Juridik
Fällebyggarn: Väcker tråden med min lilla fundering. Jag har en fastighet som är 2ha och reggad som lanbruksfastighet. Grannen har totalt 7ha och det block som gränsar till mej är 3 ha, det går en väg genom hans fastighet. Jag vill helt enkelt lägga ett bud för det är fint skogsbete till mina får. Så vart är fallgroparna? Är det enklare att stycka av ett block och inte behöva dela en dra några
Stampen: Ok, tack - då kan vi gå vidare med pappa som sökande i nuläget då och fastigheten ståendes på honom, tack!
hordak: Har If, nu var de dock inte inblandade utan företaget vi anlitat löser allt. Har förvisso aldrig haft problem med ersättning från If heller, dock aldrig varit aktuellt med skadeanmälan på byggnad (förutom ett getingbo med dålig följsamhet till rådande detaljplan, som Anticimex kom och åtgärdade) (y)
connywesth: Fakturan bör inte betalas alls förrän leverantören rapporterat att jobbet är klart och din besiktningsman godkänt leveransen utan anmärkningar. Om du får fakturan innan dess så är det helt korrekt att bestrida den skriftligt. Men det borde ju framgå av ert skriftliga avtal med leverantören vad som gäller. Men efter att ni bestridit och påpekat felet så har leverantören 2 försök
cpalm: Så funkar många företagsavtal, det gäller att vara uppmärksam på villkoren när avtalet tecknas. Vår förening har t.ex. ett kabel-TV-avtal med Com Hem som, om jag minns rätt, skall sägas upp två år innan utgång, annars förlängs det med fem år.
b8q: [citat] Jag håller med. Och streck med ett "S" liggande tvärs över betyder häck, dubbelstreck på tvären är staket, och enkelstreck på tvären är stödmur.
Thomas59: Ja, det stämmer givetvis. My bad. Vad jag syftade på var precis den skrivningen som ”useless” nämnde men jag uttryckte mig fel/slarvigt. [citat]
kindvall: [citat] Fanns det något som tydde på att den inte skulle hålla nästa gång, eller hade du varnat honom om vägens bristande bärighet?
Anonymiserad 156538: Och TS har inte varit inloggad sedan 2019-07-05 så vi har ingen aning om hur det gått.
MetteKson: [citat] Bra att kommunen kunde ge dig tydlig information.
Hemmakatten: För övrigt, med fem tidigare ungdomar så tvivlar jag på att de skulle slita 8 timmar per dag...
Hemmakatten: En mäklare man har förtroende för skulle också fungera som en bra hjälp.
harry73: Om säljaren och styrelsen var överens , då är det en överenskommelse mellan säljaren och vägföreningen. Vill föreningen driva det, får de driva det mot säljaren inte mot dig. Vill de driva det mot dig, får de börja om med förhandlingen, men nu med dig såklart.
Svampe: [citat] I princip alla större svenska sidor erbjuder faktura och/eller betalning via Klarna/Svea/Qliro mfl där man kan välja att betala när man väl har fått varan. Har de inte något av detta brukar Paypal finnas som alternativ och då dras visserligen pengarna direkt, men om företaget strular så kan man få bra hjälp från Paypal då de är väldigt hårda mot sina kunder. Ett sista
Andreassss: Hej! Hur gick det sen? Vem fick bekosta dräneringen? Är mitt i ett liknande scenario.
Nossredna: Tydligen fel ordval av mig. Sparbanken och Handelsbanken kunde inte registrera enligt den vanliga rutinen vid bolån kod 220, men kunde erbjuda eget bolån istället. (Det var inte möjligt att knappa in kod 213 i det dataprogram som sparbanken normalt använde vid registrering av bolån - mer vet jag inte.)
Ida F: [citat] Tack för svar! Som jag har förstått det så är det i detta fallet enbart byggnaderna som är av kulturhistoriskt värde ej hela fastigheten/tomten. Mina svärföräldrar har tex renoverat (omfattande renovering som innebär ändring av planlösning osv) bostadshuset och stugorna vilket gör att jag inte tror att det är det starkaste kulturhistoriska skyddet, men jag gissar bara. Jag
hempularen: Ett servitut, oavsett typ gäller i all framtid, oavsett vilka ägarsituationer som ändras. Ett avtalserivutut kunde tidgare vara muntligt, det måste numera vara skriftligt. Man kan registrera det hos lantmäteriet för en måttlig kostnad (typ 800kr). Om man inte registerar det så är det ändå giltigt. Men en köpare av en fastighet är inte bunden av ett oregistrerat servitut, om han inte
Torkel S.: Hej ankjagaren! Om du fortfarande finns kvar här skulle jag vilja veta vad som hänt. Min dotter har en tomt som ligger högre än grannens. Igår bad grannen henne att komma över och se på stödmuren mellan deras fastigheter som i stora delar är raserad. Den är byggd av stora stenar. Troligen i slutet av 40-talet då området exploaterades. Muren ligger idag på grannens tomt utifrån den
HEM2121: [citat] Ta bilder med datum. Min erfarenhet av besiktningsmän är att de tittar på ytan och inget mer, så dina ögon och bilder är samma sak. Prata med Hallo Konsument och konsumentrådgivare i din kommun för att få råd hur du hår vidare. Att ta det till Tingsrätten kan bli en dyr historia då de har en stor förkärlek till att döma till förlikning. Det betyder inte att du har fel men
Pippi Viktualia: [citat] Jag undrar hur det har gått? Jag vill ge ett litet tips också om det är så att klätterställningen är flyttad men hunden skäller ändå. Det går att träna bort skällandet. Då måste ni först träna hunden att skälla på kommando sen träna in att inte skälla. Det finns bra klipp på youtube hur man går till väga. Börja träna inomhus innan ni tränar ute och ni vet väl
huggan: [citat] Må så vara, men det räknas det ändå som en tjänst. Varför man gör denna indelning vet jag inte och om du vill veta mera bör du kontakta Skatteverket.
polaris78: Hur gick det med alltihopa ? alltid kul för andra i liknande situation att få höra svaret hur slutade det hela?
Huruvida: Det behöver det inte göra. Fisket kan vara samfällt men vattnet uppdelat till fastigheter.
KnockOnWood: Jag hade något liknande i vårt förra hus. Tänkte bygga en balkong längs hela SV-fasaden. Sökte och fick bygglov år 2001. Så, på våren nästa år kom en snickare och snipp, snapp, så var balkongen klar. Underbart med utgång från köket, så där satt vi ofta och åt och fikade vid bra väder. Men det hela gick så fort att någon anmälan om byggstart inte blev gjord. Och när vi
Räknenisse: [citat] Det är mest en lagteknisk konstruktion. Staten är direkt betalningsskyldig för skador som deras bilar orsakar på samma sätt som ett försäkringsbolag/TFF är för andra bilar. I gengäld så har de ingen försäkringsplikt. I praktiken är statens bilar tvångsförsäkrade på samma sätt som andra bilar, bara att det görs hos den egna myndigheten Kammarkollegiet istället.