6 498 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Hur konstruera grund då den behöver vara 1,2m hög och klara en del last
Jaha, nej jag tappade bort det där med grovkök på vägen, tänkte bara pannrum. Annars behöver ju inte utsidan se annorluna ut för det. Jag är verkligen ingen pann-man, men kan du inte:
gjuta en platta på backen.
mura upp väggar till golvhöjd.
utnyttja utrymmet under till kärl etc.
du kan ju bygga en arbetslucka i sockeln.
Hänga grovköksgolvet i reglar som vanligt.
gjuta en platta på backen.
mura upp väggar till golvhöjd.
utnyttja utrymmet under till kärl etc.
du kan ju bygga en arbetslucka i sockeln.
Hänga grovköksgolvet i reglar som vanligt.
Man kan gå lite längre (djupare) och göra en källare under grov entren, dörr utifrån? Om man håller takhöjden under 190cm så räknas inte ytan i fastighetstaxeringen (99,9 % säker där). Du hade ganska hög mur från början så det är inte några stora pengar det handlar om. Här ser jag bara fördelar att lägga det i två plan.
Hans O
Hans O
Jag minns inte exakt hur det blev tillslut med fundamentet. Det murades upp i samma nivå som krypgrunden iaf och jag tror att tanken var att spara ett hål i bjälklaget runt fundamentet och sen gjuta upp till nivå med spånskivan och sen mura en spis på det. Jag tror att vi gjorde så men sen bara la golv över och ställde en kamin på.
Om du ska bygga källare så skulle det ju vara perfekt om du kunde få in pannan där. Då slipper du tyngdproblematiken och få även mer plats i grovköket och slipper ljud från pannan.
Om du ska bygga källare så skulle det ju vara perfekt om du kunde få in pannan där. Då slipper du tyngdproblematiken och få även mer plats i grovköket och slipper ljud från pannan.
Varsegod, den enda nackdelen med 190cm källare är väl om man vill elda med ved, då kan det bli lite tungjobbat. Man får planera underliggande rör dragning så inget kommer i "gångståket" om man inte väljer att lägga rören i golvbjälklaget förstås. Det blir också en lägre dränerings nivå, då du redan hade 120cm grundmur så blir det högst en meter som behövs till, tror jag räknade fram leca stens kostnad per/m2 till 200 men då var det bara stenen. Mvh Hans O
Källarmodellen är helt klart lockande, jag ska provgräva något hål och se att det inte är något bergsklack eller liknande som ställer till det.
jag mailade även Maxit om konstruktionslösning me förhöjd platta på mark med leca och jag fick denna konstrktionsritning av dem: http://www.maxit.se/se/lecapro/CAD/dwf/leca100.pdf
jag mailade även Maxit om konstruktionslösning me förhöjd platta på mark med leca och jag fick denna konstrktionsritning av dem: http://www.maxit.se/se/lecapro/CAD/dwf/leca100.pdf
Det är ingen konstruktionsritning du fått eftersom konstruktör inte finns angett. Det är bara ett förslag på hur man skulle kunna göra.Ahlbom skrev:
Klicka här för att svara