Byggahus.se

Lendo

1k läst  13 svar

1. E
    Medlem Nivå 3
    En bekant har en mamma som är dement. Hon har ingen god man eller liknande. Endast sin son. Nu verkar det som att hon har ett lån hos lendo och det har dragits pengar genom autogiro i många år, sonen säger att lånet var på 5000 kr från början men att de dragit 650 kr varje månad i "några år". Nu vill sonen betala tillbaka allt.
    Men lendo vägrar dels att ge han rätten att agera i sin mors namn, dels vägrar de säga hur stor skulden är, hur mycket hon betalat, samt något alls.
    Han sänder in papper där han skulle få fullmakt, men de säger att de inte får det. Hur agerar man och vilka rättigheter har man?

• Laddar…
  2. Marcus_L
    Allvetare Nivå 5
    Kan inte hans mor kontakta själv och fråga hur stor skulden är och få ut dokumentation.
    Om hon inte klarar det själv så kanske det är dags att kontakta kommunens överförmyndare angående en god man som kan hjälpa till.

Om fullmakten har skickats via post där de säger att de ej tagit emot den så skicka en ny som REK.
    Fråga även om en bevittnad kopia duger då orginalet vill behällas.

Här finns lite information om fullmakt för banlärenden:https://lawline.se/answers/fullmakt-for-att-skota-foralders-bankarenden

3. A
    Medlem · Nivå 9
    Lendo är bara en låneförmedlare så lånet ligger hos någon annan.

Jag hade stoppat autogirot och väntat på påminnelsen som kommer på posten. Där framgår vilken bank det handlar om.

4. E
    Medlem Nivå 3
    Hon har fått en stroke och kan ej prata. Hon är under kronofogdens översyn, då hon har skulder. Därför har hon ej råd med någon god man, och hon är besvärlig och vill ej heller ha någon.

Tack för länken jag ska läsa. Vi är ganska säkra på att de har blåst henne på en massa pengar och har stoppat betalningarna. Vi kommer skicka ett REK brev.

5. C
    Medlem · Nivå 9
    Det är inte alls omöjligt att just lånärendet är korrekt och riktigt.
    Vissa lån är uppbyggda så att du i princip bara betalar skyhög ränta och i vissa fall knappt ammorterar alls.

• Laddar…
  6. Grusimaskineriet
    Medlem Nivå 1
    Om sonen är god man behöver det inte kosta något, men det lutar åt att modern behöver en förvaltare, som också kan vara sonen. Sonen kan kontakta anhörigkonsulent, eller motsvarande, i kommunen för råd. Och kontakta överförmyndare för att få bli förvaltare.

En vanlig fullmakt (till skillnad från framtidsfullmakt), är bara giltig om fullmaktsgivare är i stånd att dra tillbaka den. Den kan då inte användas vid demens.

Sonen har nu anhörigbehörighet och är "anhörig ställföreträdare", tveksamt om han kan lösa lånet på det. Möjligt att kreditinstitutet skulle kunna skicka ett inbetalningskort till mammans folkbokföringsadress, om han säger att han ringer som juridiskt ombud för henne, men det ligger då fortfarande utanför anhörigfullmakten.

7. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Jag skulle också se till att sluta betala. Sitter mamman ändå djupt i skulder via fogden behöver man ju inte göda de värsta ockrarna.

Finns det mer tillgångar än skulder skulle jag se till att tvinga fram ett skuldsaldo på något vis. Kanske genom att betala in hela det ursprungliga lånebeloppet med märkning med lånenummer på inbetalningen (helst från mammans konto) och sen kräva överskottet tillbaka.

Men som sagt, sitter hon redan i fogdens klor och detta dras från något där hon redan bara får behålla existensminimum skulle jag nog bara stoppa autogirot och i övrigt skita i det.

• Laddar…
  8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det kan också vara värt att kontakta kommunens skuldrådgivning, de kan ibland ge värdefulla råd.

Ring också kronofogden och rådgör, de är väldigt hjälpsamma. Det kan finnas risk att de andra borgenärerna begär henne i konkurs om ni löser lånet hos Lendo men inte ger de andra något, sk mannamån.

9. Grusimaskineriet
    Medlem Nivå 1
    Slutar man betala, och kanske avbryter en avbetalningsplan, kan rabatterad skuld förfalla till betalning i sin helhet. Så det kanske inte är önskvärt.

Sonen kan ju prova att, som juris ombud, ringa UC, Upplysningscentralen, och be dem, att till folkbokföringsadressen, skicka den information man har rätt att ta del av en gång per år. Eller låta en dam i motsvarande ålder ringa ... Eller försöka göra ett kreditköp ...

