13 402 läst ·
112 svar
13k läst
112 svar
Vägsamfällighet
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Några dussin kommuner har själva ansvar för vissa lantmäterifrågor, det var det jag menade. Om det var skälet till att TS bollades tillbaka till kommunen vet jag dock inte.
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/
Åtta sidor inlägg genomlästa men jag kan ändå inte släppa tanken på att jag missat inlägget där TS varit över hos grannen och pratat. Jag hade sagt något i stil med ”Du, jag tycker inte det är någon bra idé att du har fordon parkerade på vändplan. Du blockerar den och då kan varken vi eller exv sophämtningen använda den som det är tänkt. Nu får lastbilar ibland till och med vända på våra andras uppfarter.”
Sen kanske det inte funkar alls, men det är först då som jag hade visat kartor och ringt kommunen etc. Jag tycker TS har helt rätt i sina invändningar mot grannens beteende. Jag hade stört mig också, vi har vändplan som jag använder rätt ofta om jag exv kommer med hyrsläp som ska lastas av, för att enkelt köra ut igen.
Sen kanske det inte funkar alls, men det är först då som jag hade visat kartor och ringt kommunen etc. Jag tycker TS har helt rätt i sina invändningar mot grannens beteende. Jag hade stört mig också, vi har vändplan som jag använder rätt ofta om jag exv kommer med hyrsläp som ska lastas av, för att enkelt köra ut igen.
På lantmäteriet sa de att denna kommunen sköter sådana frågor på egen hand, alltså frågor sng vägsamfälligheten enskilds vägar vändzoner osvNötegårdsgubben skrev:
Väck inte den björn som sover genom att upplysa sophanteringen om att de inte kan vända där. Det kan sluta med att ni måste ha sopkärlen på annan plats där sopåkaren inte behöver vända.
I vår sommarstugesamfällighet har vi sedan ett antal år blivit av med sophämtning vid tomtgräns pga den som kör sopbilen inte kan vända utan att backa och vrida ratten/saxa i omgångar. Protokollfördes och beslutades inom arbetsmiljöorganisationen på det företaget, kommunen hade inget att sätta emot. Nu har vi gemensamma sopcontainers spridda över området i stället och kråkorna/måsarna trivs bra......
Vi måste bredda alla vändplaner innan de öht börjar hämta enskilda kärl igen, gissa om de som måste offra en bit av sin tomt intill vändplanerna går med på detta.....
I vår sommarstugesamfällighet har vi sedan ett antal år blivit av med sophämtning vid tomtgräns pga den som kör sopbilen inte kan vända utan att backa och vrida ratten/saxa i omgångar. Protokollfördes och beslutades inom arbetsmiljöorganisationen på det företaget, kommunen hade inget att sätta emot. Nu har vi gemensamma sopcontainers spridda över området i stället och kråkorna/måsarna trivs bra......
Vi måste bredda alla vändplaner innan de öht börjar hämta enskilda kärl igen, gissa om de som måste offra en bit av sin tomt intill vändplanerna går med på detta.....
F fusion skrev:Väck inte den björn som sover genom att upplysa sophanteringen om att de inte kan vända där. Det kan sluta med att ni måste ha sopkärlen på annan plats där sopåkaren inte behöver vända.
Jag har inte för avsikt stt ”gå bakom grannen” och prata med tredje och fjärde part. Jag vill bara försäkra mig om att jag har rätten på min sida när jag väl pratar med honom om det. För när han säger,,, jag har prarkerat såhär i över 15 år (vilket jag med 99%S StenQL skrev:Åtta sidor inlägg genomlästa men jag kan ändå inte släppa tanken på att jag missat inlägget där TS varit över hos grannen och pratat. Jag hade sagt något i stil med ”Du, jag tycker inte det är någon bra idé att du har fordon parkerade på vändplan. Du blockerar den och då kan varken vi eller exv sophämtningen använda den som det är tänkt. Nu får lastbilar ibland till och med vända på våra andras uppfarter.”
Är detta samma sak som att en granne lagt beslag på hela vändplanen för sig själv? Vi har ju en alldeles utmärkt vändzon där sopåkarna kan åka och vända i. Ett mirakel att de inte klagat själva ännu? Tycker du inte?
J Johan41 skrev:
Gällande anläggningsbeslutet så är det ingen skillnad om förrättningen utförts av ett kommunalt lantmäterikontor eller ett centralt. Det är inte så att kommunen tar över lantmäteriets myndighetsutövning.Nötegårdsgubben skrev:
Naturligtvis kan lantmäteriet hänvisa till ett kommunalt lantmäteri om, det finns ett sådant. Den viktiga frågan är dock om vändplanen ingår i GA och det borde man kunnat svara på även centralt.
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Det är inte så att TS bor i en kommun med kommunal lantmäterimyndighet?J Johan41 skrev:Jag har inte lyckats förstå vad kartorna och texterna betydde. Ringde till lantmäteriet får att få lite guidning. Men de menade att jag ringt fel och skulle vända mig till kommunen när det fäller vändplan och vägsamfällighetsfrågor.
Jag försökte hänvisa till att all dokumentation fanns på deras hemsida men hon ville inte vara behjälplig och hänvisade till kommunen som sagt
Då kan det vara naturligt att en annan myndighet inte vill uttala sig något om det. LM driftar fastighetsregister och databas med förrättningsakter där info läggs in även av andra myndigheter, så bara för att det nås via deras sida behöver det inte vara deras ansvarsområde.
Klicka här för att svara