Har betongrör ut till gatan. Har tänkt köpa minigrävare för dränering. Har ingen erfarenhet av betongrör för avlopp men det har legat där sen 68 och grannens har gett vika. Är det något som är relativt enkelt?

Tänker att det blir endel handgrävning med!

Att lägga själva rören är enkelt men problemet uppstår ofta om dom ligger långt ner.

P Prodigys skrev:
Att lägga själva rören är enkelt men problemet uppstår ofta om dom ligger långt ner.
Ja , det gör de men jag tänker på övergångar!?

Är dagvatten, avlopp och pemslang på samma ställe.

Är betongrör för dagvatten med samt brunnen.

Problemet är att alla bra grävare har fullt upp med industrin(stor expansion i staden) samt att kommunen kör stenhårt några år framåt så bra grävare är svårt att få tag på om man inte betalar premium+

det blir nog billigare att ta in en grävfirma, jag hade själv en ide om egen grävmaskin men är väldigt glad för att jag tog mitt förnuft till fånga.

G Gavel skrev:
det blir nog billigare att ta in en grävfirma, jag hade själv en ide om egen grävmaskin men är väldigt glad för att jag tog mitt förnuft till fånga.
De har fullt upp här så det är väldigt dyrt då de inte hinner med privatpersoner

Kanske är läge att vänta några år tills det lugnat ner sig?

Typ 150k för grävmaskin som jag kan sälja sen. Material är inte dyrt. Har tre sidor på huset. Fick hjälp på en kortsida med grävning men han har flyttat till Thailand.

• Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kanske är läge att vänta några år tills det lugnat ner sig?
Har inte problem med källaren än men Saab ville anställa typ alla byggföretag i staden 5 år framåt. Vart inte riktigt så men sen + kommunens satsning!

E Emanuel01 skrev:
Ja , det gör de men jag tänker på övergångar!?
Övergångar är inga problem, beroende på storlek så kan man köpa på biltema eller beställa via nätet tex på rinkabyrör. I min erfarenhet brukar det vara 150mm(invändigt). Utvändigt mått kan variera beroende på ålder men runt 210mm brukar det vara, är det riktigt gammalt kan det vara lite mindre. Skulle det vara dimensionerna jag nämnt ovan är det en sån här https://www.rinkabyror.se/artikel/fernco-gummimuff-145-165-180-215/ som gäller.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Övergångar är inga problem, beroende på storlek så kan man köpa på biltema eller beställa via nätet tex på rinkabyrör. I min erfarenhet brukar det vara 150mm(invändigt). Utvändigt mått kan variera beroende på ålder men runt 210mm brukar det vara, är det riktigt gammalt kan det vara lite mindre. Skulle det vara dimensionerna jag nämnt ovan är det en sån här [länk] som gäller.
Tack för svar har tillgång till Ahlsell och Dahl med. Lite nervös med grävmaskin men måste lära mig.

E Emanuel01 skrev:
Tack för svar har tillgång till Ahlsell och Dahl med. Lite nervös med grävmaskin men måste lära mig.
Grävmaskin hyrde jag utan någon som helst förkunnskap. På det tredje och sista dygnet gick det som en dans. Så man lär sig mycket snabbt.

Dina nya plaströr kan med födel skjutas in i cementrören och muras fast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.