Juridik
Hemmakatten: Vid en reklamation är det Säljaren man vänder sig till med sina krav. Säljaren får sedan i sin tur göra vad den vill, tex betala, gå på byggfirman mm. Å andra sidan kan det vara knepigt eftersom du inte upptäckt felet förrän nu.
Ivar1816: [citat] De har ingen speciell åsikt mer än att det är kul om någon av barnen tar över stället b
Löjo: Svarar mig själv, det är hantverkaravtal 17. Fick nyss svar från firman som skall göra slutbesiktning.
KnockOnWood: [citat] Det beror naturligtvis på hur extrema dina önskemål är :) Och jag tror att när det gäller små planer, som skall ligga intill etablerade bebyggda detaljplaner, så har de närboende ofta bestämda synpunkter på vad som bör och får byggs. Och jag tror att deras synpunkter väger rätt tungt.
Parkeringsvakten: [citat] Har grannarna byggt ut lekstugor och sandlådor på samfällighetens mark så förstår jag verkligen att ni blir irriterade över att ni inte får ha studsmattan där.
catherineb: [citat] Tack för svar (om än lite sent, tråden är 4 år gammal ;) ) Vi skrev ett enkelt gåvobrev där maken ger mig 1:2 av tomten. Jag står med som ägare av fastigheten, lagfart och pantbrev. Vi har sedan dess byggt hus på tomten också. :)
Tedson: Hej Många frågor, men jag ska försöka svara så gott jag kan :) När du bygger ett attefallshus ska du anmäla det till kommunen. Om du väljer en byggnadstekniskt komplicerad lösning kan kommunen kräva att du tar in en kontrollansvarig för att säkerställa att allt blir korrekt. Huvudregeln (som ofta frångås) är att kommunen anser att komplementsbyggnader som ska användas som bostad
MetteKson: Gammal tråd, men jag är nyfiken på hur det gick?
Huruvida: 36 § lagen om allmänna vattentjänster (2006:412) är lagrummet som reglerar lån.
bearmaniac: Själv brukar jag tycka om när trådar får en upplösning, så här kommer (åtminstone nästan) slutet. Efter att ha hört av oss till leverantören och skällt lite grann, så gick de iaf med på att komma och hämta upp dubbelleveransen. Vår ansträngning sträckte sig till att ringa Postnord för att boka tid för upphämtning (att det sen också strulade en gång var väl bara att vänta
Martin_355: [citat] Hej. Jag har hänvisat till avtalet och han har gjort det som står där. När det gäller asfalten så vart det inget prat om det han nämnde inget om det och jag visste heller inte om det. Kommer att hänvisa till avtalet i reklamationen.
ToRy: Eller åtminstone TS:s senaste inlägg. Det skulle spara många härliga megabyte i form av onödiga inlägg. Borde ingå i alla forums regler: Läs ALLTID senaste inlägg från TS innan svar! Fast det kanske det redan gör... :giggle:
Krokkodriljo: Jag skulle köpa en markremsa på 30 kvm av kommunen och priset skulle vara "marknadsmässigt". Jag hävdade att marken inte var värd så mycket eftersom det sannolikt inte finns någon köpare då marken inte kan användas till något, men kommunen ville använda en typ av vinstfördelning där priset sätts baserat på vad marken har för värde för mig. Då blir det något helt annat
klimt: [citat] Jag tycker man ska vara försiktig med att blanda in mäklaren i detta. När affären är avslutad har mäklaren ingen roll längre. Många mäklare vill främst ha nöjda kunder, så det är tänkbart att mäklaren föreslår en kompromiss, typ att man delar på kostnaden.
Harrison: [citat] Nej, vi åkte till kommunkontoret med en tomtkartan i handen (och lantmäteriet i samma hus). De sa, att hus kunde hamna fel typ 5 m förr i tiden, när man höftade placeringen mellan tummen och pekfingret. Man gjorde inte så noggranna utsättningar med pinnar förr i tiden. Nej, vi körde över grannen fullständigt och drog vårt gröna nätstaket 50 cm på vår sida, som
Harrison: [citat] Jag är också Värmdöbo och har byggt "ett enkelt skärmtak" med 16 mm kanalplast (=lättare att hålla rent än korrugerad plast) på 15 kvm framför ingången, utan bygglov. Men när jag vill glasa in den så behöver jag söka bygglov (inte bygganmälan), har kommunen skrivit när jag har frågat. Man behöver invänta startbesked och det kan överklagas, när det kungörs, fast det
useless: [citat] Problemet är den här inställningen som görs att en slumpmässig tråd laddas in när man scrollar till slutet för att skriva ett svar: [bild]
Eva Vestling: Halloj alla! Tänkte jag skulle berätta hur detta har fortlöpt. Grannen fick ju kopia på vår klagan till kommunen, och fick även då förstås veta att det var ok att bygga närmare än 4,5 m - eftersom inget bygglov krävdes. Men hör och häpna :surprised: utan att vi har gjort nåt eller ens sagt nåt till varandra, så började plötsligt saker flyttas och staket rättas upp efter den
Nötegårdsgubben: Och vill du komma billigare undan kan du beskriva problemet här så kan du få bedömningar av om du har något som håller rättsligt. Vissa tips är bättre, andra sämre.
skogstomten: Om du tittar på avstyckningskartan står det antagligen exakta måttangivelser på den. Då kan du med de utgå från de andra tomtmarkeringarna för att mäta fram om den du är osäker på. Görs enkelt med ett vanligt 30m måttband.
Asmodean: Tack för svaren nu har jag fått lite klarhet i detta!
Nerre: Ibland är det ett villkor för att man själv ska få fiber. Så säger man nej till grannens fiber får man ingen fiber själv heller. Så stod det i alla fall i det avtal vi skrev på. Dock vet jag inte om det är ett oskäligt avtalsvillkor. Vår tomt ligger "sist" så det var ingen risk att nåt skulle dras över vår tomt.
Boan: [citat] En viktig detalj, är det en fiberförening eller är det ett kommersiellt bolag som äger nätet?
tio_Pepe: Om det verkligen inte finns ett servitut så kan grannen sannolikt tvinga fram ett officialservitut. Men troligen finns det ett servitut. Ett servitut ger normalt rätt att anlägga och underhålla väg. I praktiken innebär det att ni hjälps åt med kostnaderna för den delen av vägen som ni båda använder.
Japrc: Skatteverkets regler anger att "Större delen av den ursprungliga byggnadsstommen på huset ska behållas". Hur mycket måste jag ha kvar av byggnaden för att ha rätt till ROT-avdrag? Finns det någon praxis? Jag har ett fritidshus som jag planerar att renovera och bygga till. Nytt tak för att öka takhöjden. Huset är oisolerat med tunna väggar och tunt golv. Ju mer jag måste ha kvar desto
Joakim V: Tack för ditt snabba svar! Du har säkert rätt. Det blir nog till att hyvla och shimsa då.
Hustips: Hur har det gått för er?
Inkan: [citat] När fastigheterna avstyckas för radhusbebyggelse så brukar det skrivas in att man har rätt att underhålla fastigheten från grannens tomt.
Bono_R: [citat] Nej det är helt ok, man kan ju få en och annan bra ide och hjälp från detta eminenta forum ;). Ang inkoppling av vk av grannarna så är det i dagsläget inget jag kan kolla annat än när vi är på plats och jag har inte sett att deras kablar varit inkopplade vid ngt tillfälle än men då vi är ute och ser oss omkring i världen helst under vintern så är det ju lätt att ha vk