2 984 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Bygga nytt hus på gård
Vi har tagit över en gård och ska bygga ett hus där som vi ska på på. Gården har ett löneutrymme kvar som skulle räcka till att vi ska kunna bygga vårat hus, ändå vill banken ha in alla sorters kalkyler, förhandsvärdering, bygglov m.m. Som man skulle behöva lämna in om vi behövde ett byggnadskreditiv, vilket vi nu inte behöver. Vi har alltså gården som säkerhet. Är det rätt av banken att kräva detta? Det tar så mycket extra tid för oss att fixa allt detta till banken, och vi tycker att det inte skulle behövas.. har vi fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Lite osäker på vad du menar med låneutrymme.
Banken vill se att det finns ett värde innan de lånar ut.
Banken vill se att det finns ett värde innan de lånar ut.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hej
Jag tycker banken gör rätt.
De har ett ansvar mot sina aktieägare, och därav proceduren.
Har ni inte råd att bygga hus utan att låna och är tvungna att gå till banken så gör bara som de säger.
Mitt förslag är att ni börjar med bygglov etc och kör på tills ni behöver pengar.
Gissar att ni har råd att bygga grund, gör det och gå till banken när ni ska beställa huset.
Jag tycker banken gör rätt.
De har ett ansvar mot sina aktieägare, och därav proceduren.
Har ni inte råd att bygga hus utan att låna och är tvungna att gå till banken så gör bara som de säger.
Mitt förslag är att ni börjar med bygglov etc och kör på tills ni behöver pengar.
Gissar att ni har råd att bygga grund, gör det och gå till banken när ni ska beställa huset.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Kan ni låna mot den obebyggda fastigheten håller jag med om att ni inte borde behöva ett byggnadskreditiv om ni tycker att exempelvis räntevillkoren är för dåliga. Se till att få kontakt med en banksäljare (-rådgivare/-handläggare eller vad de nu kallar sig) som kan något om lantbruksfastigheter. Låter ju lite som om ni fått svar 1A om husbygge, vilket verkar passa illa.
Samtidigt är det nog smidigt och effektivt att ha en öppen kredit jämfört med ett bolån där man får ut alla pengarna på en gång. Så det är inte säkert att banksäljaren är fel ute med att föreslå byggnadskreditiv.
Om ni sen behöver alla papper, tja flera av dem behöver ni ju oavsett, det är väl nästan bara värderingen ni kan klara er utan och den är väl det lättaste att ordna.
Samtidigt är det nog smidigt och effektivt att ha en öppen kredit jämfört med ett bolån där man får ut alla pengarna på en gång. Så det är inte säkert att banksäljaren är fel ute med att föreslå byggnadskreditiv.
Om ni sen behöver alla papper, tja flera av dem behöver ni ju oavsett, det är väl nästan bara värderingen ni kan klara er utan och den är väl det lättaste att ordna.
Klicka här för att svara