P
PX-21: Enda risken är väl att om man inte hinner dränera och det störtregnar flera dar och massorna på sidorna ramlar tillbaka....måste gräva om....länspumpa mm Mvh
2 svar · 991 läst
J
jimon: Tack, det låter ju toppen!
2 svar · 1,1k läst
B
b8q: Har du funderat på att göra en del av jobbet själv? Dvs, ta dit en grävare som får gräva upp, sen gör du i princip resten själv? (makadam, dräneringsrör, isolering, markduk, återfyllning)? Då kommer du undan betydligt billigare! Finns en rätt bra instruktionsfilm om dränering på http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Byggprojekt/Markarbete.aspx
3 svar · 1,3k läst
Returia
Returia: Vi håller på med exakt samma sak. Vi har nu bilat bort golvet och grävt ur. Väntar just nu på att VVS ska komma och lägga om avloppen där vi vill/kan ha dem. Sen är det X antal cm med tvättad makadam som dels inte leder fukten från marken upp i golvet och dels planar ut och jämnar till. Sen ska vi lägga 20 cm frigolit som det visst är noga med att man tätar alla skarvar så att det
2 svar · 832 läst
H
hakaner: Ni kanske borde konsultera en oberoende byggnadsingenjör? "Frigolit" heter Cellplast och tillverkas med två olika tillverkningsmetoder, EPS eller XPS. Båda sorterna kan fås i olika kvalitéer, dvs. hållfasthet. Hållfastheten brukar vara en del av produktens beteckning, (80-700 kPa) * EPS 80: Vanlig std. "vit frigolit" * XPS: Tex. Floormate SL-A-N 250 (Floormate finns även som andra
1 svar · 4,2k läst
K
ktm250: [citat] Det är ingen konstruktionsritning du fått eftersom konstruktör inte finns angett. Det är bara ett förslag på hur man skulle kunna göra.
23 svar · 6,5k läst
T
tovew: Hej har fått en offert på torpargrund och då skriver dom Uppackning (arbetskostnad) 200kr/ton Uppackning (material och maskinkostnad) 190kr/ton. vad innebär uppackning och hur mkt brukar det bli 10 eller 1000 ton?:confused: Grunden blir på 60kvm och är en tillbyggand så det ska även grävas ut och dräneras längs med befintlig grund. //Tove
0 svar · 1,2k läst
H
Havsutsikt: För dyrt. För 300 tkr hade jag 35 m väg och sprängning både i väg och på tomt samt indragning av vatten och avlopp i sprängd grav i vägen.
2 svar · 1,6k läst
MathiasS
MathiasS: Ja, vatten rinner inte uppåt...... ;)
7 svar · 1,1k läst
M
Markarn: du kan även blanda cement och vatten tunt och häll det över nämnda området så att det "rinner" ner i gruset
2 svar · 2,8k läst
Bödde
Bödde: Ha ha! Ja, rivningen är otroligt kul tycker jag också! Gött å veta att möglet är borta, då sover man bättre...
32 svar · 6,9k läst
M
Mrp666: skickade ett pm till dig !
4 svar · 1,1k läst
C
byggare henke: det går att använda fix och lim och plugg och spik och skruva. bara välja enklast och/ eller billigast
2 svar · 4,2k läst
A
abbe_: [citat] Nej, tror inte dom har separat dränering för källaren, trots att den borde ligga lägre än övrig dränering.
4 svar · 1,8k läst
S
Skånepåg: Vi har ingen isolering under resten av vårt hus, så därför tänker jag inte isolera denna lilla yta heller.
7 svar · 8,0k läst
·
V
vecto: Hej. Har köpt en tomt och ritat ett enplanshus, allt är klart med bygglov. Nu till problemet, tomten jag ska sätta huset på lutar 2,7m på 29m och huset är 19m. Kommer det se dumt ut att höja huset så mycket i en kant? Har gjort garaget 60cm under så de blir 2plattor men ihoppbyggt.
