6 075 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Servitut, väg, farthinder
Enligt vad jag vet så får man ha en bom den får även vara låst om dom som har nå där att göra har nyckel.M -MH- skrev:
En god vän har lite samma dilemma med grusväg inpå huset som folk använder som genväg, dom hade velat sätta en bom men då blir dom av med driftbidraget då vägen inte kommer ses som allmän nå mer.
Så en privat väg får du bomma igen bäst du vill i princip.
Nu har det kanske nämnts i tråden, men då har jag missat det.
Om ni har bidrag för vägen så är det lite krångligare att uppföra farthinder eftersom det bör gå via Trafikverket.
Har ni inte bidrag så är det enklare. Farthinder kan ni nog med bestämma inom föreningen. Tänk bara på att om du placerar en vägbula utanför huset så kommer det kanske att störa när fordonen passerar.
Då kan ni även, som nämnts ovan, sätta upp en bom över vägen så bara de som verkligen har behörighet kan passera. Sätt bommen vid din utfart så har du löst problemet.
Angående farten är det egentligen bara att vädja till de som kör för fort enligt dig. Hastighetsbegränsningen är troligen 70 på vägen. Sedan är det givetvis helt beroende på hur vägens sträckning och miljön runt vilken hastighet man BÖR hålla.
Det du kan göra är att parkera utmed vägen tex. Sätt upp något stort vid sidan av vägen, en vagn tex så saktar nog de flesta ned.
Om ni har bidrag för vägen så är det lite krångligare att uppföra farthinder eftersom det bör gå via Trafikverket.
Har ni inte bidrag så är det enklare. Farthinder kan ni nog med bestämma inom föreningen. Tänk bara på att om du placerar en vägbula utanför huset så kommer det kanske att störa när fordonen passerar.
Då kan ni även, som nämnts ovan, sätta upp en bom över vägen så bara de som verkligen har behörighet kan passera. Sätt bommen vid din utfart så har du löst problemet.
Angående farten är det egentligen bara att vädja till de som kör för fort enligt dig. Hastighetsbegränsningen är troligen 70 på vägen. Sedan är det givetvis helt beroende på hur vägens sträckning och miljön runt vilken hastighet man BÖR hålla.
Det du kan göra är att parkera utmed vägen tex. Sätt upp något stort vid sidan av vägen, en vagn tex så saktar nog de flesta ned.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Ni missar att det inte bara är TS som har rätt till vägen, alternativt att olika intressenter tycker olika. Inget av det där är tillåtet om en med servitut eller en delägare vid delägarförvaltning motsätter sig det.
Vi missar inget, vi skriver olika förslag till möjliga lösningar. Givetvis måste alla vara med på båten, men det är självklart. Vägföreningen och/eller Trafikverket.Nötegårdsgubben skrev:
Klicka här för att svara