Ett sätt att se det är att kommunen har en kostnad för att mäta din vattenförbrukning (det privata vattnet). Den mätningen ligger som grund för debiteringen av avlopp hos dig.

R Rolfan skrev:
Jag har ju också betalat anslutningsavgift, både vatten och avlopp är ju framdraget till tomtgräns. Det är OK. I byn kostade det mellan 89 000 och 143 000 beroende på tomtstorlek. Men sedan har jag ju valt att inte koppla på vattnet, eftersom det är frivilligt. Har man kopplat på är det ju OK att betala abonnemangsavgift för båda, men min fråga gäller om det är OK för kommunen att ta betalt för den tjänst jag valt att inte använda. Jag betalar ju inte nätavgift om jag är off-grid och jag betalar inte abonnemangsavgift för fibern om jag inte kopplat in en tjänst i den.
Här har NODRA gått ännu längre. Avloppstaxan baseras på vattenförbrukningen. Fiffigt för dom att få betalt när man vattnar blommor, gräs mm. Tur att stallet ligger kvar på vårt gårdsvatten och inte det kommunala...

L lundsbo skrev:
Här har NODRA gått ännu längre. Avloppstaxan baseras på vattenförbrukningen. Fiffigt för dom att få betalt när man vattnar blommor, gräs mm. Tur att stallet ligger kvar på vårt gårdsvatten och inte det kommunala...
Jo, jag vet inte varför man inte kan sätta en mätare på utgående istället, kanske svårt i ett LTA-system.

Hemmakatten
Vattentaxan är alltid baserad på vattenåtgången. ( och där med avloppet)

Magnus E K
Har aldrig tänkt på detta förut, men om jag tömmer avfuktaren i avloppet måste jag fylla i någon blankett och skicka in till kommunkontoret? Samma sak om jag köper flaskvatten och sen urinerar i kommunala avloppet, borde finnas en blankett för det också.

• Gilla
Nyfiknast
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Jo, jag vet inte varför man inte kan sätta en mätare på utgående istället, kanske svårt i ett LTA-system.
Det är helt enkelt mycket svårare att mäta skitvatten än rentvatten.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Det går säkert att ordna, men då skulle abbonemanget bli kanske 10 000 dyrare per år, för att betala av den extremt dyra "avloppsmätaren".

Det finns mätare som kan mäta svåra vätskor i processindustrin, men det är en helt annan kostnadsklass.

De som bor i lägenhet betalar ju via hyran. Och det fungerar för alla dem. Varför inte bara dela på kostnaden och lägga det på kommunal- eller fastighetsskatten istället? Så kan kommunen ombilda sina vattenmätereavläsare till sjuksköterskor, sopgubbar eller något annat som gör nytta på riktigt.

jag har inte sett vattenmätereavläsaregubbe de senaste 20 åren, man får ett kort man skall fylla i mätarställningen en gång om året på och skicka tillbaka, eller kan man skicka in mätarställningen på va-verkets hemsida

Tokskalle Tokskalle skrev:
De som bor i lägenhet betalar ju via hyran. Och det fungerar för alla dem. Varför inte bara dela på kostnaden och lägga det på kommunal- eller fastighetsskatten istället? Så kan kommunen ombilda sina vattenmätereavläsare till sjuksköterskor, sopgubbar eller något annat som gör nytta på riktigt.
Du har onekligen ett passande Nick. :)

• Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tergo skrev:
jag har inte sett vattenmätereavläsaregubbe de senaste 20 åren, man får ett kort man skall fylla i mätarställningen en gång om året på och skicka tillbaka, eller kan man skicka in mätarställningen på va-verkets hemsida
Men efter ett visst antal år byter de mätaren och då kollas siffrorna av en vattenmätargubbe.

Min kommun har dock kommit på att det är för dyrt att hantera alla kort med ifyllda siffror från kommunmedlemmarna. Eller snarare det är för dyrt att hantera när folk inte fyller i siffrorna. Så hur löser en kommunbyråkrat detta? Jo, elektroniskt avläsningsbara vattenmätare så klart. Det låter ju modernt. Så nu används VA-kollektivets pengar till att införa dessa. Som vanligt när byråkraten har bra idéer så rullar medlemmarnas pengar. Det är lätt att ha kul på jobbet med fiffiga "projekt" när man inte behöver betala själv. Och då slipper man ju också tråkigt rutinarbete som att jaga de som inte lämnat in siffrorna. Så t o m arbetsmiljön förbättras.

Tokskalle Tokskalle skrev:
Så kan kommunen ombilda sina vattenmätereavläsare till sjuksköterskor, sopgubbar eller något annat som gör nytta på riktigt.
Med ”vår” nya fjärravlästa vattenmätare så åker en runt med bil, upp till 500m från huset, och ”läser av” alla mätare med en dator.
Minst 15-20 mätare kan läsas av ”samtidigt”.

Demmpa Demmpa skrev:
Med ”vår” nya fjärravlästa vattenmätare så åker en runt med bil, upp till 500m från huset, och ”läser av” alla mätare med en dator.
Minst 15-20 mätare kan läsas av ”samtidigt”.
Så gör man ju med elen, den skickas trådlöst till Eon. Inga gubbar alls inblandade.

Elmätaren tar ström från elnätet till interna elektroniken & mobilsändaren (eller kommunikationsenheten för överlagrad trafik över elnätet till nätstationen).

Fjärrvärmemätaren tar ström från kundens elabonnemang till mätaren & mobilsändaren.

Vattenmätaren (tex Multical 21) har internt batteri för mätaren och fjärravläsningen. Det är inte alla vattenmätare som sitter så att det finns ström i närheten av mätaren som kan försörja mätaren, därav internt batteri.
Det går att läsa av en massa info från vattenmätaren själv om man får krypteringsnyckeln från VA-nätsägaren, kommer inte ihåg om det finns en/flera trådar om det på detta forum, annars så finns det några trådar på fb, här är en,
https://www.facebook.com/groups/SHgruppen/permalink/697486997107403/

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.