4 091 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
Borra och spräcka sten med kilar
Jag brukar inte bry mig om att blåsa/suga bort kax ur hålet, det bildas ju ändå nytt på nolltid. Drar bara upp borren med jämna mellanrum och då följer det med en del kax som jag borstar åt sidan så det inte rinner tillbaka.
Jag har köpt borrar och kilar från HME med gott resultat. Borrarna har hållit 30-40 hål (om inte fler) jämfört med Jula som snittar 1-2 hål per borr (ett skämt). Borrar ett hål och låter sedan borren vila. Rullar på 3 borrar.
Några borrar från HME har gett upp tidigt 0-10 hål och då har HME krediterat mig för dem utan knussel.
Några borrar från HME har gett upp tidigt 0-10 hål och då har HME krediterat mig för dem utan knussel.
jag har noterat att HME rekommenderar 2-skäriga borrar medan t ex Biltema och de flesta andra billigare borrar verkar vara 4 skär. Har du sett någon fördel med 2 skär?Hemingway skrev:
Jag har köpt borrar och kilar från HME med gott resultat. Borrarna har hållit 30-40 hål (om inte fler) jämfört med Jula som snittar 1-2 hål per borr (ett skämt). Borrar ett hål och låter sedan borren vila. Rullar på 3 borrar.
Jag är ny i ”stenbrytarbrachen” men blev förvånad över hur enkelt och effektivt det gick att få bort påtagligt stora stenar! Jag har använt 10st 20mm kilar från HME och några från Amazon, HMEs var betydligt bättre i sin utformning! Så med ett startkit med kilar, fett, slägga och några borr kommer man långt! Till detta köpte jag Julas största borrhammare för 1599kr, vilken har SDS-MAX fäste (det stora), den går fantastiskt bra och kör hålen på några minuter. Jag har kört med tvåskäriga borr och haft tre borr i rull. Jag har kört 2-3 hål och sedan bytt borr så de har fått svalna. Jag har också haft en kompressor för att blåsa rent kax under borrning, speciellt i hål rakt uppifrån, men också mellan borrandet och före kilmomentet, det gör att kilarna håller sig rena från borrkax. Gällande borr så har jag kört med tvåskäriga och tror det är att föredra i granit. Först körde jag med borr ifrån HME och det fungerade bra ända fram till de plötsligt gick av, altså inte i kronan, utan mitt på. Då fick det bli några nya från Jula, 139kr /st, och de har faktiskt gått precis lika bra och inte gått av. Totalt har jag nog kört ett hundratal hål då jag tagit ner stenarna till bärbara block och manuell bortforsling (och skapande av en mur). Så jag kan verkligen rekommendera metoden. En stor fördel är ju att inget kostsamt förbrukningsmaterial behövs, kilarna kan användas om och om igen.
/ Conny
/ Conny
Redigerat:
Klicka här för att svara