Hej hallå
jag har fått en faktura med en påminnelseavgift på 500 kr? Är det verkligen lagligt?
Dessutom hotar han mig att ta ut en dröjsmålsränta på 16 %.
Kan lägga till att jag fick fakturan idag men förfallodatumet var den 18e, alltså i lördags. Frimärket är stämplat den 17e alltså i fredags.
Några andra märkliga detaljer är att han kräver moms på 225 kr när själva beloppet är 2812 kr exklusive moms. Detta trots att angiven momssats är 25 %.
Jag förstår inte varför han beter sig så här. Jag anser att beteendet är kriminellt men vad säger lagen?
Hur påverkar den hör sortens beteende denne mans möjligheter att vinna en tvist i tingsrätten?
jag har fått en faktura med en påminnelseavgift på 500 kr? Är det verkligen lagligt?
Kan lägga till att jag fick fakturan idag men förfallodatumet var den 18e, alltså i lördags. Frimärket är stämplat den 17e alltså i fredags.
Några andra märkliga detaljer är att han kräver moms på 225 kr när själva beloppet är 2812 kr exklusive moms. Detta trots att angiven momssats är 25 %.
Jag förstår inte varför han beter sig så här. Jag anser att beteendet är kriminellt men vad säger lagen?
Hur påverkar den hör sortens beteende denne mans möjligheter att vinna en tvist i tingsrätten?
https://enklare.se/påminnelseavgift
Hur stor får en påminnelseavgift vara?
En påminnelseavgift från ett företag till en privatperson får vara max 60 kronor och ska täcka de extrautgifter företaget får för att du inte betalar i tid. När det gäller banker finns vissa specialregler och de får bara ta ut en påminnelseavgift om det finns uttalat med i låneavtalet. Vissa myndigheter har också specialregler. De flesta som har studielån har märkt att CSN får ta en högre avgift och de som någon gång kört bil i Stockholm och glömt betala en biltull har märkt att Trafikverket får ta ut 500 kronor.
Hur stor får en påminnelseavgift vara?
En påminnelseavgift från ett företag till en privatperson får vara max 60 kronor och ska täcka de extrautgifter företaget får för att du inte betalar i tid. När det gäller banker finns vissa specialregler och de får bara ta ut en påminnelseavgift om det finns uttalat med i låneavtalet. Vissa myndigheter har också specialregler. De flesta som har studielån har märkt att CSN får ta en högre avgift och de som någon gång kört bil i Stockholm och glömt betala en biltull har märkt att Trafikverket får ta ut 500 kronor.
Borde bara vara att bestrida påminnelsefakturan utan att vidareutveckla mer än att skriva bestrides på denna och om den andra fakturan är korrekt i sitt totalbelopp betala den omgående om ni inte har en offert som nämner andra betalningsvillkor än omgående. Givetvis förutsatt att det fakturan täcker är till fullo levererat utan någon rest eller kvarvarande arbete
Finns det inte lagstadgad tid (30 dagar?) med betalningstid på fakturor från företag till privatperson?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
man måste dock ha möjlighet att betala. Att posta en påminnelse på fredag med sista betalningsdag lördag är aldrig rätt. Vid skickad faktura skall man ha 10 dagar på sig att betala, då anses det ha funnits tid att läsa sin post.Claes Sörmland skrev:
Det framgår ju inte av vilken anledning det skickades ut en påminnelse, kanske TS har skitit i att betala den ordinarie fakturan i 6 månader, det vet vi inget om.
Momsen verkar fö vara fel, borde väl vara runt 700kr.
varför kom det en påminnelseavgift öht? Har du inte betalat den vanliga fakturan?T T-O skrev:Hej hallå
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Bestrid påminnelseavgiften och betala den ursprungliga fakturan omgående om arbetet är utfört.
Som sagt kan du lägga på 60:- om du är sen. Betala det och bestrid resten så får vi hoppas att det slutar där.
Och en som bråkar avslutar man framtida affärer med
Som sagt kan du lägga på 60:- om du är sen. Betala det och bestrid resten så får vi hoppas att det slutar där.
Och en som bråkar avslutar man framtida affärer med

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
F fsn skrev:man måste dock ha möjlighet att betala. Att posta en påminnelse på fredag med sista betalningsdag lördag är aldrig rätt. Vid skickad faktura skall man ha 10 dagar på sig att betala, då anses det ha funnits tid att läsa sin post.
Det framgår ju inte av vilken anledning det skickades ut en påminnelse, kanske TS har skitit i att betala den ordinarie fakturan i 6 månader, det vet vi inget om.
Momsen verkar fö vara fel, borde väl vara runt 700kr.
Håller med om att med vår postgång och sannolikheten att någon inte läser sin post så bör man skicka fakturor med goda tidsmarginaler. Men t ex en företagare som gör ett jobb hemma hos dig har rätt att få betalt i anslutning till att arbetet har utförts. Säkert ovanligt, men det kom upp ett exempel på detta i en tråd för inte för länge sedan.
Jag har bestridit hans första faktura på flera grunder. Bland annat hade den första fakturan en fakturaavgift som var högre än den vi avtalat om, dröjsmålsräntan var också för hög, momsen är felaktig samt att själva beloppet är högre än den vi avtalat om (3000 kr ink moms men här kräver han 2800 kr exklusive moms). Jag har frågat honom upprepade gånger varför han beter sig på detta sätt men han har inte svarat. Sen fick jag den här fakturan med 500 kr i påminnelseavgift.F fsn skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Har du betalat det som avtalats? Om inte gör det och bestrid det överskridande
T T-O skrev:Jag har bestridit hans första faktura på flera grunder. Bland annat hade den första fakturan en fakturaavgift som var högre än den vi avtalat om, dröjsmålsräntan var också för hög, momsen är felaktig samt att själva beloppet är högre än den vi avtalat om (3000 kr ink moms men här kräver han 2800 kr exklusive moms). Jag har frågat honom upprepade gånger varför han beter sig på detta sätt men han har inte svarat. Sen fick jag den här fakturan med 500 kr i påminnelseavgift.
Om du har bestridit fakturan på ett korrekt sätt (vilket i princip är att tala om att man bestrider fakturan och att den informationen går fram) så har han inte rätt att skicka påminnelseavgift öht.
Är du nöjd med det du köpt så följ Johannes råd och tala om att du betala enligt er överenskommelse. Jag anser dock att man betalat först när man har en faktura med korrekt moms.
Betala offererat belopp omgående. Skriv att det är inklusive moms.
En hantverkare/ett företag har rätt att begära betalning omedelbart. "Omedelbart" i konsumenträtt innebär att konsumenten/privatpersonen ska betala på snabbast möjliga sätt efter att personen fått fakturan. Dvs en betalning via sin internetbank eller liknande, vilket kan ta 2-3 bankdagar.
Om man tycker fakturan är felaktig betalar man den del som man anser är korrekt och mejlar/skriver att resterande del av fakturan bestrids.
Det finns ingen rätt för konsumenter att betala/ha en kredit på 10 eller 30 dagar som några skriver. Man kan förstås ha avtalat om att fakturan ska betalas efter hur många dagar som helst, bara man är överens.
Men, finns inget avtalat datum om betalning har företaget rätt att kräva "omedelbar" betalning, dvs så snart det är möjligt för privatpersonen.
En hantverkare/ett företag har rätt att begära betalning omedelbart. "Omedelbart" i konsumenträtt innebär att konsumenten/privatpersonen ska betala på snabbast möjliga sätt efter att personen fått fakturan. Dvs en betalning via sin internetbank eller liknande, vilket kan ta 2-3 bankdagar.
Om man tycker fakturan är felaktig betalar man den del som man anser är korrekt och mejlar/skriver att resterande del av fakturan bestrids.
Det finns ingen rätt för konsumenter att betala/ha en kredit på 10 eller 30 dagar som några skriver. Man kan förstås ha avtalat om att fakturan ska betalas efter hur många dagar som helst, bara man är överens.
Men, finns inget avtalat datum om betalning har företaget rätt att kräva "omedelbar" betalning, dvs så snart det är möjligt för privatpersonen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Hemmakatten skrev:
Har du inte fått huvudfakturan? Är det huvudfakturan som du fått först nu, i så fall prata med företaget. Stämmer inte fakturan så prata i första hand med företaget. Företaget kan ta ränta först efter 30 dagar, dvs. Från 31 dagen om inget annat är avtalat via ett underskrivet avtal.T T-O skrev:Hej hallå
Får du inte en snabb rättelse när du har pratat med företaget Stämmer inte fakturan så bestrid fakturan skriftligen och även på mail, ta kopior på det du skriver. Ställ gärna in på datorn att du vill ha ett bekräftelsemeddelande är ditt mail är läst/öppnat.
Däremot har inte företaget rätt att ta ut ränta förrän den 31:a dagen om det inte har ingåtts ett underskrivet avtal/kontrakt som säger annat.
Nja, i det skriftliga avtalet har vi kommit överens om 15 % dröjsmålsränta + referensräntan dvs 15 % med dagens referensränta. I och med detta har jag väl full rätt att fördröja betalningen tills jag utrönt huruvida det är värt att ta vederbörande till rätten? Han har som sagt fakturerat mig över 2800 exklusive moms trots att det finns skriftligt avtal på 3000 kr ink moms. Dessutom har han en högre fakturaavgift än vad vi skriftligt avtalat om. Det är helt upp till honom att skicka en faktura som är förenligt med det skriftliga avtal vi ingått. Gör han inte detta får han inte heller betalt. Förstår inte varför han beter sig på detta sätt. Kommer väl inte se bra ut i rätten att han beter sig på ett oseriöst sätt.Hemmakatten skrev:
Redigerat: