E
etompau: För mig låter det precis som hur advokater/jurister jobbar. Klockan och fakturering tickar igång direkt dom gör något.
3 svar · 1,1k läst
H
HEM2121: [citat] Du har ju betalat för en plåt som inte är rätt plåt eller hur. Prata med de 2 olika lika kontakter som jag skrev. Kontrollera med skattemyndigheterna och kronofogden om det finns skulder, det kan ge dig en hint om du kommer att få tillbaka några pengar. Kanske går det att skriva en motfaktura? Men prata med de kontakter jag skrev först.
6 svar · 1,2k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Nja, i praktiken nej. De får komma överens om vad de ska göra, den ena kan inte bara köra över den andra. Även om det innebär ett långsamt förfall att göra ingenting. En enskild firma ”finns inte”, det är den fysiska personens direktägda egendom, så det går inte att gömma något i en sådan. Och det skulle väl inte gå med ett AB heller i praktiken. En gåva eller ett arv till
1 svar · 742 läst
P
patfred: - Borde dom inte mätt upp luftflöde? Jag frågade om dom inte hade gjort det innan och han sa att dom inte håller på med ventilation - Det brukar inte snickare/plattsättare/rörläggare göra så det va ju bra att han var ärlig. - Borde vi kräva att det åtgärdas kostnadsfritt? - Nej det borde ni inte, varför skulle dom göra det? - Om inte, vad bör vi betala? - Ni borde betala för vad
1 svar · 808 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag vet inte riktigt vad du menar att jag har ändrat i min beskrivning. Jag har försökt beskriva vad detaljplaner kan reglera utifrån PBL och har inte ändrat min förståelse av detta under tiden jag har varit aktiv i tråden. I sammanfattning: En detaljplan kan bara reglera med sådana planbestämmelser som PBL tillåter. Syftet är huvudsakligen att planera marks användning och
32 svar · 4,8k läst
·
S
Anonymiserad 239657: Enkelt. Du ringer banken måndag morgon och förklarar att nu har du minsann vunnit budgivningen. De säger ok och ordnar så att nu har du ett godkänt lån att ta. Sen ringer du mäklaren och bokar till för kontraktet på eftermiddagen, om banken behöver en eller 2 dagar på sig så säger du det till mäklaren. Du ringer inte mäklaren och säger att nääää vi måste vänta till lånet
4 svar · 2,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Alla tre.
1 svar · 734 läst
kashieda
kashieda: Ja, min bekant är privatperson och har, såvitt jag vet, beställt hela arbetet av en enda firma. Jag ska kolla och återkommer när jag vet. Intressant också det som står längre ned, också på första sidan: "Om du tar på dig ett uppdrag åt en konsument att självständigt – planera och projektera ett helt bygg-projekt eller – genomföra ett sådant projekt eller – både planera och
5 svar · 1,4k läst
M
milimani: [citat] ”allmän plats: park eller plantering”. Är det som står i plankartan. Ej prickmark där jag skulle vilja flytta gränsen. Det enda som jag nu hittar i beskrivningen är att man talar om ekar i området. Inga sådana finns på hällen. Om hällmarker allmänt står att man dragit ned på exploateringen av dessa iom denna plan. Rätt innehållsfattiga beskrivningar. Idag används den
17 svar · 2,2k läst
A
avdpos: [citat] Det här besvarar inte heller din fråga - men komplicera inte livet i onödan. Matvarorna klarade sig alldeles utmärkt i din kundvagn i affären och i bilen hem. Att du lastar ur dem ur bilen och ställer dem innanför dörren medan barnet sitter kvar är lätt gjort. Man vill inte ur och in i en bil i onödan. De fem minutrarna extra klarar sig allt utom glass i högsommarvärme.
138 svar · 25,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag tror också att takfärg i många fall är tveksamt att reglera. Det måste nämligen finnas ett tydligt syfte med planen som kräver en såpass detaljerad regel. Boverket har som vanligt en bra text om detta ämne: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/planbestammelser/att-reglera-med-planbestammelser/detaljeringsgrad/
6 svar · 2,2k läst
·
useless
useless: En viktig detalj och vanlig missuppfattning i sammanhanget är att "fackmannamässigt utfört" inte är samma sak som "utfört av en fackman". Det är en särskilt viktig skillnad just när det gäller elinstallation eftersom det som är brottsligt är att utföra själva arbetet, men om resultatet är felfritt är anläggningen i sig helt 'laglig' och godkänd oavsett vem som har pillat på den.
60 svar · 11,1k läst
EvaMLin
EvaMLin: [citat] Precis så blev svaret från Skatteverket. AA har inte överskridet sitt ROT-avdrag utan det är hantverkaren som strulat. Då får han skylla sig själv, AA blir inte skyldig något till någon. :D
15 svar · 3,8k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Någonstans I prospektet, som bör vara en bilaga till avtalet, eller i direkt i avtalet så står det säkert att om ytan är viktig för er så ska ni själva mäta upp den eller liknande. Alltså inget man kan klaga på.
