16 798 läst ·
34 svar
17k läst
34 svar
Elbolag vägrar flytta elpint framför infart
Var har grannen planterat häcken?
Om grannen har planterat och bekostat häcken själv så skall den vara på grannens tomt samt att grannen skall kunna sköta häcken från sin egen tom. Det borde innebära att häcken måste planteras en bit in på tomten. Jag skulle vilja ha 1 meter fritt utrymme för att sköta häcken.
Om grannen har planterat och bekostat häcken själv så skall den vara på grannens tomt samt att grannen skall kunna sköta häcken från sin egen tom. Det borde innebära att häcken måste planteras en bit in på tomten. Jag skulle vilja ha 1 meter fritt utrymme för att sköta häcken.
Magnus: att du vill ha en meter spelar ingen roll, rekommendationen är 50 cm om inte grannen tillåter att du går på tomten.
Däremot borde det gå utmärkt att visa upp den gamla bygglovet med de tre p-platserna. Värt ett försök iallafall.
Däremot borde det gå utmärkt att visa upp den gamla bygglovet med de tre p-platserna. Värt ett försök iallafall.
Ja försöka tänker jag men jag vill gärna samla på mig så mycket jag kan innan, tänker mig att har de redan "avslagit" min begäran en gång blir det nog svårare att komma igen; "jo förresten det var en grej till.."Anna_H skrev:
Vore fint om man kan hävda att eftersom det finns ett godkännt bygglov så har de inget val, men det är ju i te helt vattentätt hittills direkt...
Med tanke på garagens placering misstänker jag att den där infarten är något som två grannar bestämt sig för att fixa "på´egen hand" nån gång i tiden (när grannsämjan var god). Garagen är ju ute vid vändplanen, det var nog i detaljplanen tänkt just att bilar ska stå på parkering vid garagen eller i garagen.
Vore intressant att höra hur det hela slutade!C cykelbud skrev:Hej,
Mina föräldrar har delat sin infart till sitt hus med grannens fastighet, dvs de har haft en gemensam grusväg/gång där man kunnat köra fram bilen och parkera. Gången har legat ungefär mitt på tomtgränsen så ena halvan ligger på ena tomten och andra halvan på andra tomten. Det har varit så sedan fastigheterna byggdes 1942 dvs i ca 70 år, och mina föräldrar och grannarna har bott där sen 70-talet. Dock så finns det inget skrivet, typ servitut eller så. Nu vill grannen ha en egen infart med grind, och har påbörjat bygget med att bredda vägen på sin sida och sätta upp en häck längs med tomtgränsen. Varför de gör så fattar jag inte men det är en helt annan historia...
Så till problemet:
På mina föräldrars sida av den gamla infarten satte lokala elbolaget upp ett elskåp/elplint nångång på 80-talet, ett sånt där skåp som är ca 1 meter högt och 30x70 cmbredd/höjd och är till gatubelysningen. Skåpet står längs tomtgränsen men på kommunens mark. Nu när mina föräldrar alltså måste bredda sin sida av infarten står elskåpet precis rakt framför deras nya infart. Lokala elbolaget köptes under 90 talet av Fortum, och mina föräldrar har kontaktat Fortum som säger att de (mina föräldrar) får stå för kostnaden för flytt av elskåpet. De har nu fått en offert på 80.000 kr för att flytta den en bit ur vägen.
Grejen är att det inte finns någon annan stans att ha en infart till tomten än just där, alla sidor ligger mot andra fastigheter utom just där där det är som ett litet skaft där man kan komma in till mina föräldrars fastighet.
Det är för mig helt obegripligt hur de kan kräva att ta betalt för att flytta elskåpet! Är det rimligt? De står ju rakt framför enda vägen in! Finns det något man han hävda, typ att brandkåren måste kunna komma ner till huset? Hur ska man göra?
Jag har ritat lite på en kartbild över tomterna som förklaring.
[bild]
Klicka här för att svara