänker att du tänker på något annat(?)


Oouch, det var riktigt saftigt. Läser man Folksams villkor så verkar självrisken på trafiken vara 1 000 kr för lätt lastbil. Men jag vet inte om det gäller om man endast har trafikförsäkring.
Självrisken för en privatägd lätt lastbil går inte att jämföra med självrisk för en företagsägd transportbil. Även på den firman jag jobbat på pratades det om självrisker på över 10k.

TS borde anmält skadan till sitt f-bolag och angett regnr mm så bör väl försäkringsbolagen sköta det sinsemellan.
 
C
A Akronym skrev:
Självrisken för en privatägd lätt lastbil går inte att jämföra med självrisk för en företagsägd transportbil.
Läste bara på Folksams hemsida: https://www.folksam.se/forsakringar/latt-lastbilsforsakring
Självrisken på just trafikförsäkringen verkar vara samma för privat eller företag utifrån vad som framgår där.
Men ni har säkert rätt, blev bara lite överraskad över att den skulle vara så hög.
 
C cpalm skrev:
Läste bara på Folksams hemsida: [länk]
Självrisken på just trafikförsäkringen verkar vara samma för privat eller företag utifrån vad som framgår där.
Men ni har säkert rätt, blev bara lite överraskad över att den skulle vara så hög.
Det beror nog lite på vilket företag det handlar om. Har du en fordonsflotta med några tusen bilar, så gäller andra villkor.

Som exempel så är statliga bilar alltid helt oförsäkrade. Men det är nog inte tillåtet för ngn- annan.
 
Tack för bra input och tips här, mycket bra att forumet finns :-)
 
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
En fordonsförsäkrings självrisk borde inte vara tokhög, men jag har förstås inte koll på hur MatHem försäkrar sina lastbilar och vilka självrisker de valt.
Seriöst? "borde inte vara tokhög". Nej att du "inte har koll" stämmer
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som exempel så är statliga bilar alltid helt oförsäkrade. Men det är nog inte tillåtet för ngn- annan.
Det är mest en lagteknisk konstruktion. Staten är direkt betalningsskyldig för skador som deras bilar orsakar på samma sätt som ett försäkringsbolag/TFF är för andra bilar. I gengäld så har de ingen försäkringsplikt.
I praktiken är statens bilar tvångsförsäkrade på samma sätt som andra bilar, bara att det görs hos den egna myndigheten Kammarkollegiet istället.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.