Hej undrar om det finns några regler för hur hög en häck får va i en korsning?
Som ni kan se är tomten sned nere vid vägen men alla husen längst med har lagt beslag på trakanten och planerat sina häckar där.
Det jag stör mig på är att det är ingen sikt alls, utan man det först när man kommit ut i vägen ,
Är bara 30 väg men de flesta kör i 50 så är lite farligt för barnen.
Häckarna är lägre precis vid hörnan men fortfarande för höga för se något .
Hörde av mig till vägföreningen förra året men det blev inte bättre för det.
Så finns de några regler man kan trycka på?
Som ni kan se är tomten sned nere vid vägen men alla husen längst med har lagt beslag på trakanten och planerat sina häckar där.
Det jag stör mig på är att det är ingen sikt alls, utan man det först när man kommit ut i vägen ,
Är bara 30 väg men de flesta kör i 50 så är lite farligt för barnen.
Häckarna är lägre precis vid hörnan men fortfarande för höga för se något .
Hörde av mig till vägföreningen förra året men det blev inte bättre för det.
Så finns de några regler man kan trycka på?
Kolla på kommunens hemsida så får du deras tolkning av hur höga häckar och liknande får vara. Bryter tomtägarna mot detta så kan du göra en tillsynsanmälan till kommunen så tar de en titt och begär rättning hos tomtägaren.
Kommunen har tillsyn enligt PBL både vad gäller fastighetsägaren och vad gäller vägföreningen (eller vem det nu är som står för den allmänna marken).
PBL 8 kap:
Kommunen har tillsyn enligt PBL både vad gäller fastighetsägaren och vad gäller vägföreningen (eller vem det nu är som står för den allmänna marken).
PBL 8 kap:
Hittade de nu och det är 80 cm från vägen 10mx10m, så jag får väl ta med tumstocken på promenaden ikväll för att kolla om jag får gnälla.Claes Sörmland skrev:
Är det kommunen som är den ansvariga myndigheten eller vad man nu kallar det?
Smidigast hade klart varit kommunen för de har en smidig app man kan felanmälan saker med.
Fastighetsägaren har ansvar för sina häckar och väghållaren (vägföreningen) för sina delar. Kommunen är ansvarig för tillsynen.Q jope84 skrev:Hittade de nu och det är 80 cm från vägen 10mx10m, så jag får väl ta med tumstocken på promenaden ikväll för att kolla om jag får gnälla.
Är det kommunen som är den ansvariga myndigheten eller vad man nu kallar det?
Eller är det vägföreningen då det är på deras mark?
Smidigast hade klart varit kommunen för de har en smidig app man kan felanmälan saker med.
Lagen är tänkt så att alla sköter sin del och kommunen rappar upp den som inte sköter sig. Först med information och sen med åtgärder som t ex vite om det inte rättas. Det är nog inte en felanmälan du ska göra hos kommunen utan en tillsynsanmälan hod byggnadsnämndens kontor. Den kan du göra anonymt eller med ditt namn. Tänk på att om du emailar under eget namn/adress så är du inte anonym för det inkomna emailet är offentlig handling.
Klicka här för att svara