HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag tycker sonen ska göra ett personligt besök hos Överförmyndarmyndigheten och börja med att fråga när förvaltarens slutredovisning är granskad . Om modern dog i början av januari, så handlar det ju bara om ett fåtal transaktioner ( årsskiftet till dödsdag), vilket borde kunna granskas på ett par timmar, såvida inte den f.d. förvaltaren har gjort något helt galet, så att det pågår en polisutredning. Efter granskningen ska ju dödsboet skyndsamt få alla papper översändna till sig. Om inte sonen också har förvaltare , så är det naturliga att sonen får bestämma om vem, som ska företräda dödsboet ( han själv, någon extern advokat, någon begravningsbyrå eller annan betrodd person/ firma )
OBS att sedan har dödsboet max 3 år på sig att föra talan mot förvaltaren om denne har gjort något galet.
P.S. jag hade själv kontakt med en Överförmyndarförvaltning idag, för att höra just om hur tidsplanen för kontroll verkade vara. Svaret var att det fortfarande jobbades med årsredovisningarna från 2019 :( D.S
Jag vet att hon har slutredovisat detta ärende. Men att inga handlingar överhuvudtaget sändes till sonen som själv blev ägare av dödsboet. Har de agerat fel? Ja, Kan vi göra något nej. Vi får låta det vara som det är. Det jag kan säga är att sonen via JO har fått rätt mot kommunen/soc och fick därmed träffa sin mor de sista månaderna.
 
E Edgarsven skrev:
Jag har förstått att kommunen och myndigheter inte alls hjälper dem på fötter. Men det finns ofta andra som kan hjälpa.
Jo, det är just därför det finns "Gode män" och " Förvaltare".
 
E Edgarsven skrev:
Jag vet att hon har slutredovisat detta ärende. Men att inga handlingar överhuvudtaget sändes till sonen som själv blev ägare av dödsboet. Har de agerat fel? Ja, Kan vi göra något nej. Vi får låta det vara som det är. Det jag kan säga är att sonen via JO har fått rätt mot kommunen/soc och fick därmed träffa sin mor de sista månaderna.
Ja om det är slutredovisat och kontrollerat, så ska informationen sändas till dödsboet, så det har möjlighet att nyttja informationen och också att själva granska hur förvaltaren skött sig. Efter att dödsboet fått handlingarna, så har dödsboet 3 år på sig att klaga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.