Jag håller på att projektera en Thermopool och behöver hjälp att välja den bästa lösningen på väggen mellan pool och Teknikrum.

Jag kommer att bygga ett nedsänkt teknikrum intill poolen. För att få ståhöjd i teknikrummet kommer dess bottenplatta att ligga 600 mm lägre än poolens bottenplatta.

Jag funderar på tre olika sätt att hantera nivåskillnaden mellan plattorna och har bifogat tre principskisser.

Alternativ 1 – Hög Thermomur​

Bygga en 600 mm högre poolvägg på kortsidan av Thermoblock mellan poolplattan och teknikrummets platta.

Thermomur.png

Alternativ 2 – Gjuten betongvägg​

Gjuta en armerad betongvägg mellan de två plattorna. Poolplattan och teknikrummets platta gjuts då mot denna vägg.
Givetvis armering som kopplar ihop det olika gjutningarna.
Gjuten mur.png

Alternativ 3 – Prefabricerat L-stöd​

Sätta ett prefabricerat L-stöd mellan plattorna istället för att gjuta en vägg och sen låta poolplattan gå ut över L-stödet.

L-stöd.png

Mina frågor​

• Vilket alternativ skulle ni välja och varför?
  • Finns det några konstruktionsmässiga för- eller nackdelar med respektive lösning?
  • Är något alternativ enklare eller säkrare ur täthets- och fuktsynpunkt?
Jag vill göra rätt från början och bygger hellre lite kraftigare om det ger en bättre och mer hållbar konstruktion. Men jag slipper gärna att ta dit betongbilen allt för många ggr.

Alla synpunkter och erfarenheter uppskattas!

Alternativ 4​

1783805934046.png

• Gilla
Rowah
  • Laddar…
S sturnus skrev:

Alternativ 4​

[bild]
Några tankar hur jag skyddar mot marktryck på nedre delen av väggen mot teknikrummet?

Tänker att det blir ett rejält tryck från poolens platta.

Isodränskivor eller räcker det med mtrl utan nollfraktion närmast väggen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.