Hej,

Jag skulle behöva lite rådgivning från er experter.

2022 så köpte jag en äldre villa, byggår 1952, och vi trivs jättebra. Enligt uppgift från säljarna så gjordes dränering runt huset 2012 av ägarna dessförinnan. Det finns ingen dokumentation för detta, utan det har väl troligtvis gjorts svart.

Anticimex besiktade huset innan köpet via Fastighetsbyrån och mätte upp förhöjd fukt i vårt garage som sitter ihop med källaren, men inte på någon annan plats i källaren. Vår källare är inte beboelig utan den klassas väl som kallkällare eller vad det kallas. Den används för viss förvaring, tvättrum, torkrum etc. Ej isolerad.

Under 1-2 års tid har jag noterat att fukt tränger igenom på en vägg i källaren och det blir fuktigt på golvet vid den platsen, färgsläpp på väggarna. Detta är väl mest dramatiskt när snön smälter eller när det spöregnat ett par dagar. Då det är platta på mark och hyfsat god ventilation lägger jag inte så mycket tanke kring detta utan ”det är vad det är”.

Vad hade ni sagt, hade ni hävdat att detta är ett dolt fel? Detta kan säkert ha pågått innan jag köpt huset? Jag noterade inte detta vid husvisningen, och besiktigtningsmannen godkände ju källaren som den var, minus garaget.

• IMG_0813.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0814.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0815.jpeg
    Skapa konto
Skulle säga inte dolt fel, snarare förväntat. Källarväggen står troligen på en betongsula utan underliggande isolering vilket innebär att fukt kan vandra upp underifrån även om källarväggen är dränerad. Sen blir jag lite undrande, du nämner källare men även platta på mark?

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Sådana är gamla källare, inget fel med det. Ställ dit en liten avfuktare om luftfuktigheten blir för hög för det ni förvarar. Håll stängt både sommar vinter - på sommaren vill ni hålla fuktig luft ute, på vintern vill ni hålla värmen. Klimatet kontrolleras bäst med avfuktare.

Tack för svar! Vi har en avfuktare i källaren som är igång större delen av sommaren, fast i torkrummet intill. Jag provar att flytta dit den och låter den jobba där några dagar i veckan. Ang. Platta på mark är det enligt uppgift är grundkonstruktionen (men det kanske de flesta hus har?)

Ligger huset i souterräng?

Golvet i en femtiotalskällare är oftast en betongplatta, gjuten oisolerad på marken. Men brukar kallas för "källargrund" då man återfyllt runt väggarna.

Intressant! Tack för info :)
Tänker att jag spacklar över dom drabbade delarna och målar över när det torkat ut helt.

Centano Centano skrev:
Skulle säga inte dolt fel, snarare förväntat. Källarväggen står troligen på en betongsula utan underliggande isolering vilket innebär att fukt kan vandra upp underifrån även om källarväggen är dränerad. Sen blir jag lite undrande, du nämner källare men även platta på mark?
Källarväggarna står troligen inte på en betongplatta som man tänker sig det idag.

Väggarna är troligen murade först och golvet i källaren är gjutet efteråt. Utan isolering och troligen utan dränerande material under.

A Alexander Åhlander skrev:
Enligt uppgift från säljarna så gjordes dränering runt huset 2012 av ägarna dessförinnan. Det finns ingen dokumentation för detta, utan det har väl troligtvis gjorts svart.
Det är knappast ett dolt fel som sagt, vare sig dolt eller fel, utan förväntat (samt att det utförts nytt dränenringsarbete indikerar att det funnits ett behov).
Det behöver ju inte heller vara ett svartjobb, utan kan vara så som det beskrivs att ägarna eller deras familj själva har gjort jobbet. Jag fick i min ungdom gräva för hand runt farsans hus för att det då behövde en ny bättre dränering, men det var ganska lättgrävt och bara halva djupet av källarens vägg som delvis låg med källarfönster över mark. Det finns andra möjligheter att de känt någon med en liten grävare som hjälp till med grovarbetet, och att de utfört resten själva.
Det kanske man inte nämner vid försäljning om ingen frågar, det kan ju låta lite mindre proffsigt, men är kanske mer noga utfört om man har gjort det åt sig självt. Men källarens konstruktion lämnar ingen möjlighet att helt undslippa fukt.
Så om du tänker spackla och måla, kolla att du använder spackel och färg som passar med fukt i väggen, så att det inte stängs in i väggen utan kan avdunsta inåt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.