1 455 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Eventuella sanktioner från kommun vid garagebygge ?
I går kväll stod min granne och jag (på behörigt Corona-avstånd) vid staketet och pratade.
Vi kom in på garagen som vi byggt ungefär samtidigt och han suckade tungt eftersom han inte hade skickat in dokumentationen på slutförandet till kommunen och nu hade det gått mer än sex år sedan han fått bygganmälan godkänd.
Nyfiken fråga till de kunniga i forumet… vad kan det innebära för sanktioner från kommunen?
Det är ju kanske mer frågan om formalia men jag har för mig att de skärpt reglerna runt detta?
Vi kom in på garagen som vi byggt ungefär samtidigt och han suckade tungt eftersom han inte hade skickat in dokumentationen på slutförandet till kommunen och nu hade det gått mer än sex år sedan han fått bygganmälan godkänd.
Nyfiken fråga till de kunniga i forumet… vad kan det innebära för sanktioner från kommunen?
Det är ju kanske mer frågan om formalia men jag har för mig att de skärpt reglerna runt detta?
Jag köpte ett hus där en större tillbyggnad, 100 kvm, inte var slutanmäld. Det kom bara ett brev efter 7 år som påpekade detta, vi bokade tid för syn på plats och sen kom det ett protokoll på det. Kan inte minnas vare sig avgift eller sanktionsavgift.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
I normalfallet är kommunen bara tacksamma om de kan få ett avslut på ärendet. Beror väl lite på, om du har bygglov för ex. 40 kvm garage, och det "bidde" 120 kvm, så kanske det inte är helt enklet att fixa slutbevis.
OM kommunen skulel få för sig att komma ut och titta, så kan det vara bra om det inte finns alltför uppenbara bevis för att man tagit garaget i bruk. De är skyldiga att utfärda byggsanktionsavgift om man tar bygget i bruk innan det finns ett slutbevis.
OM kommunen skulel få för sig att komma ut och titta, så kan det vara bra om det inte finns alltför uppenbara bevis för att man tagit garaget i bruk. De är skyldiga att utfärda byggsanktionsavgift om man tar bygget i bruk innan det finns ett slutbevis.
Ja det var väl det som var grunden till hans djupa suck... garaget är ju klart och "inflyttat" dvs används som extra förrådH hempularen skrev:I normalfallet är kommunen bara tacksamma om de kan få ett avslut på ärendet. Beror väl lite på, om du har bygglov för ex. 40 kvm garage, och det "bidde" 120 kvm, så kanske det inte är helt enklet att fixa slutbevis.
Så hur stor är en byggsanktionsavgift ?
Svarar mig självScout skrev:
När jag väl googlade på "Byggsanktionsavgift" så kom jag ju till boverkets sida som hade en ypperligt kalkylator för detta !
Resultat = 3737 riksdaler kommer hans djupa suckar att kosta.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
I värsta fall, tror inte att de direkt ivrar över att få ta ut avgiften. Bara försök igonrera frågan. Onödigt att påminna dem om avgiften.
Jag ska trösta honom med beskedet om att det trots allt är inte en förmögenhet som står på spel.
Lite fascinerande att det fanns som alternativ på Boverket
Tyder ju trots allt på att det finns flera kommuner som verkligen nyttjar det läget.
Lite fascinerande att det fanns som alternativ på Boverket
Tyder ju trots allt på att det finns flera kommuner som verkligen nyttjar det läget.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jag hade något liknande i vårt förra hus.
Tänkte bygga en balkong längs hela SV-fasaden. Sökte och fick bygglov år 2001.
Så, på våren nästa år kom en snickare och snipp, snapp, så var balkongen klar.
Underbart med utgång från köket, så där satt vi ofta och åt och fikade vid bra väder.
Men det hela gick så fort att någon anmälan om byggstart inte blev gjord.
Och när vi sålde kåken 2009 - 2010 så uppdagades detta.
Då fick jag söka ett nytt bygglov, och samtidigt anmäla att bygget var klart.
Det kostade 1025 kr för bygglovet + 1200 kr för bygganmälan
,
Dvs 1025 kr extra för försumligheten.
Tänkte bygga en balkong längs hela SV-fasaden. Sökte och fick bygglov år 2001.
Så, på våren nästa år kom en snickare och snipp, snapp, så var balkongen klar.
Underbart med utgång från köket, så där satt vi ofta och åt och fikade vid bra väder.
Men det hela gick så fort att någon anmälan om byggstart inte blev gjord.
Och när vi sålde kåken 2009 - 2010 så uppdagades detta.
Då fick jag söka ett nytt bygglov, och samtidigt anmäla att bygget var klart.
Det kostade 1025 kr för bygglovet + 1200 kr för bygganmälan
Dvs 1025 kr extra för försumligheten.