115 läst ·
4 svar
115 läst
4 svar
Rådvill angående fukt i krypgrund, vad göra?
Hej!
Mitt fritidshus från tidigt 70-tal har krypgrund som är ständigt fuktig. Huset står på berg och det är en svag lutning mot huset på ena sidan.
I krypgrunden är det dels berg men också en ”smulig” jord (dock blöt) som är kompakt av gammal fukt och tid. Berget har dalar och där är det lager med djupare jord. Jag började gräva bort jorden men så kom det ett skyfall vilket skapade bassänger av vatten där jag hade grävt. Fick jämna ut marken med jord som låg längre in under huset så nu är väl vattnet inkapslat och kommer inte ut..
Min fråga är, jag behöver få bort fukten långsiktigt, lutar åt Trygghetsvakten då det är ett tyst och energisnålt avfuktningssystem. Men kommer det att vara tillräckligt för min blöta grund?
Jag är inne på att blåsa in tvättad makadam först, ett lager 10-20 cm över jorden, sedan täcka med plast och krypgrundsmatta. Måste jag gräva bort jord eller kan jag lägga makadam över den befintliga jorden?
Vad tänker ni med koll?
Mitt fritidshus från tidigt 70-tal har krypgrund som är ständigt fuktig. Huset står på berg och det är en svag lutning mot huset på ena sidan.
I krypgrunden är det dels berg men också en ”smulig” jord (dock blöt) som är kompakt av gammal fukt och tid. Berget har dalar och där är det lager med djupare jord. Jag började gräva bort jorden men så kom det ett skyfall vilket skapade bassänger av vatten där jag hade grävt. Fick jämna ut marken med jord som låg längre in under huset så nu är väl vattnet inkapslat och kommer inte ut..
Min fråga är, jag behöver få bort fukten långsiktigt, lutar åt Trygghetsvakten då det är ett tyst och energisnålt avfuktningssystem. Men kommer det att vara tillräckligt för min blöta grund?
Jag är inne på att blåsa in tvättad makadam först, ett lager 10-20 cm över jorden, sedan täcka med plast och krypgrundsmatta. Måste jag gräva bort jord eller kan jag lägga makadam över den befintliga jorden?
Vad tänker ni med koll?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 583 inlägg
Bäst är att gräva bort all jord och sedan lägga plast, överlapp med tejp. Titta på om du har några uppenbara bäckar som går in under huset från utsidan.
Är det bra plats där nere kanske du kan beställa hem en sugbil. Be om offert.
Är det bra plats där nere kanske du kan beställa hem en sugbil. Be om offert.
Tack! Det står så olika saker nör man läser alla trådar. Många gånger står det att om man ska plasta så kan jorden ligga kvar. Tycker dock själv att det känns fel, men samtidigt vill man ju inte göra obödigt och mer kostsamt jobb.I InsidersUnited skrev:
Jag skulle börja med att stoppa vattnet från att komma in under huset istället för att plasta in marken. Är det så blött som du beskriver kommer en avfuktare få arbeta konstant 100% även med plast på marken eftersom muren troligtvis suger upp fukt.
Finns det någon dränering nu, och hur gammal är den i så fall?
Finns det någon dränering nu, och hur gammal är den i så fall?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är väl ingen biologisk aktivitet i 50 år gammal jord? Inga rötter som förmultnar lägre etc. Den sjunker väl inte ihop mer heller?
Är det berg i dager ovanför där vatten kan rinna mot huset?
Man vill ju inte att regnvatten ska rinna in under huset och stanna där för att avdunsta...
Är det sprickor i berget?
Vatten kan även kommu upp ur sprickor under huset.
Är det berg i dager ovanför där vatten kan rinna mot huset?
Man vill ju inte att regnvatten ska rinna in under huset och stanna där för att avdunsta...
Är det sprickor i berget?
Vatten kan även kommu upp ur sprickor under huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden