Det blev en diskussion med en bekant.

Situationen:

Det finns ett hus som idag är gemensamt ägt av några syskon. Den äldsta är snart 80 år. Han har/hade 3 barn. Ett av dem avled för några år sedan. Barnet var vid dödsfallet gift och med två idag vuxna barn.

Jag hävdar, men kan ha fel. Att den dag 80 åringen dör, så kommer änklingen efter hans dotter att ärva hans andel av huset. Barnbarnen får vänta till änklingen senare avlider.

Visst är det väl så? Går det att ändra via testamente? Till saken hör att änklingen helt har brutit med både släkten och sina barn.
 
Nej, jag tror barnbarnen ärver direkt. Jag och mina bröder fick ärva vår farmor när hon dog eftersom vår pappa då var död. Han var gift med vår mamma vid sin död. Hon ärvde inget.
 
Samma här, vi ärvde efter min farmor då pappa är död, min levande mamma hade ingenting med arvet att göra (de var gifta)
 
H hempularen skrev:
Till saken hör att änklingen helt har brutit med både släkten och sina barn.
På vilket sätt hör det till saken att änklingen brutit med familjen? Arvsrätt står över relationer.
Men han ärver hur som helst inte. Det hade han heller inte gjort om han varit frånskild.
 
Är man död så har man förlorat sin arvsrätt, men barnbarnen behåller sin. Hälften av arvet går att testamentera till vad som helst men 50% är laglott och kan aldrig testamenteras bort.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.