0 svar · 1,0k läst
R
rice: Visst är det dyrare att köpa färdig betong mot att ta en bil om det är stora mängder betong, sedan är det ju fruktansvärt mycket jobbigare att blanda själv. Om du vill få en hållbar konstruktion i de två lagren med betong så bör du nog slå i dubb i golvet innan du gjuter betongkaka nummer två. Då får den nya betongen bra fäste ihop med den befintliga. Har du radon så kanske du
1 svar · 1,3k läst
H
hamnet: Renoverar ett badrum i ett hus från 1903. Badrummet är minst 40 år gammalt, förmodligen lite äldre, så för att följa alla bestämmelser (ny golvbrunn etc) så håller jag nu på att bila bort all betong som rören är ingjutna i och är nere vid plankorna som ligger på bjälkarna. När allt är frilagt är tanken att rörmokarn ska få installera ny brunn och nya rör, sen på med
0 svar · 1,3k läst
·
T
TMC: Ja, det är nog det allt handlar om faktiskt... att jag numera inte får in kall luft i grunden som kyler boutrymmet underifrån och att detta tack vare avfuktaren (som ju skall vara energisnål) ändå blir en lösning som inte skadar huskonstruktionen! Mvh TMC
5 svar · 4,0k läst
A
Ahlbom: hej, nyfiken på hur du löste detta problem? Vilken lösning vart det?
1 svar · 2,6k läst
A
Ahlbom: hej, risken är stor med tjällyftning. Det spelar ingen roll att du har golvvärme då den ligger på insidan av isoleringen. Bättre att göra ordentligt från början enligt gängse rekommendationer, dvs gräva ut neråt till tjälfritt djup (detta är olika beroende på var i landet du bor), lägga makadam och dräneringsrör (min 70mm), gjuta en liten sula och sedan börja med lecablocken
1 svar · 3,5k läst
·
T
TobbeLenn: Som Ahlblom sa, beror på årstid temp etc när luften är kallare i krypgrunden än i marken vill det kondensera. ta en titt när det skiftar till varmare årstid och luften är varmare än marken Lycka till!
5 svar · 1,4k läst
M
Mats: Hjälpte en god vän att byta ut en ihopmurad lättbetong/cementhålstensplint i somras och ersatte den med en ordentligt gjuten plint så min uppfattning är klar. Utan att räkna det minsta så tror jag att 20 cm räcker för att klara knäckningsrisken.
2 svar · 2,7k läst
M
Mats: Då har jag en 120m2 barrack, hmm undra om jag kan få ned taxeringsvärdet ;)
16 svar · 4,0k läst
Fisch
Fisch: Sand ska inte användas. Trasig plast eller dålig överlappning gör att sanden kan suga upp vatten från grunden. Förskjut skarvarna 500 mm. Är underlaget kapillärbrytande ska den avslutas max 20 mm från grundstenarna (täcka hela botten är också bra). Är underlaget inte kapillärsugande men dränerande ska den täcka hela botten.
3 svar · 2,1k läst
K
kasko: enda nackdelen är attd det blir svårare att få till en jämn yta
1 svar · 5,2k läst
J
Jan-L: Jag röstar för en vot ..............en dec djup och två dec bred..........ett par tolvor därnere, sen håller det nog .......:)
1 svar · 2,7k läst
M
Mats: Ska man dit med den mängden matrial som behövs för utfyllningen så lär du ha någon typ av maskin och då är det ju frågan om några få minuter att krafsa bort det olämpliga
6 svar · 1,6k läst
A
Ahlbom: Hur stora domkrafter beror lite på hur stor huset är, jag lånade två "kärringar", en speciell domkraft som lyfter från sidan och väldigt lågt ner, tror de klarade 6 eller 7 ton. Min grund var gjord av natursten vilket gjorde att jag kunde pilla ut en sten och ställa domkraften dirket under väggen, så jag köpte även en 10 tons domkraft för 270 kr på biltema, funkade perfekt!
5 svar · 2,6k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: [citat] Ärligt talat tycker jag att de flesta argumenten dom kommer med är ett stort skämt.. [citat] What? Du höjer temperaturen, dvs du minskar RF. Stänger in fukt? Menar dom att fukten annars vandrar ner i den fuktiga krypgrunden? Växthuseffekt? Fattar jag inte öht. [citat] Mögellukt i vad? Se till att grunden är ren från skräp, det ska inte finnas något organiskt material över
18 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.