769 läst ·
19 svar
769 läst
19 svar
Tomt med egen VA-anläggning
Sida 1 av 2
Hej!
Vi sitter just nu och letar efter tomt för att bygga vårat drömhus och har nu hittat en tomt som vi är lite intresserad av.
Geoteknisk undersökning är gjord El och fiber är framdraget till tomtgräns men finns inget kommunalt vatten och avlopp så säljaren kommer att stå för kostnaden för att borra vatten och göra markbädd för avlopp efter köpet. Finns det något jag borde vara orolig över?
Vi sitter just nu och letar efter tomt för att bygga vårat drömhus och har nu hittat en tomt som vi är lite intresserad av.
Geoteknisk undersökning är gjord El och fiber är framdraget till tomtgräns men finns inget kommunalt vatten och avlopp så säljaren kommer att stå för kostnaden för att borra vatten och göra markbädd för avlopp efter köpet. Finns det något jag borde vara orolig över?
Kolla med kommunen vilken typ av anläggning som är godkänd på platsen. Kan ju vara så att de inte godkänner någon privat anläggning för kommunalt VA är planerat för platsen någon gång i framtiden.E elvetreanrea skrev:Hej!
Det kan vara så att kommunen eller säljaren tycker att ni ska ha en gemensam avlopp-vattenlösning. Fundera på om ni vill det isf?
Säljaren vill ha separata avloppsvattenlösning och det skulle vi helst också vilja ha men jag får kolla med kommunen om dom önskar något annat. Tack så mycket för svar.Fotografen skrev:
Jag skulle också helt klart föredra en egen lösning som man för befäl över själv.
Det beror väl helt på hur det ser ut i området. Och då TS inte sagt något om det så förstår jag inte varför du tror det.pacman42 skrev:
Runt där jag bor är i princip alla nya avlopp trekammarbrunn + infiltration. Kommunen verkar inte ha något problem med det.
Jag skulle specificera vilket vattenflöde som garanteras.
Att hitta vatten med bra kvalitet i tillräcklig mängd är ingen självklarhet.
Vem ska betala för pumphus och installera ev vattenfilter.
Vi själva efter några år står nu i princip utan vatten pga av lågt grundvatten - och behöver kosta på antingen nytt borrhål eller minst spränga i nuvarande hål.
Vi har hitintills lagt ca 100.000 sedan tidigare efter borrning för att rätt kvalitet på vattnet men det hjälper ju inte när vattnet delvis sinar - borrhål 60 m.
Att hitta vatten med bra kvalitet i tillräcklig mängd är ingen självklarhet.
Vem ska betala för pumphus och installera ev vattenfilter.
Vi själva efter några år står nu i princip utan vatten pga av lågt grundvatten - och behöver kosta på antingen nytt borrhål eller minst spränga i nuvarande hål.
Vi har hitintills lagt ca 100.000 sedan tidigare efter borrning för att rätt kvalitet på vattnet men det hjälper ju inte när vattnet delvis sinar - borrhål 60 m.