HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Ja om det är slutredovisat och kontrollerat, så ska informationen sändas till dödsboet, så det har möjlighet att nyttja informationen och också att själva granska hur förvaltaren skött sig. Efter att dödsboet fått handlingarna, så har dödsboet 3 år på sig att klaga.
77 svar · 14,9k läst
·
A
AKällberg: [citat] Det låter bra! Tack för att du redde ut det.
14 svar · 10,2k läst
K
kindvall: [citat] Det bör ju falla under undersökningsplikten ändå, men att ni har informerat mäklaren betyder inte automatiskt att köparen har informerats. Det korrekta borde ha varit att det nämndes i frågelistan i prospektet. Hur som helst lär de inte ha något att komma med.
18 svar · 7,4k läst
K
kindvall: Hur såg beställningen ut? Och vad var det för arbetsuppgifter, något moment som krävde att man var två man map säkerhet tex?
2 svar · 2,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Invänta absolut en ny faktura med korrekt belopp.
18 svar · 4,8k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: Svårt att veta vad som är rätt eller fel angående själva dosorna osv. Kunde de inte använda den dosa som var överenskommet skulle de ju förstås frågat. angående inkasso och kronofogden så måste du bestrida fakturor osv formellt. Då fortsätter inte fogden mm. Det måste då gå till tingsrätten först innan fogden kan göra något. Så, först och främst, se till att bestrida
1 svar · 978 läst
·
H
Huruvida: Ja, framtida underhåll, ingenting kan bli byggt precis emot växthuset och man undervikt en källa till ev osämja. Du har ju en anledning där det behöver bli i tomtgräns, bara man har tänkt igenom det innan så blir det nog bra. Många (verkar vara ett mänskligt beteende) sätter allt så nära gräns det bara går och helst lite utanför också, även om man har stor tomt.
6 svar · 6,7k läst
P
polo89: Kan inte dela med mig mer i nuläget. Kommer att publicera material och hur det har gått senare.
33 svar · 11,7k läst
·
L
Leebond: Har läst en hel del inlägg. För min del hade jag satt upp ett grönt nätstaket, och då sätter man det direkt på gränsen. Detta är underhållsfritt och ger maximalt antal m2. Vad gäller trappan hade jag låtit nätet gå över trappstegen som går in på min tomt för ett tag. Trillar polletten ner tar grannen bort sista stegen på trappan, annars får man förklara att de stegen måste
12 svar · 3,3k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Ok. Äger ni vägen eller har ni rätt att nyttja den? För om ni bara har servitut att nyttja och underhålla vägen men den egentligen inte är er är det inte så lätt att få ersättning.
11 svar · 2,6k läst
L
Lenza: Prata med markägaren och påtala att ni är skyldiga enligt 32 kap miljöbalken, 5 §, att vidta skäliga skyddsåtgärder för skydda staketet då väghyvlingen kommer utföras. Om denne inte accepterar den föreslagna åtgärden att hen ska montera ner staketet kommer ni att göra detta åt denne. Eftersom ni inte vill betala ersättning för skador på staketet, vilket hen kan utkräva om
1 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Fastighetsägaren har ansvar för sina häckar och väghållaren (vägföreningen) för sina delar. Kommunen är ansvarig för tillsynen. Lagen är tänkt så att alla sköter sin del och kommunen rappar upp den som inte sköter sig. Först med information och sen med åtgärder som t ex vite om det inte rättas. Det är nog inte en felanmälan du ska göra hos kommunen utan en
3 svar · 1,3k läst
·
L
lennies: Hej! Vi har nyligen köpt en nybyggd bostadsrätt som bl.a. har franska balkongdörrar. Vi har dock noterat att dörrarna inte går att öppna mer än säg 60 grader då de tar i listen vid golvet. Jag gjorde en snabb mätning och avståndet dörr/vägg skiljer sig med ca 1 cm vid jämförelse av översta och understa gångjärnet (som synes är det väldigt tight vid understa gångjärnet):
0 svar · 1,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Priset är inte vägledande här. Även ett hus på en million skall vara beboligt, såvida inget annat sagts. I ditt fall har du troligtvis ett ordinärt hus på en väldigt dyr tomt. Staffan
7 svar · 2,8k läst
Appendix
Appendix: Bygghemma är grymma när allt fungerar som det ska. Har man problem med leverans eller felaktiga varor verkar man få lägga ner enormt mycket mer tid än de pengar man sparade på att välja bygghemma. Kundtjänsten är obefintlig och fraktproblem verkar vara omfattande (Nu kanske vän av ordning säger att det är DSVs fel. Men om Bygghemma fortsätter använda sig av den transportören efter
6 svar · 2,3k läst
T
tompaah7503: [citat] Rent praktiskt hur tänker du kring problem som kan sprida sig? Glidgjuter du din pipa och den är i gott skick så kan i praktiken resten av 19 kanalernas skiljeväggar rasa ner i skorstenen utan att du påverkas.
