1 415 lĂ€st ·
40 svar
1k lÀst
40 svar
Tomt med egen VA-anlÀggning
Catch 22đźClaes Sörmland skrev:
Det lĂ€r nog inte hĂ€nda. Normalt hanterar man bygglovsansökan och ansökan av avloppstillstĂ„nd samtidigt. Ăven om det Ă€r helt olika tillstĂ„nd man söker, det ena enligt PBL och det andra enligt miljöbalken, sĂ„ handlĂ€ggs de vanligen parallellt. Ibland sĂ„ smidigt att den sökande inte ens förstĂ„r att avloppet inte Ă€r en del av bygglovet.
Utan avlopp inget bygglov.
Utan bygglov inget avlopp ( sÄvida det inte Àr krav pÄ kommunalt för dÄ kommer dom att tvinga dig att ansluta och betala)?
Som sagt, lösningen Àr att avloppstillstÄndet prövas parallellt med bygglovsansökan. Och det Àr ju logiskt. Om du t ex ska bygga ett smÄhus för en familj rÀcker det med ett enskilt avlopp för 5 personekvivalenter (5 PE). DÄ projekterar man en sÄdan avloppslösning, söker och fÄr avloppstillstÄnd för just 5 PE. Vill man istÀllet bygga en tvÄbostadshus eller ett en bostadshus med ett gÀsthus med badrum sÄ krÀvs istÀllet ett avlopp för 10 PE. DÄ projekterar man sitt avlopp för 10 PE och söker avloppstillstÄnd för den lösningen istÀllet. TillstÄnd ges alltsÄ för specifika avlopp med en specifik belastning och en specifik teknisk lösning. Det Àr inget allmÀnt tillstÄnd som ges att en tomt Àr godkÀnd för avlopp som man fÄr utföra eller anvÀnds hur som helst.D Dilato skrev:
DÄ handlar det vanligen om gemensamma avloppslösningar för mÄnga tomter, t ex gemensamhetsanlÀggning som ansluter avloppet till det kommunala avloppet eller till ett större reningsverk. Normalt krÀvs tillstÄnd nÀr ett nytt hus ska kopplas pÄ en befintlig delad enskild avloppsanlÀggning eftersom det Àndrar belastningen pÄ anlÀggningens reningsverk. Detta hanteras dÄ vanligen i samband med att man söker bygglov för att bebygga tomten.E elvetreanrea skrev:
Men pÄ denna hÀr tomten kommer det bli en enskild lösning bara för denna tomt. AlltsÄ ingen delad anlÀggning. Men jag fÄr ta ett varv till hos kommunen och höra om det gÄr att bara söka för avloppsanlÀggningen utan komplett bygglov. KÀnns som att den nuvarande Àgaren inte skulle inkludera VA pÄ dennes bekostnad om ett bygglov krÀvs.
Hela anlÀggningen prövas för tillstÄndet, d v s bÄde den belastning som den ska hantera, t ex 5PE för ett hushÄll och tekniska aspekter som rörledningar, reningsanlÀggningar, utslÀppspunkt, efterbehandling och pÄverkan pÄ omgivningen av utslÀppet. D v s man redovisar det hela i ansökan. Sen brukar man inte redovisa rördragningen inne i byggnader utan man nöjer sig med att markera pÄ ritning var avloppsledningen kommer ut ur huset. Finns inget hus och inget avlopp blir ju det svÄrt.D Dilato skrev:
Du kan vÀl frÄga sÀljaren efter avloppstillstÄndet. Ett sÄnt vill du ju att sÀljaren har fÄtt beviljat (och betalat för) före ni skriver avtal sÄ att det kan bifogas som en bilaga till köpeavtalet. Ni mÄste ju avtala om vad exakt sÀljaren ska anlÀgga för avlopp Ät er nÀr ni vÀl bygger huset.E elvetreanrea skrev:Men pÄ denna hÀr tomten kommer det bli en enskild lösning bara för denna tomt. AlltsÄ ingen delad anlÀggning. Men jag fÄr ta ett varv till hos kommunen och höra om det gÄr att bara söka för avloppsanlÀggningen utan komplett bygglov. KÀnns som att den nuvarande Àgaren inte skulle inkludera VA pÄ dennes bekostnad om ett bygglov krÀvs.
