Bra tips! Då behöver jag ju inte gräva hela vägen. Det kommer dra ut på tiden hos mig. Tänkte ju dränera med och elkablar, bredband samt altan är ivägen. Så jag kommer antagligen få handgräva endelIntet skrev:
Sen ska tjäran slipas bort och skivor samt duk ska dit mm.
Jag skulle säga att grävningen och begränsning och stöttning av schaktgropen kommer vara utmaningen. Inte själva rörarbetet. Beroende på typ av jord/grus/sand du behöver gräva i måste du anpassa lutning och/eller stöttning av schaktväggarna. Kan du frilägga de gamla rören helt utan att rubba eller förändra botten och lutning är det enkelt att lägga ned rören och göra kopplingarna. En laser eller bra vattenpass kan komma till hands för att kontrollera fallet.
Ja men har turen att ha rätt så fast mark men tror det är mycket grus runt avlopp och dagvatten ledningar. Bredvid tror jag det är lera!Bart skrev:
Jag skulle säga att grävningen och begränsning och stöttning av schaktgropen kommer vara utmaningen. Inte själva rörarbetet. Beroende på typ av jord/grus/sand du behöver gräva i måste du anpassa lutning och/eller stöttning av schaktväggarna. Kan du frilägga de gamla rören helt utan att rubba eller förändra botten och lutning är det enkelt att lägga ned rören och göra kopplingarna. En laser eller bra vattenpass kan komma till hands för att kontrollera fallet.
Men har klarat mig från översvämningar men grannar på andra sidan gatan har inte gjort det.
Grannens avlopp kollapsa förra året och han har nyare hus. Dränera ena kortsidan och gick in på ena långsidan. Hade inga problem med ras. Men tack för dina tankar!
Ja, tror du har rätt! Samtidigt kan jag göra slänt så jag kommer ned. Blir lite mer grävning men sist jag ringde runt fick jag inte ens någon offert. Alla grävare har finare jobb än dränering!F fribygg skrev:
Men då sade jag inte att jag kunde slipa väggen själv.
Är typ kritiskt där avloppet går ut från tomten så jag kanske får hyra en större grävare för den biten. Sen resten av dräneringen funkar minigrävaren och jag kan ordna altan och 2 uppfarter och sen kanske sälja grävaren.
Vore rätt fin att ha för plogkanten vid tomtgränsen på vintern
Vore rätt fin att ha för plogkanten vid tomtgränsen på vintern
Klicka här för att svara