Hej!
Vi har nyligen köpt en nybyggd bostadsrätt som bl.a. har franska balkongdörrar. Vi har dock noterat att dörrarna inte går att öppna mer än säg 60 grader då de tar i listen vid golvet. Jag gjorde en snabb mätning och avståndet dörr/vägg skiljer sig med ca 1 cm vid jämförelse av översta och understa gångjärnet (som synes är det väldigt tight vid understa gångjärnet):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte kunnat göra någon exakt mätning av lutningen på väggen, men som jag förstått det från andra trådar här är 5 mm acceptabel tolerans på lutning för en normal innervägg.
Vid kontakt med garantiansvarig på bolaget vi köpte av fick jag svaret att besiktningsman har uppmärksammat det hela, och att lösningen man kom fram till var att "spärra" dörrarna så att de blir trögare att öppna vid ca 60 grader, för att på så sätt skydda listen.
Min fråga är följande: Är detta verkligen en acceptabel lösning? Vi får ju en försämrad funktion på dörrarna.
Edit: Det ska tilläggas att de i sitt svar också sa att de franska balkongdörrarna hade vädringsfunktion. Antar de menar att det skulle vara en förmildrande omständighet... Men till saken hör att en av de franska balkongdörrarna i lägenheten har konverterats till en extra balkongdörr (för övrigt inget vi blev informerade om skulle ske då vi köpte). Det innebär att vi även har en balkongdörr som inte går att öppna helt.
Mvh
Lennies