Hej,

Jag byggde ett attefallshus för fem år sedan. Plintgrunden anlades hösten innan huset uppfördes.

Nu har jag upptäckt att plintarna har rört sig. En hörnplint har lyft cirka 2 cm och enligt en snickare har även minst en plint till rört sig.

Huset står på en bergssluttning på cirka 700 meters höjd i södra Jämtlandsfjällen. Marken är sank och jag tror att det finns berg cirka 1–1,5 meter ner, men det är inte verifierat. Muntligt har sagts att plintarna står på berg, men jag har ingen information om det stämmer eller hur det gjorts.

Vintern som var hade en lång period med sträng kyla och ovanligt lite snö, så jag funderar på om tjälen kan vara orsaken.

Den som utförde plintgrunden menar att sådana rörelser får man räkna med och vill inte åtgärda problemet.

Jag har fått olika råd:

* isolera plintarna med cellplast,
* dränera marken (vilket är ett omfattande projekt eftersom det ligger en skogsremsa mellan huset och vägdiket och det är höjdskillnad),
* låta en snickare justera huset genom att kapa en regel och kompensera de två centimetrarna.

Det jag framför allt försöker förstå är:

* Hur allvarligt är detta?
* Hur bråttom är det att göra något?
* Är det klokt att avvakta ett år och mäta om plintarna fortsätter att röra sig?
* Bör jag ta in en besiktningsman eller annan sakkunnig? I så fall vilken typ?
* Kan detta bli en försäkringsfråga?
* Bör jag vänta med att låta snickaren justera huset tills jag har hela bilden klar för mig?

Jag är tacksam för alla råd och erfarenheter, särskilt från er som haft liknande problem med plintgrunder i tuff miljö.

Att en plint lyfter tyder på att tjälen varit djup och lyft plinten när sedan tjälen minskar så kan flyter grus och sten in under plinten som inte sjunker tillbaka.
Det är helt normalt i naturen och på åkermark att större stenar fryser upp några mm varje år.

Hur många plintar står stugan på?
Enklast är att med en domkraft lyfta stugan och kila under på övriga plintar.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
Typ 20 plintar och många under huset :-)

• Ledsen
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.