J
jhenrikj: [citat] Det här är bara sånt som jag tror att jag vet..jag kan mycket väl ha tokfel.... Jag har fått uppfattningen att man måste gräva bort lika mycket. Det översta lagret innehåller organiskt multnad jord, och växtdelar med mera. Dessa förmultnar allt mer och har man det kvar under huset så riskerar man stora sättningar. Därför gräver man bort hela det lagret som kan vara allt
1 svar · 2,5k läst
Y
yllwa: jag har vart inne på att ha en liknande "balja" där jag sen kopplar på rör, och gräver sen ner avloppsrör som leder ut i en stenkista. så har jag gjort med en del stuprör jag har hemma. inte så svårt annat än o gräva. (tänkte just på avloppsrör då de e stora o svårt o frysa till is). i nuläget har jag ju jätte baljor under luftvärmepumpens ute del, som samlar upp vatten. så
7 svar · 7,7k läst
M
Mats: Det är ju ingen farlig höjd att hantera. Jag brukar rekommendera att man har 15 cm jord under gräsmattan. Under det så kan man ha någon typ av fyllningsmassor med inte allt för stora stenar (ska gå att gräva upp för hand) ned till ca 1 meter. Under det kan man fylla med större stenar om man har sådanna. Tanken med detta är att vill man plantera ett träd eller så så ska det gå att
3 svar · 1,4k läst
F
fredrikbaveralg: Flyttat in i ett hus och försöker planera trädgården lite. Dagvattnet från huset går ner i en dagvattenbrunn på framsidan men förrådets rinner ut på ränndalsplattor. Nu ska jag bygga altan, anlägga gräsmatta och örtland runt förrådets avrinningshörn (se skiss). Min plan är att gräva ner en stenkista och då är frågan var som är lämpligast att ha denna, under - Altan
0 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: Om du lägger grus längst upp så minskar du ju förvisso fuktbelastningen i markhöjd, men det blir ju värre längre ner. I väntan på en riktig dränering (där du lägger rör för att leda bort vattnet) föreslår jag: 1. Se till att takavvattningen fungerar och led vattnet bort från huset, ett par meter ut. 2. Se till att marken har fall bort från huset. Att lägga singel/grus allra
5 svar · 1,3k läst
B
BAS: Lite fel årstid bara, tittar ut och ser att det blivit vitt ute :-) Beskrivningen från Beijer är bra, bara att följa. Försök att planera så du slipper gräva allt för mycket, det man gräver upp tar ca dubbelt så stor plats när du grävt upp det. Planera för vart du ska lägga det. Jag fick en helt tomt omplanerad men då var det ca 200 m3 efter garagebygge.
2 svar · 7,7k läst
A
Avemo: Bildar detta ett slutet utrymme under bara badrummet eller finns det förbindelse med övriga grunden? I det senare fallet vilket är det vanliga så är risken för kondens lika stor i hela utrymmet. Det öppnar för två scenarion. Det ena scenariot är att den förbättrade isoleringen i en del av golvet sänker värmetillförseln till grunden så mycket att problem med kondens uppstår. Då
4 svar · 1,8k läst
·
B
BigGitt: Var köper du de för 120 kr/lpm ???
1 svar · 2,0k läst
·
J
Jan-Å: Firma vitt va lika me 120 000 :eek: iofs klara på ett par tre veckor då. Grävare som kompisen fixade helger å kvällar + en 4 veckors "semester" kosta 60 000 hyfsad timpenning trots allt d^_^b Tomten va ett klart enklare jobb, grävarn planerade ju så det blev bra lutning från huset, sen fick man fixa till ytan med kratta/spade å så rulla ut gräsmattan, det var mest kul.
4 svar · 2,5k läst
M
magnus82: Har en tomt som vi håller på och förbereder för husygge, det är en åker där materialt består av matjord c.a 40cm och sen ett tjockt kompakt sandlager. Har idag grävt ur för en väg som vi måste ha och märkte då att marken är väldigt blöt och mjuk när man börjar röra i den, körde iof med en hjullastare så själva punkttrycket blir ju ganska högt. Det har ju varit en extremt
0 svar · 866 läst
Sophie
Sophie: risken att de går sönder är nog inte så stor egentligen....vi hittade ju ett par på vårt loft och de var så hårda att jag knappt fick hötjugans spetsar igenom dem för att kunna lyfta ut dem. det är ju torrt skinn och det är rätt hållbart!
18 svar · 7,8k läst
·
L
Leaff: Jobbar själv med stenläggning (bl.a) och vi brukar ligga på 700-750kr/m2 inkl moms, då ingår arbetet, utgrävning, bärlager, stenmjöl & markduk. Kunden får stå för tippavg. för massor som ska bort (ca 130kr/ton). Samt givetvis stenen, den brukar kunden beställa själv, och få levererad hem. Vi använder minigrävare vid utgrävning. Skulle vi behöva gräva mkt för hand, eller köra
14 svar · 43,1k läst
A
apanssoN.: Det låter som ett fint upplägg där med att endast hyra en gubbe som gräver och sedan göra så mycket som möjligt själv. 50 papp mindre är ju aldrig fel. Jag bor i GBG så regn är ju inte helt ovanligt här, dessutom består min gräsmatta till 70% av mossa så jag utgår ifrån att det är relativt våt mark huset står på. Platon kanske är att föredra isf. Enligt de papper jag har
5 svar · 2,6k läst
G
gaia: [citat] Du kan kanske lägga några stenar på plasten så den inte lyfter? Eller minska ventilhålen under vintertiden? Svårt att säga vilka åtgärder är rätt för din grund så du får prova dej fram ... gaia
28 svar · 4,6k läst
S
sponken: Jag hade lagt plast mellan, dels för att skydda och dels för att hålla kvar betongen så den inte "rinner" dit di inte vill ha den.
