Hej,

Mina föräldrar har delat sin infart till sitt hus med grannens fastighet, dvs de har haft en gemensam grusväg/gång där man kunnat köra fram bilen och parkera. Gången har legat ungefär mitt på tomtgränsen så ena halvan ligger på ena tomten och andra halvan på andra tomten. Det har varit så sedan fastigheterna byggdes 1942 dvs i ca 70 år, och mina föräldrar och grannarna har bott där sen 70-talet. Dock så finns det inget skrivet, typ servitut eller så. Nu vill grannen ha en egen infart med grind, och har påbörjat bygget med att bredda vägen på sin sida och sätta upp en häck längs med tomtgränsen. Varför de gör så fattar jag inte men det är en helt annan historia...

Så till problemet:
På mina föräldrars sida av den gamla infarten satte lokala elbolaget upp ett elskåp/elplint nångång på 80-talet, ett sånt där skåp som är ca 1 meter högt och 30x70 cmbredd/höjd och är till gatubelysningen. Skåpet står längs tomtgränsen men på kommunens mark. Nu när mina föräldrar alltså måste bredda sin sida av infarten står elskåpet precis rakt framför deras nya infart. Lokala elbolaget köptes under 90 talet av Fortum, och mina föräldrar har kontaktat Fortum som säger att de (mina föräldrar) får stå för kostnaden för flytt av elskåpet. De har nu fått en offert på 80.000 kr för att flytta den en bit ur vägen.

Grejen är att det inte finns någon annan stans att ha en infart till tomten än just där, alla sidor ligger mot andra fastigheter utom just där där det är som ett litet skaft där man kan komma in till mina föräldrars fastighet.

Det är för mig helt obegripligt hur de kan kräva att ta betalt för att flytta elskåpet! Är det rimligt? De står ju rakt framför enda vägen in! Finns det något man han hävda, typ att brandkåren måste kunna komma ner till huset? Hur ska man göra?

Jag har ritat lite på en kartbild över tomterna som förklaring.

Tomter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har det funnits en överenskommen gemensam infart så länge kan man väl också kalla det "hävd". Att den ena parten då förändrar förhållandena så att vägen inte längre kan nyttjas av den andre är nog inte tillåtet. Hans åtgärd föranleder ju en direkt kostnad för den andra parten (flytt av elskåpet). En sak vore om båda i samförstånd kommit överens om en lösning och gemensamt finansierat den.
Ta kontakt med det kommunala lantmäteriet och be dom om hur dom ser på saken. Är du//dina föräldrar med i Villaägarna så utnyttja deras gratis juristrådgivning.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Oj, vilken jobbig situation grannen försatt era föräldrar i.
Rimligtvis är kommunen rätt instans att rådfråga först, eller lantmäteriet.
Att det inte finns något papper på servitutet behöver inte innebära att det inte finns servitut, gamla servitutet behöver inte alltid vara skriftliga, utan kan vara "de facto"-servitut (kan inte de exakta juridiska termerna)

Det låter tyvärr helt rimligt att elbolaget inte betalar något för att flytta elskåpet, de har ju inget problem. Frågan är om kommunen kan göra det, eller om de eller lantmäteriet kan säga att grannen inte får spärra av dina föräldrars infart på det där viset, utan måste låta dem ha kvar sin infart som idag eller bekosta flytten av elskåpet.

Knvigt. Jag hade pratat lite med kommunen eller lantmätaren om hur man kan göra.

Hemmakatten
På detaljplaner vi bott de två senaste husen har det alltid varit markerat var infarten till tomten skall vara. På det ena stället fanns det två alternativa infarter från två olika vägar (det var en hörntomt). Båda dessa var gamla detaljplaner från tidigt 60-tal.

Vad jag vill ha fram är att ni ska kolla på detaljplanen. Även det kanske inte finns någon ny så kan det finnas någon äldre plan, tidigare byggplanerna mm. där infarter finns inritade. Inte heller Lantmäteriet kan ha tillåtit avstyckning av de båda fastigheterna utan att det fanns en utfart . Leta efter bevis även på stamfasrigheten att det finns en utfart som bolaget väckt för.

Eller så kanske ni upptäcker att det vår tänkt med en gemensam infarter o du får begära att grannen återställer .

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
80000:- låter helt otroligt för att flytta ett kabelskåp.
Ta en liten översiktsbild på skåpet och lägg upp här.

orparn skrev:
Har det funnits en överenskommen gemensam infart så länge kan man väl också kalla det "hävd". Att den ena parten då förändrar förhållandena så att vägen inte längre kan nyttjas av den andre är nog inte tillåtet. Hans åtgärd föranleder ju en direkt kostnad för den andra parten (flytt av elskåpet). En sak vore om båda i samförstånd kommit överens om en lösning och gemensamt finansierat den.
Ta kontakt med det kommunala lantmäteriet och be dom om hur dom ser på saken. Är du//dina föräldrar med i Villaägarna så utnyttja deras gratis juristrådgivning.
Min pappa kollade med lantmäteriet (tror jag det var) och hävd är ett ganska snävt begrepp, har för mig att det kan funka om man inte kan komma in till fastigheten på annat sätt, men det kan man ju i det här fallet. Problemet är bara att det står ett j-kla elskåp mitt i vägen....

bax skrev:
80000:- låter helt otroligt för att flytta ett kabelskåp.
Ta en liten översiktsbild på skåpet och lägg upp här.
Ja, det kanske inte är själva kabelskåpet som drar kostnaden. Per definition så finns det kablar i ett kabelskåp och det är väl grävning, skarvning av dessa som drar största kostnaden kan jag tänka. :cool:

Anna_H skrev:
Det låter tyvärr helt rimligt att elbolaget inte betalar något för att flytta elskåpet, de har ju inget problem. Frågan är om kommunen kan göra det, eller om de eller lantmäteriet kan säga att grannen inte får spärra av dina föräldrars infart på det där viset, utan måste låta dem ha kvar sin infart som idag eller bekosta flytten av elskåpet.
Jag tänker precis tvärt om egentligen, om man inte kan åberopa "hävd" så får väl grannarna göra som de vill (även om jag tycker det är helt obegripligt att de vill för det blir bara sämre och fulare, de har dessutom haft det så sedan 70talet), däremot Fortum borde inte få hindra den enda verkliga infartsvägen. Ok att de satte upp den på 80talet, de kollar naturligtvis inte detaljplaner mm, men nu när det visar sig vara hindrande borde de stå för kostnaden. Tycker jag... :)

Är helt säker på att grannen inte får göra såhär. Det finns gammal hävd etc.
Likaså om en byggnad råkar stå lite på annans mark och har så gjort länge så är inte ägaren av byggnaden skyldig om det orsakar ohemult stora kostnader, och knappt ens då.

Detta är intressant!

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, det kanske inte är själva kabelskåpet som drar kostnaden. Per definition så finns det kablar i ett kabelskåp och det är väl grävning, skarvning av dessa som drar största kostnaden kan jag tänka. :cool:
Tror de ska gräva ca 15meter och placera den längre ut mot vägen, om man tittar på kartan, Men Fortum är förståss inte billigast, de lägger nog på en del adminavgift mm.

cykelbud skrev:
Om det är Fortum som äger nätet så är det nog tyvärr så att dom bestämmer vem som ska utföra arbetet på deras nät. Och därigenom bestämma priset.

cykelbud skrev:
Min pappa kollade med lantmäteriet (tror jag det var) och hävd är ett ganska snävt begrepp, har för mig att det kan funka om man inte kan komma in till fastigheten på annat sätt, men det kan man ju i det här fallet. Problemet är bara att det står ett j-kla elskåp mitt i vägen....
Iofs. elskåpet står ju där, då går det inte att komma in på fastigheten. De borde kunna tilltvinga sig servitut från grannen, (om det nu inte redan finns ett gammalt servitut). Så är ju frågan vilket som är dyrast, att flytta skåpet eller förrättningen för servitut.

Nu skall vi väl egentligen inte skjuta på Fortum utan det är grannen som är orsaken till problemet, men en idé är kanske att kolla om Fortum verkligen har bygglov för sitt skåp i tillbörlig ordning. Det var kanske inte så noga förr i tiden.....:confused:

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Vad jag vill ha fram är att ni ska kolla på detaljplanen. Även det kanske inte finns någon ny så kan det finnas någon äldre plan, tidigare byggplanerna mm. där infarter finns inritade. Inte heller Lantmäteriet kan ha tillåtit avstyckning av de båda fastigheterna utan att det fanns en utfart . Leta efter bevis även på stamfasrigheten att det finns en utfart som bolaget väckt för.

Eller så kanske ni upptäcker att det vår tänkt med en gemensam infarter o du får begära att grannen återställer .
Pappa pratade om att det finns "några små streck" inritade på en (gemensam) infart på gamla ritningar, ska kolla om det var detaljplan han menade eller vad det var. Tomterna är inte avstyckade utan har varit så där sen de skapades på 40talet. Det var min farfar som ritade "vårt" hus, och min pappa har växt upp där och jag med, så helt klart har vi ementionella band hur det ser (numera såg) ut. Så det var helt klart "tänkt" med gemensamma infarter från början. Samtidigt finns inget skrivet.. men min farfar var lite på det sättet "vaddå det funkar väl?"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.