Hej! Vi har tomt/trädgård som tillhör kommunen ( vi får använda den) ligger precis intill vårt hus, se bilden. Vi har märkt att marken av tomten har börjat sjunka och blir ojämn och misstänker att det finns en mullvad. Jag är därför orolig av att håligheterna och den sjunkande marken som kan påverka huset, eventuellt sättningsskador. Jag har dessutom lagt märke till en spricka i fasaden.
Hur ska jag gå vidare? Ska jag ta kontakt med kommunen (som äger tomten) eller villaförsäkringen?
Tack för alla råd!
Hur ska jag gå vidare? Ska jag ta kontakt med kommunen (som äger tomten) eller villaförsäkringen?
Tack för alla råd!
En mullvad kan knappast orsaka sättningar. Skulle tro att grundvattennivåerna påverkar mer. Om det grävts och lagts ledningar i området så ändras förhållandena för grundvatten, vilket leder till att marken sjunker.
Det handlar kanske inte om vilja. Men oftast är det är ju ingen mening att kommentera om det inte bidrar.A ASJLS skrev:
Jag tror att en bidragande faktor här kan vara att tråden skapades under "Hustillverkare". Hade tråden lagts på rätt ställe hade troligtvis svaren blivit fler.
Jag vet inte vart är "rätt ställe". Har ni något förslag på vart skulle den ligga?C C.Lundin skrev:
Klicka här för att svara