12 svar · 4,9k läst
·
Nissens
Nissens: Den som lever får se, men jag tror att du kommer att styra upp det hela. Det hade jag också gjort om jag var du. :)
129 svar · 45,9k läst
·
R
Runhans: Oj då känns det inte så ljust... Sammantaget är förseningen på 10 månader och anledningen till förseningen är dagvattensystemet som ska anläggas. Det kommunala VA finns området att koppla på utan dröjsmål. Kommunen har själva sagt att de kan koppla på VA först och sedan anlägga dagvattensystemet senare, men de vill inte göra det på grund av kostnaderna. [citat] Sammantaget är
3 svar · 1,4k läst
M
maria01: 700 tusen för ett Attefallshus ? det hjälper ju andra om du skriver firmans namn
16 svar · 5,9k läst
W
wvansl: Resultatet: efter några möten (och över 2 år) har jag betalat 5 500 SEK (offertpris). De har försökt att få en specifik faktura men de fick inte högre än +/- 4 000 SEK ...
46 svar · 22,7k läst
Stosja
Stosja: [citat] Den av oss som vill detta mest är den som har minst med tid då han har ytterligare ett sommarhus och ett bostadshus. Han har också mest pengar och bråttom då han vill höja bekvämligheten och har föreslagit att vi lejer bort bygget av gäst/dusch/wc-hus. Yngsta brodern önskar nog att han hade mer tid i stugan men har även han fler ställen (på sin frus sida), men har inte
19 svar · 3,1k läst
M
-MH-: Hemfridszonen sträcker sig inte över fastighetsgränsen.
17 svar · 6,1k läst
·
Bono_R
Bono_R: Ja här är en nyfiken till, hur gick det ?
17 svar · 4,9k läst
C
Christoffer L: armeringsjärn med murgröna, blir hyggligt tätt och bygger inte så värst på djupet och kräver "inget" underhåll från grannens sida.(går att ha närmre gränsen)
4 svar · 14,7k läst
I
Issa87: Hej, jag har ett företag, vi använder oss av en tjänst som sköter faktureringen åt oss samt gör rot filerna. I vanliga fall gör vi renoveringar på hus, denna gången har vi gjort det på en BRF, uppgifterna i filen kan ha blivit fel, eller att jag skrev fel uppgifter när jag skickade fakturan så att filen till skatteverket blev fel. Hursomhelst när jag ladda upp filen så fick jag ett
0 svar · 3,7k läst
Stefan N
Stefan N: Ok.?
13 svar · 3,6k läst
G
Göran Wall: Hej! "Enligt 8 kap. 8 § brottsbalken döms bl.a. den som utan tillgrepp genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes olovligen rubbar annans besittning för egenmäktigt förfarande. Straffskalan är böter eller fängelse i högst sex månader, eller, om brottet är grovt, fängelse i högst två år. I 8 kap. 11 § andra stycket anges vidare vad som är straffbelagt intrång i annans
84 svar · 15,3k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Va? Sedan när kollar banker på svarta listan? (Om de inte blir tipsade) Inte ens myndigheter bryr sig ju om att kolla det vid upphandlingar...
18 svar · 3,0k läst
tveksamt
tveksamt: [citat] Där skiljer då vår åsikt väsentligt, jag anser att säljarna har antytt att radonhalten låg under gränsvärdet 2011. Det står uttryckligen att mätningen utfördes 2011. Att ni av det drar slutsatsen att det då måste ligga under även nu, 9 år senare, utan att ens ha sett ett protokoll för hur mätningen utfördes är inte säljarnas fel. Har mäklaren uttryckt att detta
31 svar · 4,6k läst
F
forsstugan: Offererat pris innebär att det är det som gäller betala endast ostridbart belopp och bestrid resten
16 svar · 8,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.