Min gissning Àr att sÀljaren inte har sökt och fÄtt ett sÄdant avloppstillstÄnd utan bara har pratat runt lite löst i telefon med kommunmedarbetarna. Och tror att det Àr löst i och med detta. Men jag kan ju ha helt fel, jag gissar ju bara utifrÄn hur "gubbar pÄ landet" brukar agera och den minimala information jag har i trÄden.
Medlem
· VĂ€sternorrland
· 2 490 inlĂ€gg
Om det inte finns ett fÀrdigt beviljat avloppstillstÄnd sÄ skulle jag aldrig köpa med upplÀgget att sÀljaren ska anlÀgga avloppet efter köp.
Alldeles för mycket oklarheter och fallgropar. Vad hÀnder om den tÀnkta lösningen inte godkÀnns och placeringen behöver Àndras till dÀr ni tÀnkt stÀlla huset? Vem tar besluten om det blir en frÄga om att vÀlja mellan bÀsta/dyrare lösning eller ok/budgetlösning?
Ăven med ett beviljat tillstĂ„nd skulle jag helst ansvara för anlĂ€ggandet sjĂ€lv. Men kunnat godta att sĂ€ljaren gör det ifall det finns grund att tro det kommer bli ett fungerande upplĂ€gg, dock inte av oreflekterad slentrian.
Alldeles för mycket oklarheter och fallgropar. Vad hÀnder om den tÀnkta lösningen inte godkÀnns och placeringen behöver Àndras till dÀr ni tÀnkt stÀlla huset? Vem tar besluten om det blir en frÄga om att vÀlja mellan bÀsta/dyrare lösning eller ok/budgetlösning?
Ăven med ett beviljat tillstĂ„nd skulle jag helst ansvara för anlĂ€ggandet sjĂ€lv. Men kunnat godta att sĂ€ljaren gör det ifall det finns grund att tro det kommer bli ett fungerande upplĂ€gg, dock inte av oreflekterad slentrian.
Enligt kommunen sÄ finns det ingen ansökan om avloppstillstÄnd just nu. Vi ska ha möte med mÀklaren imorgon sÄ förhoppningsvis fÄr vi lite mer klarhet hur sÀljaren har tÀnkt med detta upplÀggR RÀknenisse skrev:Om det inte finns ett fÀrdigt beviljat avloppstillstÄnd sÄ skulle jag aldrig köpa med upplÀgget att sÀljaren ska anlÀgga avloppet efter köp.
Ger samma svar till dig som ovan.Claes Sörmland skrev:
Du kan vÀl frÄga sÀljaren efter avloppstillstÄndet. Ett sÄnt vill du ju att sÀljaren har fÄtt beviljat (och betalat för) före ni skriver avtal sÄ att det kan bifogas som en bilaga till köpeavtalet. Ni mÄste ju avtala om vad exakt sÀljaren ska anlÀgga för avlopp Ät er nÀr ni vÀl bygger huset.
Min gissning Àr att sÀljaren inte har sökt och fÄtt ett sÄdant avloppstillstÄnd utan bara har pratat runt lite löst i telefon med kommunmedarbetarna. Och tror att det Àr löst i och med detta. Men jag kan ju ha helt fel, jag gissar ju bara utifrÄn hur "gubbar pÄ landet" brukar agera och den minimala information jag har i trÄden.
Enligt kommunen sÄ finns det ingen ansökan om avloppstillstÄnd just nu. Vi ska ha möte med mÀklaren imorgon sÄ förhoppningsvis fÄr vi lite mer klarhet hur sÀljaren har tÀnkt med detta upplÀgg
Klicka hÀr för att svara
Produkter som diskuteras i trÄden