I brist på illustrationer tog jag mig friheten att tolka hur jag uppfattat det.
Det röda är alltså stigen som folk går, det gröna är häcken med hål i. Och TS undrar om hemfridszonen kan sträcka sig längre än tomtgränsen.
Svaret är "det beror på", men som jag uppfattat beskrivningen ärr så inte fallet den här gången, till stor del för att det är en åker vid tomten.
Det röda är alltså stigen som folk går, det gröna är häcken med hål i. Och TS undrar om hemfridszonen kan sträcka sig längre än tomtgränsen.
Svaret är "det beror på", men som jag uppfattat beskrivningen ärr så inte fallet den här gången, till stor del för att det är en åker vid tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!A ANELBR skrev:Är det möjligt att hävda hemfridszon utanför sin egen fastighetsgräns? I detta fall har jag huset ett par meter från gränsen. Min fastighet angränsar till en åker och vår terrass (som sträcker sig till tomtgränsen) ligger helt öppen. Det är populärt bland hundägare att promenera längs med åkern och det finns ett hål i ett buskage ca 1,5 meter från vår terrass och fast.hetsgräns som hundägare gärna använder sig av för att ta sig från åkern till gatan bredvid. Det känns ju oerhört nära och jag undrar om vi kan hävda hemfridszon?
Denna fråga avser allemansrätten, vilken regleras i 7 kap. 1 § Miljöbalken (1998:808), MB. Enligt 7:1 MB ska var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den. Allemansrätten är ett diffust rättsområde i det att det inte är närmare reglerat t.ex. hur nära allmänheten får vistas i förhållande till tomter. Jag kan dock med fördel hänvisa till Bertil Bengtssons artikel "Allemansrätten - vad säger lagen?", och följande citat som du hittar på s. 17-18:
"Hur långt skyddet når från byggnaderna varierar med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet, särskilt terrängförhållandena. Träd, buskar 17 2. Till fots i naturen och bergknallar som hindrar insyn mot bostadshus medför att man kan passera ganska nära huset – sällan dock närmare än 10–15 meter, om man inte följer vägar som tydligen används också av grannar och andra utomstående. Är insynen fri, får man hålla sig på längre avstånd. Men den som går förbi en villa på 60–70 meters håll lär i allmänhet inte kunna straffas för att han tagit väg över tomt."
Se https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf.
Av detta kan du möjligtvis hämta ledning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden