Jag har grävt ur en område för att anlägga ny altan. Det fanns tidigare en altan som låg på plattor närmast i nivå med jord. Jorden hade samma nivå som kringliggande gräsmatta. Reglar har tagit stryk av den jordnära nivån. Det är såpass lågt till plåt under altandörr att en utgrävning är nödvändig om jag ska kunna ha ett lager av makadam med plattor på.
Jag har grävt ut cirka 15 cm. Tanken var att ersätta den befintliga blandningen av matjord/sand med steninslag med makadam eller singel i storleken 8/16 för att skapa bättre förutsättningar för altanen.
Jag läste att man ska försöka åstadkomma en viss lutning från fasaden på varje skikt. Grävde därför ner stålrör och formade viss lutning på jorden i botten mot kanten på utgrävningen. Jag hann med första biten under gårdagen.
Idag har det regnat kraftigt och jag kunde därför studera lite hur vattnet uppför sig. Som synes på bilden bildas en pöl mot utgrävningens kant medan det inte gör det där jag inte hunnit skapa lutningen. Bör jag gå vidare med den här åtgärden att skapa en lutning på jordytan från fasad? Tilläggas kan att vid avtagande regn försvinner pölen ganska snabbt.
Jag har grävt ut cirka 15 cm. Tanken var att ersätta den befintliga blandningen av matjord/sand med steninslag med makadam eller singel i storleken 8/16 för att skapa bättre förutsättningar för altanen.
Jag läste att man ska försöka åstadkomma en viss lutning från fasaden på varje skikt. Grävde därför ner stålrör och formade viss lutning på jorden i botten mot kanten på utgrävningen. Jag hann med första biten under gårdagen.
Idag har det regnat kraftigt och jag kunde därför studera lite hur vattnet uppför sig. Som synes på bilden bildas en pöl mot utgrävningens kant medan det inte gör det där jag inte hunnit skapa lutningen. Bör jag gå vidare med den här åtgärden att skapa en lutning på jordytan från fasad? Tilläggas kan att vid avtagande regn försvinner pölen ganska snabbt.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Ligger dräneringsrör vid fasaden. Just kring fasaden är det i övrigt endast makadam typ 40 cm ut. Därefter kross med jord/sand. Överst jord/sand. Har inte haft några problem med fukt i plattan de 20 år jag bott i huset.T TypRätt skrev:
Gjorde utgrävningen av jordpartiet enbart för att förbättra förutsättningarna för altanen med singel närmst bjälklag. Dels för bärigheten men främst för att få lägre fuktighet vid bjälklaget.
Med utgrävningen bildas ju ett område som kommer få ett (makadam)skikt som väldigt snabbt släpper genom vatten 15 cm. Läste att man bör försöka hålla viss lutning från fasaden på såväl botten-jordlagret med också själva lagret av singel (vilken i mina öron låter som att det inte borde spela någon roll). Gjorde en viss lutning på ett parti och har alltså inte gjort det på övriga delen där bottenlaget jord är närmast plant. Studerade effekten vid kraftigt regn och den blir då viss tillfällig pölbildning där lutning skapats, men inte där marken är plan. Frågan gällde mer om det med den här effekten är vettigt att ändå sträva efter lutning från fasad.
Jag tror personligen att det kommer göra minimal skillnad om du ändå har dränering vid fasaden. Är det kompakt lerjord under så är det klart att det är bättre om det lutar från fasaden då det blir en stor yta som annars riskerar att helt avvattna mot huslivet men om det är värt besväret är ju en annan sak. Jag ska vara öppen med att jag bara går på känsla här men förutsättningarna är ju olika från plats till plats. Men så länge det inte lutar direkt mot fasaden så hade jag varit nöjd med att huslivet inte var lägsta punkten
Har samma känsla. Känns som overkill att lägga jorden i fall men jag tänkte att har jag gjort mig besväret att handgräva ut hela partiet, ett gäng kubik, så kan jag lika gärna skapa ett litet fall. När jag väl gjort det på en liten del så kan man konstatera att det funkar ju i den bemärkelsen att vid kraftigt regn rinner vatten och bildar en pöl i låga änden. En stund senare vid avtagande regn eller uppehåll är pölen borta. Där jag inte skapat fall verkar jorden svälja allt (eftersom avsaknaden av fall gör att det bara går ner i backen). Så lite tveksamt om jag ens ska göra det där fallet tänker jag.T TypRätt skrev:Jag tror personligen att det kommer göra minimal skillnad om du ändå har dränering vid fasaden. Är det kompakt lerjord under så är det klart att det är bättre om det lutar från fasaden då det blir en stor yta som annars riskerar att helt avvattna mot huslivet men om det är värt besväret är ju en annan sak. Jag ska vara öppen med att jag bara går på känsla här men förutsättningarna är ju olika från plats till plats. Men så länge det inte lutar direkt mot fasaden så hade jag varit nöjd med att huslivet inte var lägsta punkten
Jo det är riktigt att det även blev en pöl på gräsmattan. Stod ett litet träd där förut och gräset har inte tagit sig än samt att just punkten där trädet stod hamnat aningen lägre än kringliggande nivå.
Du ska ändå ha makadam under altanen så gräv lite djupare utanför och fyll även där med makadam.. Då rinner vattnet ut till diket och stannar inte under altanen i lika hög grad.. Du kan fortfarande lägga jord över makadam om du vill odla något eller ha betongplattor för att skapa en mer lättskött yta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden