Vi beställde ett attefallshus från en av de stora leverantörerna med en "boka tidigt" rabatt om 100.000 innan det blev klart med att man får bygga 30 Kvm. Vi fick en faktura på handpengen om 25.000 som jag betalade inom en timme och sedan väntade jag på svar från dem i en månad utan ett ljud. Hör då av mig till dem i förra veckan och frågar vad som händer och då får jag det krystade svaret " Tänkte precis ta kontakt med dig..." ok, en vit lögn men ett svar i vart fall och vi kom överens om att höras i går, Onsdag. Tyvärr missade jag det mötet då jag inte fick flyga hem från Japan som tänkt på måndagen utan landade först idag. Nu får jag då ett mail från dem där det står:
"Ni har beställt en Bolundare från oss under tiden vi haft en generös kampanj bestående av en kontantrabatt på 100.000kr.
Vi måste tyvärr meddela er om att er produktionsplats kommer att tilldelas till annan kund och ni kommer tyvärr förlora er produktionsplats och rabatt." 100.000 är ju det som gjorde att vi valde att slå till just hos dem. Utan denna rabatt är de långt ifrån billiga. Är det juridiskt ok att göra så här? Om jag väljer att helt enkelt skippa hela husbygget från dem, kan jag bli skadeståndsskylldig gentemot dem?
Vidare skriver dem "
Vi har försökt nå er för att skriva avtal samt bygga ert hus i husbyggaren men inte lyckats nå er och känner oss nu tvingade att lämna er produktionsplats till annan lycklig kund. Vi har även behandlat ert bygglov i backoffice under processen."
Det är ju inte heller sant då de verkligen inte försökt nå oss utan Vi som fick kontakta dem. Kollade med Göteborgs kommun och de har heller inte sett något om bygglov vilket för övrigt inte ens behövs här och inte heller något om bygganmälan.
De har helt rätt i att Vi var svåra att få tag på under början på året då vi bara lagt en förfrågan då. Vi fastnade i Kina på grund av detta med Covid-19 och fick inte flyga hem på väldigt lång tid och ingen möjlighet att kontakta dem under den tiden. När vi väl kom hem la vi dock en bindande order och betalade handpengen på i det närmaste rekordfart. Jag kan inte riktigt se att Vi gjort något fel här. Jag som just bokat entrepenadfirma för markarbetena med. Att man aldrig lär sig.
5 218 läst · 16 svar
5k läst
16 svar
Lagligt bryta avtal utan att gett någon deadline?
Sida 1 av 2
-
Medlem · 4 inlägg 30 apr 2020 14:17
-
30 apr 2020 14:53 #2
Hej, och välkommen..
Tråkig situation.
Jag är bara normalt juridiskt bevandrad, men en första fråga är om ni bara köpt själva materialet av dem, eller om de även ska utföra arbeten på plats? Jag tänker om konsumentköplagen ska tillämpas?
Finns det något angivet någonstans under vilka regler avtalet ingåtts? -
Moderator · Stockholm · 47 713 inlägg 30 apr 2020 15:3030 apr 2020 15:30 #3
Du har lagt en beställning, men har du fått någon beställningsbekräftelse från firman? Om du har fått det så kan de inte göra såhär.
Annars får man börja titta på hurpass bindande offert du har fått från dem.
Fast om du har fått "Ni har beställt en Bolundare från oss under tiden vi haft en generös kampanj bestående av en kontantrabatt på 100.000kr." i ett mail, så erkänner de ju att du har beställt, och inom kampanjtiden.- Laddar…
-
Medlem · 4 inlägg 30 apr 2020 16:2430 apr 2020 16:24 #4
Det är ett färdigt hus, byggt i deras fabrik som skall transporteras och ställas på plats på tomten. Fick svar på dem senare under dagen då de hävdar att de inte alls sagt att vi inte får rabatten. Lite svårt att bortse från mailet skrivet av samma person som nu blånekar att han skrivit så
Det tar ju inte slut där, nu hävdar de detta "
Det är ett Bygglov på 30 kvm Attefallshus och måste byggas enligt BBR regler för bostad, om benämningen fortfarande är "bygglovsfritt" så är det vilseledande information tyvärr." Detta har vi väl rett ut nu när jag skickade över både komunens och riksdagens formuleringar kring detta men det är lite lustigt att man säger att det är vilseledanade informatio när detta står på deras hemsida "
- Inget bygglov behövs.
Ja, jag vet inte om jag skall skratta eller gråta just nu. Å ena sidan, Vi verkar väl ha rett ut deras misstag och felaktigheter men samtidgt är förtroendet för dem som företag helt kört i botten. är det värt att lägga 700.000 på ett företag som inte ens känns vid sina egna formuleringar. Får nog ta mig en rejäl funderare i helgen.
Ny fråga, om jag väljer att bryta avtalet, där de inte har börjat bygga något och inte ens vet vilken modell vi skall ha, kan jag bryta avtalet utan att bli betlaningsskylldig för hela huset? handpengen kan jag leva med om jag förlorar men känns lite surt att sumpa hela summan. -
30 apr 2020 16:35 #5
När och varför betalade du dessa 25.000 om det inte var en beställning?
-
Medlem · 4 inlägg 30 apr 2020 17:0930 apr 2020 17:09 #6
Vi betalade handpengen för en månad sedan utan att fått något riktigt kontrakt. Vi hade fått en icke bindande offert innan på huset och i denna stod detta: "
Efter att ha pratat om bl.a framkomligheten till er tomt och besvarat på alla era frågor och ni
väljer oss som leverantör så är det dags för kontraktsskrivning som signeras via Scrive." Detta är inte gjort men Vi fick en faktura på handpengen som vi betalade av bara farten och det är väl i sig en bekräftelse på köp? Det finns altså inget kontrakt skrivet , bara en betald faktura. Som jag ser det som total lekman här så har vi då inget avtal på hela huset. Så vitt jag förstår så bygger detta företag inte sina hus själva utan de köper in kapacitet från leverantörer så inget lär ju vara betalat ännu när de inte ens vet vilket hus de be dem bygga. -
4 maj 2020 10:21 #7
Då de har skickat en faktura på handpenningen och ni har betalat den så har jag svårt att se hur de sedan skulle kunna ändra sig. Hur har de försökt att kontakta er? Jag antar att både telefon och e-mail fungerar i Kina så helt oanträffbara borde ni inte varit.
Man behöver inte skriva på ett avtal för att komma överens om ett köp. Se på hur du gör när du beställer något av en e-handel. Det är samma här det råkar bara vara lite större belopp och lite mer komplicerat.
/N -
-
4 maj 2020 12:55 #9
Jag hade kontaktat dem och meddelat att ni betalt handpenning enligt faktura och förväntar sig att de fullföljer sin del av avtalet. Men att ni har förståelse för att Covid-19 orsakar störningar och att ni är villiga att diskutera kring tidsplanen men inte priset. Är ni lite besvärliga så kanske de försöker hitta en annan kund att nedprioritera istället.
- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 47 713 inlägg 5 maj 2020 08:375 maj 2020 08:37 #10
Att man betalar en handpenning har i sig, ingen formell betydelse. Man kan i vissa situationer se fakturan som ett avtal. Dvs. skickas en faktura på handpenning, så kan det vara en beställningsbekräftelse. Men nu verkar det ju som avtalssituationen är minst sagt rörig. Så av det jag tycker mig förstå så finns inget avtal. Och om man inte något underlag för vad som beställdes, så är det ju svårt att hävda att handpenningsfakturan skall vara en beställningsbekräftelse. "Ni har ju bekräftat min beställning av en 300 kvm villa för 700 000"....
Detta att betalning av handpeng skulle vara att bekräfta ett avtal, påstås ibland. Jag tror att det lever kvar som skröna. Förr i tiden, minst 50 år sedan, fanns en regel i avtalslagen att ett köpeavtal blir giltigt först när någon form av betalning skett. Man brukade kalla det "första kronans princip" eller ngt. liknande. Det var först om du betalat minst en krona i handpenning som ett köpeavtal blev giltigt. Man ser folk fortfarande skriva saker som "vi har inte betalat handpenningen ännu, så vi kan ångar oss". Den lagen tror jag ändrades på 50-talet...
Det låter som firman har dålig koll på formaliteterna runt bygglov.
Om du bygger en bygglovsbefriad "attefallsstuga", så behöver man inget bygglov. Men man måste göra en bygganmälan, som svar på bygganmälan ger kommunen ett startbesked. De handlingar som behövs i en bygganmälan är nästan lika omfattande som för ett vanligt bygglov (Det normala för vanliga byggen är en bygglovsansökan följt av en bygganmälan). Den stora skillnaden ligger i vilken prövning kommunen gör av handlingarna.
Vid ett vanligt bygglov, så tittar man i princip bara på om bygget följer reglerna i detaljplanen, att det passar in i omgivningen osv. Sedan tittar man på saker som tillgänglighet, ventilation, brandskydd, energieffektivitet osv. i samband med bygganmälan. Men redan vid bygglovet brukar de nog pröva om ex. tillgänglighet kommer att vara möjlig att uppfylla med bygget. Det är ju dumt att bevilja ett bygglov för ett hus som omöjligen kan få startbesked i nästa prövning.
Men det gör att många uppfattar att kommunerna "straffar" attefallsbyggare med att ställa högre krav på bygganmälan. Man skall komma ihåga, att vid en prövning av en bygganmälan så finns inget formellt krav på att något som rör bygglov skall prövas. Det är upp till dig som vill bygga att säkerställa att ditt attefallshus verkligen faller inom ramen för ett attefallshus. Upptäcks det senare att du har byggt 32 kvm, så är det helt ditt ansvar, även om det framgick av bygganmälan att det skulle bli 32 kvm. I praktiken tittar givetvis kommunen även på det, men vill ju inte behöva utfärda ett rivningsföreläggande i onödan. -
Trädgårdsfixare · Vischan · 1 426 inlägg 5 maj 2020 11:365 maj 2020 11:36 #11
Nej, de måste betala skadestånd till dig om du haft omkostnader på grund av detta. Samt betala tillbaka handpenningen.
Mycket märkligt att de skriver en annan kund får förtur. Det är ju ett oerhört oprofessionellt uttalande.
Förslagsvis kontaktar du KO omgående för en diskussion.- Laddar…
-
5 maj 2020 18:38 #12
Skicka din fråga till Claes Blåe här på BH, han är jurist och kan säkert svara. El be admin flytta frågan dit.
-
Medlem · 4 inlägg 5 maj 2020 19:365 maj 2020 19:36 #13
Tack så mycket för Era svar, mycket upskattat!. På grund av deras märkliga mail har vi tappat förtroendet för dem och valt att inte gå vidare. Återstår att se om vi får tillbaka handpengen eller ej men det förefaller i vart fall som att Vi inte behöver betala hela bygget. Alltid lär man sig något av det hela så nu tar Vi en paus i Attefallsplanerna.
-
5 maj 2020 20:00 #14
Deras mejl är ju ett erkännande av att ett avtal om annat pris funnits.
Lycka till. -
Allvetare · Halland · 8 325 inlägg 5 maj 2020 20:405 maj 2020 20:40 #15
Formuleringarna får mina varningsklockor att ringa, skulle försöka få tillbaka handpenningen
- Laddar…