1 svar · 1,2k läst
X
xilak: Är ju som sagt lite gropigt och bergigt på den nuvarande plattan. Differensen mellan lägsta och högsta punkt är ungefär 20 mm. Kan jag jämna ut ytan med sand eller singel, för att få en plan yta att lägga cellplasten på?:confused: Hade först tänkt köra med flytspackel eller betong, men tänker att det borde väl gå lika bra med sand eller grus. Går ju otroligt mycket fortare
15 svar · 39,7k läst
T
Tokyoboy: Hur gick det?
2 svar · 12,0k läst
·
T
2 svar · 12,0k läst
·
A
Avemo: Cellplast är inte diffusionstätt. Tillverkarna brukar säga att den släpper igenom fukt ungefär som trä. Erik
3 svar · 14,4k läst
S
sponken: När vi gjorde vår altan så borrades hålen, sedan i med lite grus för att det var lättare att få plinten att stå stabilt och ordna med höjder mm. Sedan fylde vi med den jord som vi grävt upp. Vattnade samtidigt så det blev ordentligt kompakt. Slutresultatet blev mycket bra och förmodligen klart Over-kill på plintarna, en altan väger ju några ton och kommer nog inte att blåsa bort
2 svar · 3,7k läst
H
Hus_Tomten: Sten kan ni dumpa på vår tomt gratis :D
3 svar · 4,7k läst
S
seclest: Lite statusrapportering: Igår var Fuktspärrteknik och kollade. Äntligen någon som kunde sina saker! (Hoppas jag...). Skulle hem på kammaren och fundera lite mer på exakt hur alla övergångar och knixar skulle lösas. Men han tyckte att mitt förslag med att bygga en ny innermur var overkill. Inga problem att ventilera bort de mängder vatten som kommer idag. Höll dock med om att man
7 svar · 3,4k läst
·
A
Alexandersson_1: Ok! Jag ska kolla upp det bättre! Mvh Alexandersson_1
3 svar · 2,1k läst
T
Tossegubbe: [citat] Jo det var lite så jag menade, jag vet flera entrepenörer i framförallt dränering som kör det upplägget att dom har all utrustningen en inte för den skull debiterar hyra för att ha dom tillgängliga om och när dom behövs men i gengäld debiterar en ngt högre timkostnad. Sedan vet jag även ngn som har en låg timkostnad men i gengäld i stort sett bara en tom grävare. Då
33 svar · 21,5k läst
M
mr_bygg: Vi betalade inte de extrakostnader de försökte lägga på markarbetena utan vi fick en ny faktura efter diskussion som vi accepterade och ansåg var OK. Det kostade några tusen att anlita juridisk hjälp men det fungerade tydligen inte att vi själva påpekade felen vilket är tragiskt men när en advokat hörde av sig blev det mer fart. I vårt fall kollade advokaten igenom våra avtal och
24 svar · 2,7k läst
chrille112
chrille112: Jag vet inte officiellt vad det är, men jag tycker att morän beskriver bäst hur det har. Jord/sand/sten typ. Vilken skulle ni rekommendera då?
4 svar · 1,4k läst
·
C
Camilla Lillan: Hej, Jag har en inredd Gillestuga med furupanel på väggarna och heltäckningsmatta på golvet. Vi planerar att riva bort panelen och heltäckningsmattan, putsa väggarna, måla med genomsläpplig färg, lägga klinkers direkt på betonggolvet (och ja, jag vet att det blir lite kallt). Jag räknar med att när vi tar bort furupanelen kommer en del träreglar säkert att vara murkna. Hur länge
0 svar · 932 läst
P
pärzon: [citat] Yes. Det var det jag hade ett gäng killar som skulle fixa. Nedströms fickan var den en rejäl knalle som stoppade upp allt vatten och den är helt och hållet borta nu. Lysande jobb där. Vattenfickan är dock något dom också åstadkom. Tidigare fanns det nivå att ta av för att få bra fall hela vägen längs ena långsidan på huset. För att jobba sig tillbaks till det läget
7 svar · 1,5k läst
1
10009: Någon som kan tipsa om litteratur i ämnet "markarbete". Typ "Markarbete för dummies". Snål som jag är, ska jag gräva och schakta själv.
0 svar · 1,1k läst
A
aivo: Nope, har inte en aning om vad Sigtunahusen är men du får gärna förklara. :) Och jag står nog fast vid att om man inte kan själv eller tar hjälp av någon som kan, hur kan det då fungera i längden, oavsett vad det gäller?
18 svar · 7,9k läst
N
nypon: http://www.viaflex.se/ det har några produkter, kanske kan någon av dem passa.
1 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.