3 853 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Fakturafråga
Sida 1 av 3
Hej!
Min varmvattenberedare behövde bytas och jag anlitade en rörfirma.
Den gamla VVB var stor o tung, 100L, och satt högt upp på väggen, mot taket. Vid nedlyftandet av den hasade den ner efter väggen och hamnade på rörledningarna som den varit monterad i tidigare, varpå ena röret 2 böjar krängdes och böjdes så det blev läckage både upptill o nedtill.
Jag har blivit fakturerad både för tid och material för att åtgärda dessa fel.
Är jag skyldig att betala den summan?
Har sökt hjälp både från villaägarnas riksförb. som jag är medlem i, men alla verkar ha semester nu.
Har även sökt hjälp via konsumentvägledning men även dom har sem.
Kontaktade även rörfirman samma dag jag fick fakturan men fick inte svar på min fråga.
Någon som vet och som kan hjälpa/råda?
Min varmvattenberedare behövde bytas och jag anlitade en rörfirma.
Den gamla VVB var stor o tung, 100L, och satt högt upp på väggen, mot taket. Vid nedlyftandet av den hasade den ner efter väggen och hamnade på rörledningarna som den varit monterad i tidigare, varpå ena röret 2 böjar krängdes och böjdes så det blev läckage både upptill o nedtill.
Jag har blivit fakturerad både för tid och material för att åtgärda dessa fel.
Är jag skyldig att betala den summan?
Har sökt hjälp både från villaägarnas riksförb. som jag är medlem i, men alla verkar ha semester nu.
Har även sökt hjälp via konsumentvägledning men även dom har sem.
Kontaktade även rörfirman samma dag jag fick fakturan men fick inte svar på min fråga.
Någon som vet och som kan hjälpa/råda?
Nu är frågan placerad under juridik.
Jag är av uppfattningen att vid jobb typ detta så är det inte onormalt eller oförväntat på något vis att vissa saker som har direkt samband med jobbet måste fixas.
Det kan vara en koppling som sitter så hårt att ett rör måste kapas och sen kasseras, eller att väggen måste repareras upp lite innan den nya beredaren kan sättas på plats eller att elledningar måste bytas osv.
Så min tro är att du åtminstone rent juridiskt inte har något klockrent case, troligen är det lönlöst den vägen.
Om det är moraliskt rätt av dem kanske har lite att göra med ifall allt i övrigt är bra och korrekt, eller ifall de verkar ha försökt skörta upp dig maximalt.
Jag är av uppfattningen att vid jobb typ detta så är det inte onormalt eller oförväntat på något vis att vissa saker som har direkt samband med jobbet måste fixas.
Det kan vara en koppling som sitter så hårt att ett rör måste kapas och sen kasseras, eller att väggen måste repareras upp lite innan den nya beredaren kan sättas på plats eller att elledningar måste bytas osv.
Så min tro är att du åtminstone rent juridiskt inte har något klockrent case, troligen är det lönlöst den vägen.
Om det är moraliskt rätt av dem kanske har lite att göra med ifall allt i övrigt är bra och korrekt, eller ifall de verkar ha försökt skörta upp dig maximalt.
Självklart skulle rören bytas, de som sitter närmast beredaren. Ca 30 och 40 cm.Appendix skrev:
Men dom här skadade krökarna hade han inte tänkt bytt om dom inte hade blivit skadade när vvb föll ner på dom.
Det blev alltså 2 läckage i samma ledning med 2 böjar/vinklar, som har uppkommit pga "olycksfall" eller "missbedömd vikt", eller hur jag ska uttrycka det.
Slutsumman inkluderar även ett annat arbete så den är ovidkommande i denna fråga.
Och nä, jag är inte heller 100 nöjd med slutarbetet då beredaren sitter snett på väggen. Ca 1,5 cm i lod mellan övre o nederkanten. Inte så mycket kanske, kanske jag är petig men det syns extra tydligt då panelen i badrummet är stående.
Men jag är otroligt tacksam att jag har varmvatten iaf.
Jag är av samma uppfattning som dina förslag men inget av det var aktuellt här.Mikael_L skrev:
Nu är frågan placerad under juridik.
Jag är av uppfattningen att vid jobb typ detta så är det inte onormalt eller oförväntat på något vis att vissa saker som har direkt samband med jobbet måste fixas.
