Tänk på att muddring av sjöbotten är vattenverksamhet enligt miljöbalken, och kräver tillstånd eller åtminstone en anmälan till Länsstyrelsen och/eller kommunen.
Börja där, och sök sedan efter adekvata metoder.
Börja där, och sök sedan efter adekvata metoder.
Nu var det inte det jag frågade om. Jag söker efter adekvata metoder nu. Såklart även billiga metoder. Vill inte lägga 50kkr på ett riktigt mudderverk eller anställa någon firma som gör det.S skogaliten skrev:
Så du anser att miljöbalken kan ignoreras?P patrikz skrev:
Struntar du i alla sorters regler för att dessa inte känns relevanta just för dig?
Har tyvärr inget svar eller erfarenhet av den här pumpen, men jag söker en likadan lösning själv. Den här verkar vara gedigen och borde väl fungera. Det är tydligen ett 10 mm galler vid intaget vilket kan bli igensatt med den botten jag vill sugmuddra. Den är värd att testa om priset känns rätt
Spontant känns det som att den är på ganska liten effekt, 400W om jag fattat rätt. Skulle tro att man måste vara ganska aktiv med pumpen och röra runt i slammet, annars kommer nog bara vatten rätt snart, eller så blir det tätt med slam.
Är då flödet för litet pga klen pump så lessnar man nog fort "när inget händer".
Var gör du av slammet? Långt och högt att pumpa?
Är då flödet för litet pga klen pump så lessnar man nog fort "när inget händer".
Precis det jag är orolig för att det sätter igen. Det är inget större område, kanske 30 kvadrat så jag kan tänka mig att jobba en del manuellt. Slammet lägger jag på gräsmattan 10-15 m bort. Jag skall muddra på ca 0,2-1 m djup. Det är ungefär samma höjd på uppläggningsområdet som vattnet.B Bjober skrev:Spontant känns det som att den är på ganska liten effekt, 400W om jag fattat rätt. Skulle tro att man måste vara ganska aktiv med pumpen och röra runt i slammet, annars kommer nog bara vatten rätt snart, eller så blir det tätt med slam.
Verkar vara rätt bra flöde i maskinen när jag kollar på Youtube. Men det finns en kraftigare pump också. Men den kostar mer.
Medlem
· Blekinge
· 12 308 inlägg
Jag försökte samma sak med en inhyrd slamsug, kommer inte ihåg märke eller effekt. Funkade dåligt, den sattes igen direkt. Jag har inte provat en annan metod.
Den enda erfarenhet jag har av muddring är att pappa körde vår eka med utombordsmotor fast mot strandkanten och gasade så vattenströmmen drog ut slammet i sjön. Vi barn trampade runt på stranden och virvlade upp dyn som vattenströmmen tog med sig. Minns att man fick jobba en hel del för att virvla upp slammet. Vi hade en liten strand med ditkörd sand i en annars stenig och dyig sjö. Men det funkade.
Ett trick kan nog vara att ha en pump för att suga slam och en annan för att virvla upp och styra slammet mot sugpumpen.
Lättare att jobba med en spolslang och spolrör än att stampa runt hela sugpumpen kanske.
Ett trick kan nog vara att ha en pump för att suga slam och en annan för att virvla upp och styra slammet mot sugpumpen.
Lättare att jobba med en spolslang och spolrör än att stampa runt hela sugpumpen kanske.
Klicka här för att svara