1 621 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Förbereda plattgjutning
Jag ska gjuta en platta till en ny sommarstuga. Marken är svallad morän (block, sten och grus/sand) och väldigt hård och stabil med andra ord. Tomten lutar rätt mycket men där plattan skall vara har jag fyllt ut med block och sten som blev över från vatten- och avloppsgrävningen. Denna stenutfyllnad har sedan fyllts upp med sand. OK så långt? Ett dräneringslager på 150mm makadam skall också på.
Nu blev det tyvärr så att plattan inte kommer att få plats på det befintliga markarbetet, jag behöver fylla ut mer. Hur ska jag förhålla mig till den gamla skogsmarken som består av lingonris och ett tunnt lager mossa åt det håll jag vill expandera? Behöver man gräva bort sådant? Det finns två små stubbar (15-25cm) också. Jag räknar med att fylla på med ca 1m material (block, sten och sand) ovanpå. Byggubbar som jag pratat med säger att det är lugnt och inget att bry sig om men jag vill ha en "second opinion" som dom säger.
Andra tips/komihåg mottages också tacksamt.
Nu blev det tyvärr så att plattan inte kommer att få plats på det befintliga markarbetet, jag behöver fylla ut mer. Hur ska jag förhålla mig till den gamla skogsmarken som består av lingonris och ett tunnt lager mossa åt det håll jag vill expandera? Behöver man gräva bort sådant? Det finns två små stubbar (15-25cm) också. Jag räknar med att fylla på med ca 1m material (block, sten och sand) ovanpå. Byggubbar som jag pratat med säger att det är lugnt och inget att bry sig om men jag vill ha en "second opinion" som dom säger.
Andra tips/komihåg mottages också tacksamt.
Gräv bort allt organiskt material som kan förmultna och lämna hålrum,
det är väl absolut miniminivå på arbetet...
Fyller du 1m så bör du kanske packa/ vibrera/ stampa materialet i
omgångar då en padda inte klarar att komprimera så djupt.
-Att "Gräva bort allt som känns mjukt" är väl kanske ett lämpligt råd?
det är väl absolut miniminivå på arbetet...
Fyller du 1m så bör du kanske packa/ vibrera/ stampa materialet i
omgångar då en padda inte klarar att komprimera så djupt.
-Att "Gräva bort allt som känns mjukt" är väl kanske ett lämpligt råd?
Tack för era svar. Så nolltolerans mot organiskt material alltså? Så tänkte jag själv också men "gubbarna" menar att det är trams då jag ska fylla så mycket. Jag får inte ihop den delen, om det sätter sig djupt eller grunt i bädden kan väl inte spela någon roll, det är väl lika illa? Vad för slags "tolerans" finns mot sättningar? De jag frågat har ju trots allt byggt en hel del hus.
Märklig åsikt från "dina gubbar".
Bort med allt organsikt är ju grundregeln. Som andra skrivit så multnar det och resulterar i att det sjunker sen.
Dom kanske menar att det är så tunnt att det knappast skadar, men då är det ju å andra sidan väldigt lite jobb att ta bort det också ...
Bort med allt organsikt är ju grundregeln. Som andra skrivit så multnar det och resulterar i att det sjunker sen.
Dom kanske menar att det är så tunnt att det knappast skadar, men då är det ju å andra sidan väldigt lite jobb att ta bort det också ...
Klicka här för att svara