2 svar · 1,3k läst
Nicro
Nicro: [citat] Ingen aning, det vare en kompis som råkade ut för samma elände som jag vet fick ersättning från kommunen. Jag hade börjat på tekniska kontoret.
5 svar · 2,9k läst
Hubbe73
Hubbe73: Bara ni får det på papper så gör ni som ni vill. Sen kan det vara så att banken inte tycker att du har ekonomi att ta över alla/hela lånen, då blir det knepigare.
4 svar · 1,9k läst
H
HerrOso: [citat] Nu är jag osäker på vilken tråd jag blivit intaggad i. Men i vilket fall, 1250 kronor baserar jag på den 1000-lapp HD menade var skälig ersättning när ytterligare kabel drogs i en redan befintlig luftledning. HD menade att det motsvarade den marknadsvärdeminskning som belastad fastighet drabbades av trots att intrånget var mycket begränsat (tidigare instanser hade dömt ut 0 kr
129 svar · 28,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Om det är ett AB så beror väldigt mycket på hur han ev borgar personligt på olika vis för bolagets åtaganden. Det är t.ex. ovanligt att små aktiebolag får lån hos banken utan någon slags personlig borgen. Det kan även finnas annat som överförs till han som person vid en ev konkurs. Jag börjar med detta, ty vad som gäller er samägda fastighet beror ooootroligt mycket på vilka
6 svar · 1,4k läst
B
byggarätt: [citat] Vad hjälper det TS att höra om hur illa det fungerar i andra länder? När en förening av någon sort inte har stadgar och tillsyn så behöver inte TS tillhöra den eller betala något...
96 svar · 24,3k läst
·
Isakare
Isakare: Synd att du inte hade mig som granne, då hade jag gått o hämtat spaden, och undrat när vi skulle börja. Men men, alla är vi olika.
33 svar · 5,9k läst
S
Stefan1972: [citat] jo förvisso men man kan heller inte läsa definitionen av uppsåt och dra paralleller själv...........isåfall skulle man inte behöva stora delar av rättskåren. Då skulle domaren själv kunna döma genom att läsa innantill och säga att du har du brutit mot lagen här.....
19 svar · 3,5k läst
M
Maxi2: Tack för alla initierade svar, det finns mycket att ta med i betänkandet uppenbarligen!
54 svar · 10,8k läst
·
connywesth
connywesth: [citat] Meningen med skriftliga avtal är att du ska undvika att hamna i liknande situationer. Slarva inte med det. Nu har du fått ett rejält bekymmer på halsen helt i onödan, p.g.a. ditt eget slarv med avtalen. Alla ändringar, tillägg och borttag av arbetsmoment i ett avtal måste dokumenteras med ett nytt tilläggsavtal som specificerar både hur tidplanen och kundens kostnad för
3 svar · 3,3k läst
S
sinuslinus: https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/hantverkarformularet-2017-tillganglig-kov.pdf
1 svar · 1,6k läst
B
Byggdjuret: Vem som helst kan skicka ett krav till kronisk. Men du måste ha nånting som stödjer dig. Om kravet bestrider vilket det sannolikt gör blir det en tur till rätten. Tänk på att allt har kostat hela vägen. Du bör ha ett skriftligt avtal om du ska upp till rätten. Huruvida ett avtal är positivt eller beror på vad som är skrivet. Men troligtvis så hade ett avtal hjälpt ta. Det
140 svar · 22,6k läst
·
K
Kingsmeadow26: Så kan det säkert vara. Pratade precis med Gar-Bo, dom skulle skicka hit en besiktningsman. Ska bli intressant att höra vad han säger.
7 svar · 2,7k läst
Tokslut
Tokslut: [citat] Ja, man får ju känna av läget och gå på magkänslan :D
9 svar · 3,1k läst
P
pappatilltvå: [citat] Efter riktat anspråk mot tillverkare A hörde jag ingenting på 4 veckor. Hörde av mig med en hänvisning till förarbetena till konsumentköplagen och några domar gällande rimlig tid. Efter 1 dag fick jag ett samtal, fick välja snickare och de kom och gjorde om allt. Det visade sig att fler saker från samma tillverkare hade rostat, balkskor och bleck. De bytte all trall och gjorde
41 svar · 22,4k läst
·
A
ArneTW: Vad står i ditt kontrakt? Om du arrenderar marken är det väl du som sköter om marken och då ska ju inte markägaren kunna plantera träd, du har kanske ett servitut? Det är väl inte troligt att träden skulle påverka dina slangar...? /ATW
1 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Det går inte med automatik att inte bygga klart. Men du kan kolla med kommunen hur de bedömer det. Här i Stockholm finns det ex. ett studentbostadsprojekt, ett mindre exploateringsföretag bygger 1100 studentbostäder genom att stapla containers. Det var inte fullt så enkelt som de hade tänkt sig och nu har bygget stått still typ 3 år. Ett mindre antal är inflyttade, lika många är
4 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.