Byggahus.se

Avlopp på annans mark

1. Annette Lindström
    Medlem · 2 inlägg

Annette Lindström

Medlem
    Hej ! Jag vill köpa ett hus och jag har ärligt blivit informerad om att en del av avloppet ligger på en annans mark ! Markägaren o nuvarande ägare kommer inte överens men visst måste detta kunna säljas till mig mot att jag gräver ett nytt avlopp på husets mark ?

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Finns det något servitut eller annat avtal? Finns det någon lämplig plats på tomten för en avloppsanläggning? Kolla det med kommunen först. Kraven skärps hela tiden, så bara för att det finns en avloppsanläggning i dag är det inte helt självklart att du får anlägga en ny hur som helst.

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Västra götaland · 336 inlägg

Kaboff

Medlem
    Japp, antingen får du gräva ett nytt på fastighetens mark om det inte redan finns ett servitut på avloppet redan för då kan de ligga kvar, prata med markägaren om vrf denne inte vill ha det kvar, möjligt att det kan gå att lösa smidigt utan att flytta avloppet.
    Men som svar på frågan, ja du kan köpa

4. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 723 inlägg

MagHam

Husägare
    Som sagt, kolla tillståndsmöjligheter och krav först.
    Har du dåligt med plats på egna tomten så går det nog att komma ner i behövlig yta med minireningsverk + biomoduler eller liknande.

5. Annette Lindström
    Medlem · 2 inlägg

Annette Lindström

Medlem
    Tack snälla för svaren ! Det fanns ett muntligt tillstånd mellan den gamla markägaren och ägaren av huset men tyvärr inget skrivet och inget servitut ! Jag har erbjudit mig att betala 300:- kvadraten och det gäller bara 400 kvadratmeter mark men det verkar inte intressant så jag ser ingen annan råd än att gräva upp o gräva ner efter godkännande av kommunen för att få slut på tjafset ! Nuvarande ägare är gammal och mår inte bra av det här

6. Bart
    Medlem · Uppland · 1 383 inlägg

Bart

Medlem
    Jag anser det vara klokt att ha allt på egen mark. Avtal, servitut mm är grunden för dålig grannsämja. Så det är en bra investering i framtida sinnesro.

• Laddar…
  7. K
    Medlem · Västra götaland · 336 inlägg

Kaboff

Medlem
    De måste varit meningen att det skall stå 40 kvadratmeter?

8. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Eftersom inget avtal finns med grannen, och grannen vill inte vidkännas något avtal, så finns ingen anledning att gräva upp avloppsbädden hos grannen. Låt den vara och fixa avloppsanläggning på din egen fastighet. Självklart utifrån råd och konsultation med kommunen.

9. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 369 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Avloppsanläggningen på grannens mark ägs av din säljare. Uppenbarligen så finns det ett muntligt avtal eftersom den ligger på grannens mark. Hade avtal inte funnits så hade ju grannen åtgärdat detta i samband med att säljarens började schakta.

Jag håller med om att kommunkontakt är det första steget.

1. Kontakta Miljökontorets avloppshandläggare och begär ut all dokumentation av avloppsanläggningen. Det ska finnas ett avloppstillstånd, annars är det ett olagligt avlopp. I tillståndshandlingarna så brukar man inkludera ett yttrande från berörda grannar. Kanske finns det något gammalt skriftligt avtal här?

2. Om avloppet saknar tillstånd eller är anlagt på annan plats än tillståndet så kan du se det som att huset saknar avlopp. Du måste nu troligen igen en helt ny tillståndsansökan.

3. Kolla som nämna ovan om avloppet riskerar att förbjudas av kommunen p g a bristande reningsförmåga eller om det kan tänkas hålla en längre tid.

Rör det sig om en äldre infiltration eller markbädd så lämnas de vanligen på plats när avloppet läggs ned. D v s man plockar bara bort ytliga rör. Vissa kommuner kan få för sig att de ska schaktas med då får du dyra riskmassor att hantera så det är inte vettigt.

• Laddar…
  10. H
    Moderator · Stockholm · 44 288 inlägg

hempularen

Moderator
    Observera att det kan finnas goda skäl till att den ligger på grannens mark. Det kan vara så att den egna marken inte lämpar sig för infiltration. Det kan vara för nära till berg eller andra svårigheter.

Skall man sätta hårt mot hårt, så tror jag att det kan gå att få lantmäteriet att göra en fastighetsreglering, så att du mot ersättning får den aktuella marken till din fastighet. Kostar dock avsevärt i förrättningskostnader.

11. H
    Moderator · Stockholm · 44 288 inlägg

hempularen

Moderator
    Ang. det muntliga avtalet. Jag vill minnas att även muntliga "servitut" gäller om de är gamla nog, Numera måste de vara skriftliga. Men om det gällde när avtalet gjordes, så bör det gälla även idag, och skall gå att omvandla till skriftligt registrerat servitut. Men det kan givetvis vara stora bevisproblem.

Och för oregistrerade servitut gäller att de är bara giltiga om ägaren till den tjänande fastigheten har informerats om servitutet när han köpte fastigheten.

12. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 815 inlägg

harry73

bra på allt
    Behöver den nya ägaren ha informerats eller räcker det att anläggningen syns vid en normal besiktning av fastigheten.

Om det t ex sticker upp rör i grannens gräsmatta, borde han varit medveten om att anläggningen fanns, oavsett om tidigare ägare berättade om den

13. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Rent avtalsmässigt är det nog inget problem att ha kvar anläggningen där ett tag iallafall. Och, som sagt var, det borde finnas någon bra anledning till att man la den på granntomten från början så kolla noga upp möjligheterna att bygga en ny på den egna fastigheten innan du köper den.

14. P
    Medlem · gävleborg · 522 inlägg

polaris78

Medlem
    Hur gick det med alltihopa ? alltid kul för andra i liknande situation att få höra svaret hur slutade det hela?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.