Det kan vara en koppling som sitter så hårt att ett rör måste kapas och sen kasseras, eller att väggen måste repareras upp lite innan den nya beredaren kan sättas på plats eller att elledningar måste bytas osv.
Så min tro är att du åtminstone rent juridiskt inte har något klockrent case, troligen är det lönlöst den vägen.
Om det är moraliskt rätt av dem kanske har lite att göra med ifall allt i övrigt är bra och korrekt, eller ifall de verkar ha försökt skörta upp dig maximalt.
Jag personligen tycker inte att det är ok att jag ska bekosta skador som gjorts av hantverkaren själv.
Jag förstår ju att han inte har gjort det med flit, såklart.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Nä det är inte okej men troligen har ju tankarna gått ungefär som så här att man skulle iallafall ha fått byta en del rör och drar man bort det som byttes ytterligare kanske det bara handlar om hundralappar........Säg att man hade fått byta 2meter rör inkl lite böjar om allt gått bra, nu fick man byta 2,2meter rör och en böj till. Skillnaden hade blivit lite material bara.
Eller tänker du som att när de ändå ställde till det att de hade kunnat bjuda på hela rörjobbet och de bara fakturerade monteringen av beredaren?
Det hade troligen blivit helt annorlunda om beredaren fallit och skadat nå elkablar till nåt annat eller rör som gått till nåt annat. Då hade det ju blivit nånting utöver det som ändå gjordes.
Eller tänker du som att när de ändå ställde till det att de hade kunnat bjuda på hela rörjobbet och de bara fakturerade monteringen av beredaren?
Det hade troligen blivit helt annorlunda om beredaren fallit och skadat nå elkablar till nåt annat eller rör som gått till nåt annat. Då hade det ju blivit nånting utöver det som ändå gjordes.
Jag trodde det gällde anslutningsrören till själva beredaren.Trädlilja skrev:
Men visst, ju längre bort från själva arbetet man kommer desto mindre "rätt" har man att skada något.
För att det som behöver bytas eller repareras ska anses kunna belasta kunden ska det naturligtvis ha på något vis med jobbet att göra och det får inte bero på vårdslöshet.
Och skadan ska helt klart ersättas av hantverkaren/firman ifall det gjorts med uppsåt.Trädlilja skrev:
I straffrätt snackar man om uppsåt och om oaktsamhet (vårdslöshet). Nu är inte det helt överförbart till civilmål, men samma tankegångar finns även där.
Så har en annan person orsakat dig skada genom uppsåt (stuckit kniv i dina bildäck) eller vårdslöshet (ställt en värmpump uppenbarligen snett på dåligt underlag så den ramlat på din bil) så är denne ersättningsskyldig.
Men nästa gräns är olyckor/oförutsebara saker osv, där börjar gråzonen - juridiskt sett.
Sen kan ju firman ändå ha en ordentlig moralisk kompass och stå för skador som de inte juridisk helt säkert skulle fällas för.
Redigerat:
Nämen absolut inte tänker jag väl att dom ska bjuda på allt!S Stefan1972 skrev:Nä det är inte okej men troligen har ju tankarna gått ungefär som så här att man skulle iallafall ha fått byta en del rör och drar man bort det som byttes ytterligare kanske det bara handlar om hundralappar........Säg att man hade fått byta 2meter rör inkl lite böjar om allt gått bra, nu fick man byta 2,2meter rör och en böj till. Skillnaden hade blivit lite material bara.
Eller tänker du som att när de ändå ställde till det att de hade kunnat bjuda på hela rörjobbet och de bara fakturerade monteringen av beredaren?
Det hade troligen blivit helt annorlunda om beredaren fallit och skadat nå elkablar till nåt annat eller rör som gått till nåt annat. Då hade det ju blivit nånting utöver det som ändå gjordes.
Nä, det rör sig om dryga 2 timmar samt material.
Jag tycker bara inte att det är ok att jag ska behöva stå för det, faktiskt, det är därför jag vill höra vad ni andra har för erfarenheter och tips/råd.
Ja, det var rör till vvb. En bit därifrån.R RoBo skrev:
Men dom böjar/skarvar som blev skadade var inte tänkta att bli bytta av rörmokaren från början. Det var när allt var klart och vattnet slogs på som läckagen upptäcktes och vi (eller jag) såg att rören hade klämts ihop litegrann. Till en början upptäcktes bara det övre läckaget men senare efter att han åkt upptäckte jag det nedre läckaget. Jag messade honom då, det hade nog bara gått knappt 10min.