• Laddar…
  10. Grusimaskineriet
    Medlem Nivå 1
  11. E
    Medlem Nivå 3
    När det kommer till missbrukare så funkar inte saker som för oss vanliga. Men jag kan uppdatera lite om vad som hänt. Och det som händer är alltid kaos, så det är inget nytt.
    Vi har hittat fler lån som hon ljugit om att hon tagit. Hittade några på ca 50 000 kr. Dessa pengar har gått till glasbanken.
    Lånet som vi trodde var fel, stämde. Swedbank var dock ytterst ovilliga att hjälpa oss. Men vi fick ett saldoutdrag för perioden på post. Mot betalning förstås.
    Sonen har själv inga lån. Men har varit arbetslös väldigt länge. Så han varken har pengar, eller kan låna (mer om detta senare)
    Han klarar inte att förvalta något åt henne, så det är inte aktuellt. Han bor i hennes hus.

Nu har det framkommit att hon är mera sjuk än vad de trott. Ja, jag tror inte hon klarar sig till jul.
    Detta ställer saker i ny dager. Då sonen sa att han vill bo kvar i huset. Som kanske är värt ca 150 000 kr. Även om det är värderat högre. Skicket är för dåligt. Huset går inte sälja till någon annan.

Som jag fattat det så kommer sonen inte att få ärva huset, då modern har ca 70 000 i skulder. Samt vad en ev begravning kostar. Det som händer då är att dödsboet säljer huset, för att täcka skulder.

Något annat som få vet är att reglerna är sådana, att sonen hela tiden drabbas av moderns dåliga ekonomi. Myndigheterna anser nämligen att då de bor på samma ställe, så måste sonen betala för alla räkningar och underskott. Så som elräkningar osv. Det är tydligen så det funkar.

Sonen själv hatar myndigheter, sjukvården och socialen osv. De är inte välkomna. Därmed är de inte inkopplade och har aldrig varit.
    Men idag hjälpte jag dem med att skriva en ansökan om god man. Såg att det fanns flera olika val. Kanske hade förvaltare varit mera rätt. Jag valde "god man".
    Detta för att jag tror att de kanske har någon livförsäkring som han kan hitta, sedan måste han hjälpa dem med att betala sina räkningar, för det klarar de inte längre. Det blir fel hela tiden enligt Bankgirot.

Min fråga blir tillslut, tydligen så om modern går bort, och sonen får ett lån av någon till hög ränta, så kan det täcka skulderna. Så att han kan få ärva huset. Och efter detta, ta ett nytt lån med huset som säkerhet. Samt betala av det första lånet.
    Det är min plan.

12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Jag har svårt att se att situationen kommer sluta bra i det långa loppet, men kan du och/eller andra släktingar hjälpa till med en lösning är det förstås berömvärt.

Mitt förslag är att sonen redan nu köper huset till underpris motsvarande att befintliga skulder löses med köpeskillingen. På det viset skyddas fastigheten mot att mamman tar nya lån. Sonen måste då låna pengarna och säkerligen behöver han en medlåntagare för att få låna, en medlåntagare som då själv riskerar att bli sittande med hela skulden.

Samma sak går förstås att göra även efter att mamman gått bort, men riskerna att skulderna ökat då är förstås stora.

Finns det andra arvingar som gör anspråk på arvet ändrar det förstås också förutsättningarna.

• Laddar…
  13. Grusimaskineriet
    Medlem Nivå 1
    70? Ingen ko på isen än, då. Sonen kanske ska betala hyra, säg, en 5 papp i månaden, då är ju skulden till hälften betald om ett halvår.

Har skulderna gått till inkasso, och kanske sålts vidare, försök förhandla om lösen av dem. Säg att vi har så här mycket (eller lite) pengar, räcker det för att lösa lånet? Går det, så går det. I de gula deklarationspappren står skulder och långivare med. Notera datum, kontaktperson, och vilka som blivit erbjudna en uppgörelse.

Är kronofogden inblandad, kanske ta ett snack i allmänhet med dem. Just vid bouppteckningen senare, kan det bli problem om vissa lån blivit betalda och andra inte.

Lite tyst, vill jag, som sista replik, avsluta med att säga, låt den sista tiden bli ljus, ändå. Det kommer lösa sig.

• Laddar…
  14. E
    Medlem Nivå 3
    Tackar för svaren.
    Jag och den eventuellt nya gode mannen får fundera och kolla på lösningar. Kanske det finns någon livförsäkring också. Kanske kan han nu också äntligen får en halvtid på Samhall. Men de har tidigare ansett han är för oduglig till att jobba där, efter praktik.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka